[onderzoek] Teamfood

[onderzoek] Teamfood
  • Algemeen
  • 31 okt 2019 @ 10:05
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • OnderzoekMarketing

Het lijken dooddoeners die je zo op een tegeltje kunt plaatsen: ‘Aandacht maakt alles anders’ en ‘Alles wat je aandacht geeft groeit’. Maar waarom is het in de praktijk dan zo lastig? In dit artikel geven we onze visie op teamfood en een aantal praktische tips, of je nou manager bent of onderdeel van een zelforganiserend team.

Inhoud en samenwerking gaan hand in hand

Elk team acteert op twee assen: de as van inhoud (waar zijn wij van en welke activiteiten voeren we uit) en de as van samenwerking. Hoe beter die twee ontwikkeld zijn, hoe beter jouw team presteert. So far, niets nieuws onder de zon.

De inhoudelijke as blijkt een stuk makkelijker te ontwikkelen. Het is immers maakbaar op een handig format - bijvoorbeeld een teamcanvas - meetbaar in KPI’s en zichtbaar in resultaten.

Op de as van samenwerking wordt het lastiger. Hoe definieer je het doel samenwerken en hoe maak je deze meetbaar? En omdat teams altijd in beweging zijn, is het lastig te weten wat een team wanneer nodig heeft.

 

Agile vraagt om meer aandacht voor samenwerking

De noodzaak om aandacht te hebben voor de onderlinge samenwerking is groter geworden. Dit komt omdat tegenwoordig mensen flexibeler samen zijn gaan werken. Ook verandert de teamsamenstelling vaak onder invloed van agile werkwijzen. Een team dat veiligheid en vertrouwen ervaart, heeft meer werkplezier en daarmee gaan de prestaties van het team omhoog.

Een team dat veiligheid en vertrouwen ervaart, heeft meer werkplezier en daarmee gaan de prestaties omhoog

Patrick Lencioni, een Amerikaanse organisatieadviseur, deed onderzoek naar de kenmerken van een High Performing Team. Hij publiceerde in 2002 een boek over de vijf frustraties van teamwork (bron: De vijf frustraties van teamwork en hoe die te verhelpen van Patrick Lencioni). Sindsdien kennen we het piramidemodel van Lencioni. Succesvolle en effectieve teams kenmerken zich door vijf belangrijke gedragingen. De onderkant van de piramide bestaat uit veiligheid en vertrouwen. Dat is de basis en daar wordt nogal eens aan voorbij gegaan. ‘We kennen elkaar toch goed?’ en ‘Wij kunnen alles met elkaar bespreken’ zijn veel gehoorde uitdrukkingen. De basis gaat echter verder dan dat.

Het loont dus om in te zetten op een goede samenwerking, maar hoe?

 

1.      Blijf alert en stel vragen

Kijk nieuwsgierig naar je eigen team. Wat gaat goed? Wat kan beter? Dit hoef je - als manager - niet zelf te bedenken, maar vraag het je team eens aan de hand van onderstaande vragen:

-        Geven teamleden complimenten aan elkaar?

-        Geven teamleden fouten openlijk toe?

-        Worden conflicten uitgesproken met elkaar?

-        Nemen teamleden verantwoordelijkheid voor hun fouten?

-        Spreken teamleden elkaar aan op elkaars verantwoordelijkheden?

-        Is er een gemeenschappelijk doel en is dat bij ieder bekend?

 

2.      Neem tijd om fysiek aanwezig te zijn, samen met je team

Thuiswerken was jarenlang de nieuwe norm. Net als grote kantoren met flexibele werkplekken. Beide hebben voordelen, maar ook een nadeel. Het zorgt voor afwezigheid: fysiek of mentaal (door je met oortjes af te sluiten van je omgeving) en dat roept de vraag op hoe jullie verbinden met elkaar als je elkaar maar eens per week echt ziet.

 

3.      Toon lef door je uit te spreken

Elk team heeft dus continu voeding nodig om de onderlinge verhoudingen te onderhouden én te verbeteren. Naast verbinding is het ook essentieel dat mensen zich uitspreken, op twee assen, zowel op inhoud als op samenwerking.

 

4.      Check bij elkaar in

De basis van Lencioni bestaat uit vertrouwen. Dit houdt ook in dat je aandacht voor elkaar hebt. Start een overleg met een check-in. Met aandacht. Hoe vaak zie je niet in overleg dat mensen ook met andere zaken bezig zijn? Een laptop die open staat, een telefoon die even gebruikt wordt. Stel eens aan het begin van een overleg de vraag: ‘Hoe zit je hier nu en wat vraagt er ook nog aandacht in je hoofd?’ Dit zorgt ervoor dat mensen echt inchecken voor het overleg en het geeft informatie over wat mensen in je team afleidt.

 

En nu?

Nu zul je misschien denken: ‘Ik herken dit’. De prestaties van mijn team kunnen omhoog, maar we hebben het nooit over samenwerking of mijn team verandert vaak van samenstelling en we hebben het steevast over de inhoud.

Ga met elkaar aan de slag om te weten waar jullie aandacht aan willen besteden. Realiseer je dat jullie niet van de ene op de andere dag zullen kunnen veranderen. Veranderen kost tijd. Als jullie erachter zijn waar je aan wilt werken, commit jezelf hier dan aan; individueel en als team. En houd vol. Lukt het niet? Dan zijn er tegenwoordig gelukkig veel professionele teamcoaches die je hierbij kunnen helpen. Wij kennen nog twee goeie 😉

Dit artikel is geschreven door Mariëtte van Duren & Marlieke Lens, transformatiemanagers bij EY VODW, en stond in MarketingTribune 18, 2019.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken