[Mijn marketing] Joeri Jansen: ‘De mooiste creaties ontstaan vaak uit pijn’

[Mijn marketing] Joeri Jansen: ‘De mooiste creaties ontstaan vaak uit pijn’
  • Algemeen
  • 31 aug 2020 @ 13:59
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Joeri Jansen (49) is creatief directeur van reclamebureau Roorda in Amsterdam. Dit jaar is zijn bureau zesmaal genomineerd voor de SAN Accent. ‘Ik kijk uit naar de livestream-uitreiking, waar we met ons team een feestje van gaan maken. Het samen vieren van mooi werk heb ik gemist.’

Flow

Met Roorda zitten we in een lekkere flow; het werk stroomt het bureau uit. We hebben recent vier grote campagnes gedraaid en er zit nog veel mooi werk aan te komen. Daarnaast hebben we zes cases bij de SAN-jury mogen presenteren; een goed moment om terug te kijken op het werk van vorig jaar en de visie van ons bureau aan potentieel nieuwe klanten te introduceren. Ik kijk uit naar de livestream-uitreiking, waar we met ons team een feestje van gaan maken. Het samen vieren van mooi werk heb ik erg gemist.

Isolatie

Het lijkt wel alsof de gedwongen isolatie tijdens corona ons team alleen maar sterker heeft gemaakt. Er is een soort vrijheid, focus en zelfstandigheid ontstaan waarin onze creativiteit beter floreert. De 'Alleen samen'-campagne in maart zorgde ervoor dat we in het begin van de lockdown allemaal direct 'aan' stonden. Samen in isolatie.

Pijn

Ik ben blij met een initiatief als podcast Room to Talk. Ons vak gaat voor een groot deel over creativiteit en bij mij persoonlijk ontstond de behoefte om creativiteit als middel te gebruiken om expressie te geven aan mijn gevoelens. De mooiste creaties ontstaan vaak uit pijn, verdriet en boosheid. Hier is bijvoorbeeld ook ons Wilde Woorden-festival uit ontstaan. Ondertussen realiseer ik me dat het mijn verantwoordelijkheid is Roorda aantrekkelijk te maken voor een breder publiek. Ons bureau en werk is minder inclusief en divers dan ik dacht. Daar werken we nu aan.

Aantrekkingskracht

Mijn favoriete merk is Patagonia, omdat daar alles klopt: de visie, het product, de communicatie. En vooral de positieve impact die het merk creëert. De afgelopen jaren hebben wijzelf ook 'positieve impact' centraal gezet in de positionering van ons bureau. Dat werpt zijn vruchten af. Niet alleen in het werk dat steeds beter bij ons past, maar ook in aantrekkingskracht richting adverteerders.

Levensmotto

De ‘You can't stop us’-campagne van Nike vind ik erg goed. Er zit zoveel liefde in de executie en het bewijst maar weer de klassieke John Hegarty-regel: 'Advertising is 80% idea and 80% is execution'. De copy en het concept komen wat mij betreft dicht in de buurt van 'Impossible is nothing'; mijn favoriete thema en levensmotto.

Gedurfd

Ik ben groot fan van reclamebureau Brand Articulations, niet geheel toevallig de bedenker van mijn favoriete thema Impossible is nothing. De oprichter Boyd Coner woont en werkt in Nederland en ik heb hem tijdens een ADCN-avond ontmoet. Zijn werk is totaal onverwacht en altijd gedurfd. We vergeten soms hoeveel internationaal supertalent er werkzaam is in Amsterdam. 

Held

Niko Koffeman vind ik een held, door wat hij met De Vegetarische Slager heeft bereikt. Hij ziet zichzelf niet zo, omdat dit merk niets aan traditionele marketing doet - en dat maakt hem misschien wel de beste marketeer. Als je intentie en verhaal kloppen, kun je met een goede naam en fantastisch product heel ver komen.

Vrij denken

Twee weken terug is Sir Ken Robinson overleden. Hij was voorvechter en visionair op het gebied van creativiteit, vrij denken, ontwikkeling en de invloed van ons onderwijs hierop. Als je hem niet kent, luister dan naar een van zijn Ted-talks. Het zal je helpen om vrijer te denken en angst om te falen wegnemen.

Talent

Dazed is mijn favoriete magazinemerk. Jaarlijks lanceert de redactie de Dazed 100, een lijst van jonge aanstormende talenten. Dit jaar doen ze dat op een andere manier. De prestaties van de talenten staan niet centraal, maar hun visie op een betere wereld. Zeer inspirerend.

Dankzij corona

Vorig jaar wonnen we net niet de prijs voor SAN Bureau van het Jaar. Dit jaar verwacht ik dat TBWA het wordt, maar volgend jaar staan wij op het podium! Dit jaar gebeuren er zoveel mooie dingen bij Roorda. Ondanks corona, of misschien wel dankzij corona.

Foto door Johan Kramer.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken