[Mijn marketing] Sophie Benink: 'De fysieke dynamiek van kantoor heb ik gemist'

[Mijn marketing] Sophie Benink: 'De fysieke dynamiek van kantoor heb ik gemist'
  • Algemeen
  • 20 aug 2020 @ 10:18
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Sophie Benink (31) is mediastrateeg bij creatief PR-bureau Glasnost in Amsterdam. Het beleid rondom pitches mag van haar weleens gestandaardiseerd worden. 'Er wordt soms verwacht dat we bergen onbetaald werk verzetten, om vervolgens te horen dat er nog vier rondes volgen.'

Vertrouwen

Met het professionaliseren van native advertising binnen Glasnost hebben we een mooie stap op onze roadmap richting een creatieve one stop shop gezet. We rollen steeds meer campagnes uit waarin we de kracht van earned concept thinking combineren met het vermogen van paid- en het vertrouwen van owned media. Vanuit deze gedachte kunnen wij een groter deel van de moderne customer journey voor onze rekening nemen. Het is mooi om te zien dat steeds meer merken Glasnost met dit type vraag weten te vinden.

Dynamiek

De coronatijd voelt qua werk voor mij als een rit in een achtbaan waarbij ik continu op mijn hoede ben dat er aan looping aan komt, maar ik niet bang ben dat ik eruit ga vallen. In het begin ging ik mee in de spanning van een nieuwe routine, maar ik bleek niet de juiste persoon voor brainstorms via Zoom. Na een lange tijd thuiswerken, komen we nu weer voorzichtig naar kantoor. Die fysieke dynamiek heb ik gemist. Veel projecten zijn de coronaperiode tot nu toe goed doorgekomen en het werk trekt de afgelopen weken weer aan. Verder passen we onze strategieën voorlopig aan op de ‘2020-realiteit’ en blijf ik weg bij lange termijn-speculaties.

Definitie van schoonheid

Ik vind het knap hoe Dove zich al jaren succesvol buigt over de definitie van schoonheid. De laatste jaren is die missie aangevuld met het verbeteren van het probleem rondom het negatieve zelfbeeld van jongeren. Dit komt op mij heel natuurlijk over en daar heb ik bewondering voor.

Luchtvervuiling

De Central Office of Public Interest (COPI) is een non-profit-genootschap van mensen uit de creatieve industrie in het Verenigd Koninkrijk die campagnes ten behoeve van maatschappelijke issues ontwikkelen. Vorig jaar hebben zij het enorme probleem van luchtvervuiling in Londen permanent op de kaart gezet. COPI ontwikkelde een ratingsysteem van de Londense huizenmarkt op basis van de mate van luchtvervuiling per 20 vierkante meter nauwkeurig. Via AdressPollution.org kan per adres een simpel rapport met daarin de accurate mate van vervuiling plus gezondheidsrisico's opgevraagd worden. Huizensites nemen massaal het ratingsysteem op in hun listings, waardoor het vervuilingsprobleem de huizenmarkt direct in gevaar brengt. Resultaat? Wetswijzigingen. Mooi staaltje data-strategie.

Verwondering

Toen ik in 2016 voor het eerst het Palais des Festivals in Cannes betrad, was ik zwaar onder de indruk van reclamebureau Droga5 in New York, destijds nog volledig in handen van David Droga. Ik volg het werk van Droga5 nog altijd graag.

Genadeloos

Ik kan erg genieten van de genadeloze woorden van marketingprofessor Mark Ritson. Hij geeft je geen gelikte slides met inspirerende quotes, maar grafieken, cijfers en feiten. Plus een aantal keer het F-woord. Verfrissend en eerlijk.

Pitches

Het beleid rondom pitches mag weleens gestandaardiseerd of in ieder geval beter begeleid worden. Er wordt soms van bureaus verwacht dat zij bergen onbetaald werk verzetten om vervolgens te horen dat ze door zijn naar ronde twee van vijf, met nog een handvol andere bureaus. Helemaal mooi als blijkt dat het gebriefde budget ook niet alle rondes heeft overleefd.

Eigen onderzoek

Ik ben een sucker voor true crime-podcasts. De verhalen van Nederlandse bodem vind ik fijn, maar de Amerikaanse weten me vaak net wat meer te grijpen. Het is weleens voorgekomen dat ik mijn eigen onderzoek ben gestart in de krochten van het internet.

Impact

Ik vind Time Magazine een van de mooiste opiniebladen. Een blad dat bij een wereldwijd publiek impact weet te maken.

Gegroeid

Ik zie het als mijn persoonlijke uitdaging om onderzoek nog meer te integreren in de manier waarop we bij Glasnost onze klanten bedienen. In ben in mijn tijd aan mediabureauzijde gegroeid door veel met data te werken. Aan creatieve zijde ben ik gaan leren wat meer vanuit gut feeling te werk te gaan. Voor mij is deze combinatie ideaal.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken