[Mijn marketing] Taco Rijssemus: ‘Nike vaart consequente koers’

[Mijn marketing] Taco Rijssemus: ‘Nike vaart consequente koers’
  • Algemeen
  • 17 sep 2020 @ 11:28
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Taco Rijssemus (50) is CEO van productiemaatschappij IDTV in Amsterdam. Hij heeft zich geërgerd aan de laatste campagne van Coca-Cola. ‘Typisch voorbeeld van geforceerd een maatschappelijk doel op een merk plakken. Marketing en positionering zitten hier duidelijk niet op één lijn.’

Moedig

Mijn favoriete merk op dit moment is Nike. De moed om zulke heldere keuzes te maken over maatschappelijke kwesties kan alleen maar respect afdwingen. Het is ook moedig om als bedrijf consequent een koers te blijven volgen, daar kunnen de marketeers van bijvoorbeeld Coca-Cola nog wat van leren.

Striemen

Mijn favoriete campagne komt niet van Nike, omdat dit merk natuurlijk het voordeel heeft dat je met sport zo'n fantastisch uitgangspunt voor storytelling hebt. Daarom kies ik voor Dove. Hun 'courage'-commercial met foto's van zorgverleners die striemen op hun gezicht hebben van het dragen van mondkapjes, raakte mij diep.

Contentlabel

Ik zie het als mijn persoonlijke uitdaging om IDTV+ op de kaart te zetten. Met IDTV hebben we al onze contentmarketingcases onder het label IDTV+ gebracht. We hebben het label tijdens het Branded Content Event gelanceerd en daar ook de traditionele pitch gewonnen. Maarja, een maand later brak de coronacrisis uit en viel ook ons marketingplan in duigen. Nu zijn we gelukkig weer volop aan de slag.

Creatie

Ik heb geen favoriet reclamebureau. Het is ook lastig om je in deze tijd met teruglopende marketingbudgetten te onderscheiden. Maar mijn keuze zou zeker op een van de kleinere bureaus vallen waar creatie nog echt bovenaan staat. Het valt mij op dat bij de netwerkbureaus steeds vaker voormalig CFO's en COO's aan het roer komen te staan. Ik geloof dat je hiermee over het algemeen niet het beste creatieve klimaat neerzet.

Bescheiden

Mijn favoriete marketeer is Erik van Engelen. Zijn keuze om bij Wildlands aan de slag te gaan vind ik stoer. Bovendien is Erik een aardige en bescheiden man. In een marketingwereld met een overschot aan testosteron is dat een prettige bijkomstigheid.

Ongeloofwaardig

Ik heb me geërgerd aan de laatste campagne van Coca-Cola. Het is voor mij een typisch voorbeeld van geforceerd een maatschappelijk doel op een merk plakken. Marketing en positionering zitten hier duidelijk niet op één lijn, waardoor de hele campagne ongeloofwaardig wordt.

Duits

Mijn favoriete podcast is Slow German. IDTV is onderdeel van All3media Deutschland en dan is het handig als je ook een woordje Duits spreekt. Mijn vrienden lachen nog steeds dat ik ooit tijdens een wintersport vroeg of we 'vorausgang gebucht hatten'. Hilarisch natuurlijk.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken