Ed Stibbe lanceert Why winners take it all

Ed Stibbe lanceert Why winners take it all
  • Algemeen
  • 27 okt 2020 @ 08:18
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StrategieKennissessieMarketing

Sturen op merkvoorkeur vergroot je marktaandeel. Tenminste, als je luistert naar wat klanten écht willen. Hoe dat werkt, legt reclameman Ed Stibbe uit in zijn boekdebuut 'Why winners give it all'.

Uitdagende marktomstandigheden, keiharde concurrentie en eindeloos veel variabelen waar je op moet sturen maken het steeds complexer om een succesvolle groei- of herstelstrategie te ontwikkelen, stelt Stibbe. 'En daar komt merkvoorkeur om de hoek kijken. Want merkvoorkeur is de enige marketing-KPI waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het een oorzakelijk verband heeft met marktaandeel. Coolblue, Nike en Ikea zijn klinkende voorbeelden van bedrijven die als geen ander weten dat het werkt: bouwen aan merkvoorkeur. Ze ontwikkelen specifieke proposities geïnspireerd op de voorkeuren van verschillende klanttypen. Zo bouwt Ikea bijvoorbeeld city-stores voor millennials zonder auto en heeft Nike, speciaal voor de budget georiënteerde Nike-fan, grote winkels op de bekende outletcenters geopend.'

Waardevolle relatie
In Why winners give it all illustreert Stibbe aan de hand van talloze inspirerende voorbeelden uit de praktijk hoe de waardevolle relatie tussen merkvoorkeur en marktaandeel precies in elkaar zit. Hij introduceert het door hemzelf ontwikkelde merkvoorkeur canvas en laat zien hoe je dit gebruikt om nieuwe creatieve marketingideeën te ontwikkelen. Met als resultaat: een sterker merk, winnende waardeproposities en een beter presterende klantreis.

Goede achtergrond
MarketingTribune-columnist Ed Stibbe is een zeer ervaren merkdeskundige. In de rol van adviseur, ceo en ondernemer bij internationale, toonaangevende creatieve bureaus adviseerde hij meer dan 100 organisaties in binnen en buitenland. Van multinational tot startup. Van de publieke sector tot business to business. Ed is opgeleid als bedrijfskundige, is Register Marketeer en mede-grondlegger van het 'Brand Preference denken' in Nederland. De organisaties en bureaus waaraan hij leiding mocht geven wonnen meer dan 150 internationale marketing- en reclameprijzen. Zijn bedrijf heet tegenwoordig ES+(company). Een aardige aanbeveling om dit prettig vormgegeven boek te kopen en te gaan lezen.
(PvWK)


(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken