[jong in marketing] Jorik Tilstra van TDE

[jong in marketing] Jorik Tilstra van TDE
  • Algemeen
  • 5 okt 2020 @ 09:53
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewPersonalia

Jorik Tilstra (33) is Senior Digital Sportmarketeer/Creative bij TDE. Het in Eindhoven gevestigde digital sportmarketingbureau brengt fans namens merken, organisaties en clubs dichterbij hun favoriete sport.

‘Ik vind het storend dat veel mensen een houding hebben dat het “nooit genoeg” is, of het nu om spullen, geld of erkenning gaat. Het geeft heel veel rust als dat niet je drijfveer is. Er is op ieder moment een “genoeg” en dat is prima. De coronacrisis heeft dit nog eens verduidelijkt.’

En toen wist je het? Ik word sportmarketeer…
Ik kom uit een extreem sportief gezin. Geen topsport, wel een topsportmentaliteit. Het hele gezin heeft in Groningen gestudeerd aan de ALO. Mijn moeder en twee zussen hebben de opleiding daadwerkelijk afgemaakt, mijn vader kreeg een hernia in de openingsweek en koos - verstandig genoeg - voor Fysiotherapie en ik ging de commerciële kant van sport op. Na een korte periode in de sportevenementenbranche wilde ik meer richting sportmarketing en solliciteerde bij de marktleider op dat gebied: Triple Double. Triple Double zat toen nog in Deurne, dus verhuisde ik naar Brabant. Inmiddels ben ik werkzaam bij het in 2016 opgerichte digitale label TDE en eindverantwoordelijk voor alle digitale campagnes.

Hoe zag je studententijd eruit?
De eerste twee jaar gold voor mij: niets moet, alles mag en haal het maximale eruit. Vanaf jaar 3 studeerde, werkte en sportte ik 7 dagen per week. Groningen is de allermooiste stad om te studeren, echt een stad die nooit slaapt.

Wat is de komende jaren de grootste sportmarketinguitdaging?
Op het snijvlak van ons werk vanuit TDE - sport, marketing en technologie - zijn er iedere dag nieuwe ontwikkelingen. Dat vraagt om een nieuwsgierige mindset en continu speurwerk naar de nieuwste technologie, mits toepasbaar in een toch vaak conservatieve wereld vol trage besluitvorming. Zowel technologie als media zijn verliefd op sport. Die curve is de laatste jaren exponentieel gestegen en zal dat blijven doen. Sport spreekt tot de verbeelding, raakt mensen en verbind. En via technologie kunnen we dat faciliteren. Met de wereldwijde uitbraak van het coronavirus zien we dat alle partijen zich versneld storten op digitale oplossingen en onze toegepaste creativiteit nog beter tot uiting komt.

Stel, je zou iets compleet anders gaan doen buiten marketing, wat zou dat dan zijn?
Ik denk dat ik van binnen altijd marketeer zal blijven, maar als het iets anders moet zijn, dan wordt het een eigen koffie- & ontbijtbar, voor de klas op een hogeschool of fotograaf.

Wat is de beste beslissing die je hebt genomen in je carrière tot nu toe?
Dat ik altijd mijn hart heb gevolgd, zoals verhuizen naar Brabant voor een kans om in sportmarketing te werken, daarna om steeds meer te focussen op het digitale vlak en vervolgens om daar binnen vooral strategisch en creatief te kunnen werken. Mijn carrière in sportmarketing beslaat al ruim 10 jaar en om al mijn hobby’s en interesses te mogen combineren in mijn werk helpt enorm.

En van welke beslissing heb je spijt?
Spijt heb ik niet. Elke beslissing staat ergens voor en kun je van leren. Als je spijt hebt, dan kijk je teveel terug naar wat je eventueel zou kunnen hebben en te weinig naar wat je op dat moment echt hebt. Ik vind het storend dat veel mensen een houding hebben dat het ‘nooit genoeg’ is, of het nu om spullen, geld of erkenning gaat. Het geeft heel veel rust als dat niet je drijfveer is. Er is op ieder moment een ‘genoeg’ en dat is prima.

Wat is kenmerkend voor jouw generatie?
Het willen van meer, zo niet alles. Dat is heel erg lastig. In een wereld waar je alles bijna instant kunt krijgen, is het moeilijk om te zeggen dat het genoeg of voldoende is. Onze generatie leeft tussen boomers en GenZ en moet een brug vormen. Dat is moeilijk, omdat er precies tijdens onze generatie zoveel is veranderd en aan het veranderen is. Laatst las ik een stuk van Jan Rotmans wat mij een boeiend inzicht gaf: een nieuwe maatschappelijke ordening, een ander economisch fundament en een machtswisseling. De maatschappelijke ordening wordt steeds meer horizontaal en bottom-up, het economisch fundament steeds meer decentraal en digitaal en de machtswisseling gaat van de ivoren toren naar het speelveld van de maatschappij door informatievoorziening en de mogelijkheid tot (digitale) verbinding. Dat slepen wij allemaal met ons mee. Concrete uitingsvormen in marketing zien we nu in het why-denken en de duurzaamheidsontwikkelingen van de eerste merken. In mensen zien we vooral veel burn-outs, zowel door het dertigersdilemma alsmede doordat de wereld om ons heen zo extreem snel verandert en het verschil tussen de generaties voor en na ons zo groot is.

Welke merken zijn een voorbeeld voor de marketingwereld?
Nike vanwege de geweldige basishouding dat het al decennialang bijstuurt wanneer nodig, Apple vanwege het gedachtegoed van Steve Jobs en Tony’s door het maken van een businessmodel op duurzaamheid en dat op een perfecte manier verpakken.

Wat zijn jouw favoriete merken?
Triodos, Vandebron, Oatly, De Vegetarische Slager en de Efteling.

Wie zijn je (marketing)helden?
Steve Jobs, bij uitstek. Een man met een geweldige visie gecombineerd met een smetteloze uitvoering.

Op een netwerkborrel: max twee wijntjes of als laatste naar huis?

Ik ben altijd benieuwd naar wat er nog gaat gebeuren en daarom vind ik het vaak lastig eerder naar huis te gaan.

Positieve feedback of met gestrekt been erin?
Persoonlijk geef ik eigenlijk altijd positieve feedback en probeer direct mee te denken en richting te geven. Binnen mijn werk heb ik wel steeds meer geleerd om af en toe een keer met gestrekt been erin te gaan, maar dat zijn uitzonderingen wanneer de situatie er om vraagt.

Wat is je guilty pleasure?
Heb je even? Elke vrijdag op kantoor twee broodjes frikandel met flink mayonaise en een broodje kroket als toetje. In de ochtend van 6 december gaat direct Sky Radio op, the christmas station en urenlang naar curling kijken en elke steen spannend vinden. Maar vooral Snapchat om selfies te maken met alle gezichtsfilters samen met mijn kids.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 15/16, 2020.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken