'Made in America' in plaats van 'America First'

'Made in America' in plaats van 'America First'
  • Algemeen
  • 9 nov 2020 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PolitiekMarketing

Met het vertrek van Donald Trump op 20 januari 2021 uit het Witte Huis verandert de America First-retoriek in de 'Bidenomics': Made in America. Wat merken marketeers?

Er wordt 590 miljard euro gepompt in de economie van de VS, daarnaast gaat er extra aandacht naar bondgenoten (zoals de EU) en milieu.

'President elect' Joe Biden wil er met een pakket aan maatregelen voor zorgen dat de netto-uitstoot van broeikasgassen in de VS in 2050 nul is. Met andere woorden: een klimaatneutraal Amerika over 30 jaar. Het Made in America-programma past in het streven niet afhankelijk te zijn of te worden van landen als China 'of een ander land als het gaat om essentiële producten', staat in zijn verkiezingsprogramma. 'The American story has always been deeply rooted in our ability to reinvent ourselves in the face of new challenges. At key moments in our history, the federal government, private sector, and above all American workers and working families have mobilized to unleash eras of innovation and shared prosperity. This partnership propelled us to the moon (...)'. Hij vat zijn campagne samen als 'een strijd om de ziel van de samenleving.' Prioriteit heeft daarbij een serieuzere strijd tegen de corona-pandemie in de V.S., naar Europees model. Daarmee begint hij overigens al vandaag.

Gevolgen voor markten
Binnen de Bidenomics moet onder andere geld voor deze plannen komen vanuit multinationals en extra belastingen. Voor marketeers wordt het vanwege de 'Made in America-doctrine per 2021 niet automatisch makkelijker de Amerikaanse markt te betreden, wel via lokale partnerships. Knetterende en impulsieve handelsoorlogen gaan naar verwachting op een lager pitje. Dat is stabiliserend voor het consumentenvertrouwen, al zal Biden een flinke klus hebben aan het herstellen (of een beetje herstellen) van de 'verbinding' tussen partijen en groepen in eigen land, maar ook internationaal na deze bumpy ride van vier jaar.

Van plannen naar realisatie
Dan is er nog de uitdaging, die iedere politicus kent: hoe buig je je droom of voornemen om in de realiteit? 'Het implementeren van deze plannen is een tweede, zeker nu het nog allesbehalve zeker is dat de Democraten van Biden controle hebben over de Senaat. Waarschijnlijk weten we pas in januari 2021 of de Democraten daar aan een meerderheid kunnen komen. Sneuvelt de Republikeinse meerderheid niet, dan liggen zeker twee jaren van politieke patstelling en een vleugellamme Biden in het verschiet', waarschuwt Douwe van Veen op Nu.nl (7/11/'20). 'De president-elect erft een land in crisis. Intussen zal hij wantrouwig worden bekeken door een grote minderheid van de bevolking', schrijft Bas Blokker op NRC (8/11/'20). De mega-schulden van de V.S. zijn een van die crises. Maar ook als gezegd de gegroeide polarisatie in het land, die meerdere oorzaken heeft. 'Americans must find a way to forgive each other', vat komiek Dave Chappelle de stemming goed samen j.l. weekend op het veel bekeken programma Saturday Night Live. Ga er maar aan staan.
(PvWK, bronnen: ANP, Nu, NRC, NYT, SNL en MarketingWeek; beeld: NOS/Fox News)

Bekijk hier: The path to Joe Biden’s victory: five days in five minutes - video highlights

Lees ook: Over de banden tussen Biden en Nederland: ‘Small country, big footprint’


Kritische cartoon uit het Trump-kamp over de verkiezingsuitslag.

Hieronder a.s. VP Kamala Harris reageert.



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken