[Mijn marketing] Philip Kok: ‘We delen te weinig kennis met elkaar'

[Mijn marketing] Philip Kok: ‘We delen te weinig kennis met elkaar'
  • Algemeen
  • 31 dec 2020 @ 09:14
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Philip Kok (52) is mede-eigenaar van creatief bureau The Valley in Amsterdam. Hij houdt van mensen die zakelijk slim zijn, goed geld verdienen en dat ook durven uitgeven. 'Nederland is zo preuts op dit vlak, het mag nooit extravagant zijn. Ik denk dan: laat die mensen lekker zo leven.'

Rust

Mijn grootste learning van het afgelopen jaar is stick to the plan! Laat je niet afleiden door bijzaken, en focus op waar je wél nog invloed kunt uitoefenen. Dat heeft voor veel rust in ons bureau gezorgd en aan onze mensen het vertrouwen gegeven dat we weten waar we mee bezig zijn.

Handwerk

Mijn favoriete merk is Fromanteel, prachtige handgemaakte horloges van Nederlandse makelij. Van twee ondernemers die zeven jaar geleden aan de Amsterdamse Keizersgracht met hun droom zijn begonnen. Ik hou van ambacht, omdat het er bijna niet meer is of gewaardeerd wordt. We zijn gewend geraakt aan fabriekskwaliteit en vergeten hoe mooi handwerk werkelijk is. Gemaakt met liefde, is dragen met liefde. Ik hoop dat Fromanteel een niche merk blijft.

Alternatief

De commercial 'Xmess' van het Britse keukenrolmerk Plenty vind ik erg sterk. Een mooi alternatief op al die mierzoete en clichématige kerst-commercials waar ik niet goed van word.

Slim

Ik ken veel goede marketeers, maar als ik er één moet noemen, is dat Caroline van Turennout van Zeeman. Slim, rustig, vernieuwend, fijn mens en trouw aan haar bureau.

Moraalridders

Ik erger me aan moraalridders die meelopen op de hypes van Black Lives Matter, inclusiviteit en diversity. Bah! Ik snap dat het relevante onderwerpen zijn, maar probeer niet over de rug van het onderwerp jezelf neer te zetten als ideale schoonzoon. Wie de schoen past, trekt hem aan. Die mensen praten en schrijven er alleen over, maar doen er vervolgens helemaal niets mee, waardoor er uiteindelijk ook helemaal niets in beweging komt of verandert.

Delen

The Brief van Wayne Parker Kent vind ik een goede podcast. Het is de energie waarmee Mark Schoones en Matthijs Tieleman presenteren en daarnaast is het interessant om te luisteren naar de verhalen en uitdagingen van onze vakgenoten. We delen te weinig met elkaar, omdat we het moeilijk vinden om ons kwetsbaar op te stellen. Daardoor zitten we in onze branche allemaal met dezelfde problemen en uitdagingen. Deze podcast doet een handreiking naar het delen van kennis.

Poen

Quote is mijn favoriete magazine. Vermakelijk uitstapje in de wereld van poen en extravaganza. Ik ben daar gevoelig voor. Quote brengt een mooie mix van zakelijke mensen bij elkaar in zijn blad: vastgoedboeven, jonge topondernemers, corporate cracks en tech entrepeneurs. Ik hou van mensen die zakelijk dusdanig slim zijn, dat ze er ook goed geld mee verdienen - en het uitgeven op een The Wolf of Wall Street-manier. Nederland is zo preuts op dit vlak, het mag nooit extravagant zijn, alles in de plooi. Ik denk dan: laat die mensen lekker zo leven, ieder zijn ding en alles is zelf verdiend.

Eigen marketing

Mijn uitdaging voor het nieuwe jaar is om zoveel mogelijk marketeers met onze Total Brand-propositie te bereiken. We gaan in 2021 extra investeren in onze eigen marketing. Hopen dat het helpt!

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken