[Mijn marketing] Rogier van Kralingen: ‘Ik wil winnen, en met storytelling lukt dat’
- Algemeen
- 28 dec 2020 @ 11:32
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Marketing
- 28 dec 2020 @ 11:32
- Lucas Boon
Rogier van Kralingen (44) is oprichter van storytelling-bureau The Whole Story in Amsterdam. Patagonia doet volgens hem aan 'de eerlijkste manier' van marketing. 'Ze weten bij God niet wat ze met al die sloten cash aan moeten, dus kopen ze maar gewoon bossen op. Klasse.'
Opgeblazen
De oude wereld is door de pandemie definitief opgeblazen. Bewustwording was al de belangrijkste onderstroom van de afgelopen twee decennia, maar het gaat nu alles en iedereen domineren. Als ik marketeer was, zou ik mijn huidige playbook in de prullenbak gooien en fris opnieuw beginnen. Na een heidebrand groeien de bloemen het hardst.
Kick
Mijn persoonlijke uitdaging is to stay the course. Vanuit The Whole Story vertel ik mijn eigen verhalen in boeken, scripts, artikelen en muziek. Maar ik blijf een sterke behoefte voelen om bedrijven en publieke instellingen te leren hoe je storytelling inzet. De kracht van goede storytelling voor een merk is zo bizar groot. Dat geeft me een kick. Ik wil gewoon winnen. En met storytelling lukt dat.
Bossen
Patagonia is mijn favoriete merk. Ze doen alleen aan de diepste en eerlijkste vorm van merkbouw, creëren de 'absolute pinnacle' van hun product en weten bij God niet wat ze met al die sloten cash aan moeten. Dus kopen ze maar gewoon bossen op. Klasse.
Donkergroen
Branding a Better World, het donkergroenste bureau van ons land, is mijn favoriet. Ze zijn altijd hun eigen koers blijven varen, door weer en wind, en zijn nu daardoor ineens in de sweetspot van de tijdsgeest beland. De mensen die hier werken zijn wendbaar, groen, goed en hebben het hart op de juiste plek.
Boos
De #Relax-campagne van KFC vind ik erg goed. De campagne focust zich op klanten die veel te boos reageerden op de vega-ontwikkeling bij de fastfood-keten, wat overigens met cijfermatige straatlengtes de grootste trend van het moment is. Verfrissend om te zien hoe marketeers van zo'n conservatief merk hun eigen publiek opvoeden. En het was een megasucces, met dagenlange rijen voor de KFC en een flinke omzet-boost.
Wandelend promotiebord
Mijn favoriete marketeer is Sybrand Pietersma, decaan van de Johan Cruyff Academy. In hem zie ik de zeldzame combinatie van openheid, het omarmen van uitdagingen en dat omzetten in scherpe sportmarketing. Hij is een wandelend en vrolijk promotiebord voor de opleiding, die met de allergrootste sporters praat en hun inzichten deelt met de hele wereld. Inclusief zijn leerlingen.
Storm
De meeste marketeers don't eat their own dogfood. We stellen eisen aan anderen die we niet aan onszelf stellen. Er is een reden dat we steeds meer geld uitgeven, steeds meer omzet 'kopen' met overnames en tóch het contact met het publiek blijven verliezen. Marketing blijft stug de kwetsbaarheid maar niet omarmen, ontkent stelselmatig de principes van storytelling en verschuilt zich achter data. In werkelijkheid is er een storm gaande in de media. Het publiek heeft media nu zelf in handen en bouwt zijn eigen nieuwe wereld, buiten alle oudere instituties om. Marketing moet daar dienstbaar aan zijn. Veel rustiger zijn, meer overzicht bewaren.
Kwetsbaar
Marc Maron is de koning onder de podcasters. Hij maakte al podcasts voordat het woord überhaubt bestond. Maron is bescheiden en kwetsbaar, en daardoor komen zelfs Barack Obama, Leonardo di Caprio en Scarlett Johansson op hem af. En omdat een terugkerend thema van ons eigen rare podcastje 'schaamteloze zelfpromotie' is, moet ik toch ook even De Wilde Mannen van de Media noemen.
Creatief wakker
Ik lees graag PC Gamer. Ik game zelf nauwelijks nog, maar door te lezen wat die industrie doet, blijf ik creatief wakker. Alles in gaming is innovatie. Als je niet iets nieuws verzint, niet een nieuwe twist aanbrengt, tel je niet mee. En PC Gamer vangt dat allemaal op een onwijs frisse manier.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing