[Mijn marketing] Danijel Dercksen: ‘Het is belangrijk om ook je verliezen te delen'

[Mijn marketing] Danijel Dercksen: ‘Het is belangrijk om ook je verliezen te delen'
  • Algemeen
  • 11 jan 2021 @ 11:41
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Danijel Dercksen (32) is eigenaar van creatief bureau Qontent Matters en daarnaast initiatiefnemer van Just Getting Started, waarbij jonge bureaudirecteuren samenkomen om kennis te delen. 'We organiseren bijeenkomsten aan de hand van de vier bureau-P's: poen, personeel, proces en pitches.'

Pitches

We hebben net de eerste digitale kick-off van VIA's Just Getting Started achter de rug, en dat was een feest der herkenning. Dit jaar willen we elk kwartaal een bijeenkomst organiseren aan de hand van de vier bureau-P's: poen, personeel, proces en pitches. De eerstvolgende, over pitches, vindt eind februari plaats, waarbij pitchbegeleiders en -coaches hun ervaringen met jonge bureaudirecteuren delen.

Ondergesneeuwd

Eenzaamheid en diversiteit zijn voor mij de grote thema's van het afgelopen jaar. Door corona en de lockdowns merkte ik dat veel mensen om mij heen zich eenzaam voelden, van vrienden tot collega's. Daarnaast is Black Lives Matter door al het coronageweld toch een beetje ondergesneeuwd. We moeten hier echt nog grotere stappen in maken.

Altijd relevant

Mijn favoriete merk is Lego, hands down. Ons kantoor staat vol Star Wars Lego-creaties, die collega's tijdens een brainstorm in elkaar hebben gezet. Waarom? Omdat Lego steeds relevant weet te blijven én altijd de juiste samenwerking aangaat, zoals met Nintendo.

Kerstcommercial

De Nederlandse kerstcommercials van het afgelopen jaar vond ik tegenvallen. Maar gelukkig is er dan altijd nog Lego, hun kerstcommercial vind ik erg tof.

Inspirator

Wieden + Kennedy Portland is mijn favoriete bureau, vanwege hun campagnes voor Nike. Altijd spot-on en missiegedreven. Dichterbij huis ben ik fan van KesselsKramer, vooral door Erik Kessels, de bedenker van telecom-merk Ben. Hij is mijn inspirator geweest om de reclame in te gaan. Dat ik nu namens Qontent Matters voor Ben mag werken, maakt de cirkel rond.

Inspiratie

Misschien een cliché, maar Elon Musk is mijn favoriete marketeer. Hij weet een medium als Twitter zo in te zetten om marketing, sales en zijn aandeelprijs omhoog te communiceren. Dat is voor mij de kracht van inspiratie en simpliciteit. Het eerste wat ik doe als ik begin met werken, is zijn timeline openen op mijn telefoon.

Tegenvallers

Ik stoor me aan vakgenoten die enkel hun successen delen, en niet de verliezen of tegenvallers. Dat was ook een van de redenen om Just Getting Started op te zetten. Tijdens de kick-off ging het bijvoorbeeld over de eenzaamheid die veel collega's op dit moment ervaren en hoe ze daarmee omgaan.

Start van de dag

Ik luister graag naar de podcast NRC Vandaag, een heerlijk begin van de dag als ik 's ochtends vroeg naar kantoor fiets.

Magie

Ik zie het als mijn uitdaging om niet in de valkuil van hypes te vallen. Het draait uiteindelijk allemaal om de positionering van een merk tegenover een goed gesegmenteerde doelgroep. De magie zit 'm in hoe je vervolgens communiceert en waar je de nadruk op legt in je communicatie. Maar dat is dus van alle tijden.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken