[Mijn marketing] Maartje Blijleven: ‘OneWorld durft een ander geluid te laten horen’

[Mijn marketing] Maartje Blijleven: ‘OneWorld durft een ander geluid te laten horen’
  • Algemeen
  • 25 jan 2021 @ 15:38
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Maartje Blijleven (41) is oprichter van de Online Community Academy en Community Leaders Club. In 2021 hoopt ze haar tijd beter te verdelen en focus te bewaren. ‘Eigenlijk heb ik een community-coach nodig, want ik groei snel.’

Groei

De eerste helft van 2020 was voor mij pittig, omdat al mijn talks waren geannuleerd. Dat was financieel gezien wel even slikken. Mijn Online Community Academy liep redelijk goed, maar het kon beter. Pas nadat ik in september de Community Leaders Club heb opgezet, groeide mijn bedrijf exponentieel. Het betreft een live showcase van mijn aanpak. Walk the talk is wat mensen willen zien.

Focus

Drie jaar geleden heb ik de shift gemaakt van interimmer naar ondernemer. De marketing voor mijn communities doe ik dus zelf. Mijn persoonlijke uitdaging is mijn tijd goed te verdelen en focus te bewaren. Ik bouw nu aan een team, maar merk dat ik het nog steeds lastig vind om te delegeren, om los te laten. Eigenlijk heb ik een coach nodig, want ik groei snel. Maar de perfecte match heb ik nog niet gevonden.

Streetwear

Daily Paper vind ik een tof merk, vanwege de kwalitatieve fashionable streetwear en door de campagnes waarmee ze een divers publiek aanspreken. De kleding zit lekker en blijft lang mooi. Ideaal als je de hele dag thuiswerkt.

Eigen strategie

Stephan Alspeer (NPO, red.) en Nadine Ridder (freelancer) vind ik goede strategen. Omdat ze buiten de geijkte paden lopen en durven te staan voor hun eigen strategie. Zelf concepten bedenken en uitrollen, that makes me happy.

Meer mixen

Ik stoor me aan het feit dat merken weinig lef tonen en zich niet durven uit te spreken in maatschappelijke kwesties zoals Black Lives Matter. In de meer traditionele media zien we nog steeds dezelfde gezichten aan tafel schuiven. In commercials zien we vooral gezinnen die lijken op dat van mij: een wit, hoogopgeleid hetero-stel met een zoon, dochter en huisdier. Er zijn zoveel meer mixen mogelijk! Op alle fronten: kleur, achtergrond, cultuur, seksuele geaardheid, leeftijd, geloof. Ik zou dus graag meer diversiteit in de media en in het creatieve werk dat gemaakt wordt zien. Daar is behoefte aan, kijk bijvoorbeeld naar Omroep Zwart. Gelukkig zijn er steeds meer soortgelijke initiatieven die zich hiervoor inzetten.

Echte gesprekken

FinalDefV3 vind ik een hele toffe podcast. De hosts (Ali Diouri en Rob van Zandvoort, red.) bereiden zich goed voor en voeren echte, oprechte en diepgaande gesprekken. Ze hebben even pauze, maar hopelijk beginnen ze snel weer.

Ander geluid

OneWorld is mijn favoriete magazine, vanwege de goede artikelen, onderwerpen en onafhankelijkheid. Voor mij springt dit magazine eruit als het gaat om echtheid. Ze tonen lef en zijn niet bang een ander geluid te laten horen.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken