[Mijn marketing] Melanie Bosveld: 'Ik switch tussen allerlei soorten podcasts'

[Mijn marketing] Melanie Bosveld: 'Ik switch tussen allerlei soorten podcasts'
  • Algemeen
  • 11 feb 2021 @ 13:59
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Melanie Bosveld (42) is oprichter van communicatiebureau Kult & Ace. Sommige merken gaan er prat op dat ze progressief zijn, terwijl ze juist achter de feiten aanlopen, stelt ze. ‘Dan wordt er een campagne met rappers uit de grond gestampt, maar echt kennen doen ze hun doelgroep niet.’

Andere prioriteiten

Ik ben blij dat in het afgelopen jaar onderwerpen als diversiteit en inclusie meer op de kaart zijn gebracht in de bureauwereld, maar ik zie ook dat veel bureaus dit nog niet serieus genoeg nemen. Naar aanleiding van de Black Lives Matter-beweging kregen we bij Kult & Ace veel telefoontjes van collega-bureaus. Hoe kan het dat jullie vanaf het begin al zo inclusief zijn? Ik merk dat veel bureaus inmiddels andere prioriteiten hebben en dat is op zijn zachtst gezegd jammer. Alleen samen trekken we de communicatiewereld naar een hoger en inclusiever niveau.

Echte rolmodellen

Barbie heeft een inhaalslag gemaakt op het vlak van inclusiviteit. Met de Shero-campagne werd een collectie met echte rolmodellen en carrièrevrouwen met diverse bodyshapes en huidskleuren geïntroduceerd. Hopelijk wordt deze tendens doorgezet.

Cultuur

Ik denk dat het als bureau essentieel is om feeling te houden met de hedendaagse cultuur. Op dat gebied vind ik Yard in Parijs en Push Media in Tokyo erg goed. In Nederland heb ik YoungWorks hoog zitten en ik heb fijn contact met Hammerfest; we delen een stukje DNA.

Tijdsgeest

Rihanna is mijn favoriete marketeer. Zij heeft met Puma enige tijd geleden de succesvolle Fenty-lijn ontwikkeld en daarnaast heeft ze onlangs de Fenty Skin-lijn gelanceerd. Allemaal zeer inclusief, voor alle huidtinten en lichamen. Rihanna integreert de huidige tijdsgeest in haar merken en dat doet ze met succes.

Blind spots

Sommige bureaus en merken gaan er prat op dat ze progressief zijn, terwijl ze op sommige gebieden juist achter de feiten aanlopen. Bij Kult & Ace lopen we voor op de massa en zien we soms enorme blind spots, bijvoorbeeld over wat wel en niet aanslaat bij jongeren, maar ook het belang van diversiteit en inclusie. De wereld verandert en in de Nederlandse grote steden heeft al de helft van de jongeren een niet-westerse migratieachtergrond. Dan zie ik dat er campagnes met rappers uit de grond worden gestampt, maar echt kennen doen de merken hun doelgroep niet.

Media en maatschappij

Ik vind het belangrijk om mijn informatievoorziening breed te houden, dus ik switch vaak tussen allerlei soorten podcasts. Op het gebied van media en maatschappij luister ik naar Argos, Een podcast over media, Kleine jongens steken niet en The Gygs.

Design

Ik hou van reizen, kunst en design en ik vind dat Ceral een mooie curatie daarop doet. Ze hebben ook mooie city guides.

Bubbel

Het is mijn missie om met Kult & Ace merken en bureaus te linken met de wereld buiten hun bubbel. De jonge consumentendoelgroep verandert snel en you got to keep it up. De uitdaging zit 'm erin om klanten duidelijk te maken dat insights en connectie hierbij cruciaal zijn.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken