Plan voor 'heropening samenleving' bevalt marketeers
- Algemeen
- 19 feb 2021 @ 11:31
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingPolitiekPromotie
- 19 feb 2021 @ 11:31
- Peter van Woensel Kooy
Prominente professionals pleiten voor het per 1 maart 2021 heropenen van de samenleving. 'Het RIVM heeft onterecht angst aangewakkerd.’ Via het initiatief Herstel.nl worden oplossingen geboden.
Sinds kort hangt de boodschap op abri’s, reclamezuilen langs de weg en op sociale media. Strekking: ‘Er is een plan waarmee Nederland open kan. Doe mee!’ Dit keer geen oproerkraaiers of complotdenkers maar een marketingcampagne van redelijk overkomende figuren. De initiatiefnemers, onder wie ook economen Barbara Baarsma, Bas Jacobs en arts Evelien Peeters richten ze zich met deze campagne op het grote publiek, want ‘nooit eerder offerden zovelen zo veel op voor weinig’. Er wordt ons te veel angst aangejaagd, de balans slaat nu door, is de gedachte. Voor marketeers betekenen de lockdowns immers al maandenlang een aanslag op hun targets, de evenementenindustrie ligt plat maar ook de horeca en reisindustrie et cetera. De steun voor de huidige lockdown kalft nu snel af, blijkt uit een verse peiling van I&O Research. De tijd om te 'heropenen' dringt. Maar hoe?
Twee stromenland
Herstel.nl bepleit enerzijds vrije zones met open horeca, bedrijven en scholen, en anderzijds beveiligde zones waar ouderen en kwetsbaren beschermd en gefaciliteerd worden. Robin Fransman, een van de initiatiefnemers van Herstel.nl en zelf werkzaam bij de Argumentenfabriek, verwijst naar landen als Zweden, Japan, India, Bulgarije en Zwitserland waar lichtere of zelfs helemaal geen lockdowns waren. 'Qua ziekte- en sterftecijfers scoren die niet slechter dan Nederland. En in de Duitse deelstaat Thüringen wordt nu al met succes het soort beleid gevoerd dat wij voorstaan', zegt hij. In de V.S. werd een vergelijkbaar plan gepresenteerd: the Great Barrington Declaration in oktober 2020, ondertekend door professoren van Stanford, Oxford en Harvard University. Afgelopen zomer presenteerde MarketingTribune een Nederlandse variant van het tweesporenplan, ontwikkeld door marketeer Alfred Griffioen: organiseer een tweestromenland tijdens en na pandemie. Evenals Herstel.nl enkele maanden geleden, kreeg Griffioen echter nul op request bij het Outbreak Management Team na het verzoek om de plannen te laten doorrekenen. Met de huidige campagne wil Herstel.nl toch aandacht afdwingen en het publiek informeren. Ondernemer en marketeer Ralph de Vries van onder andere Group of Butchers, Farmtrace en Wasteless, vindt Herstel.nl een goed geluid, zegt hij op Linkedin: 'Goed initiatief en echt ondernemend om niet aan de zijlijn te gaan staan met spandoeken maar echt met ideeën te komen om dit probleem op te gaan lossen samen!'
Leg andere accenten
Jeroen van Eck (partner Joe Public en hiervoor o.a. marketeer bij Unilever) reageert als volgt: ‘Hoe terecht dat het optreden van het RIVM aan de kaak wordt gesteld. Niet door Wappies, maar door wetenschappers. We worden geregeerd door een computermodel met aannames die achteraf geruisloos worden bijgesteld, meldt Het Parool. Ondertussen verzaakt het RIVM haar belangrijkste taak: vaccineren. Maar het helpt afgelopen zondag via het NOS journaal nog wel even het bericht de wereld in dat we Frankrijk en Oostenrijk voorbij zouden zijn op dat vlak. Internationale datasites laten iets heel anders zien: we liggen nog mijlenver achter. Ik ben helemaal niet tegen lockdowns en avondklokken, maar het RIVM lijkt al haar objectiviteit verloren. Het is meer bezig met het beïnvloeden van de publieke opinie dan met het wegprikken van de bijna 1 miljoen vaccins die -volgens NRC.nl- liggen te wachten in de opslag.‘
Meer info over het plan Herstel.nl is hier te raadplegen.
(PvWK, bronnen: NOS, Parool, AD, Linkedin)
* Lees ook: Zet geen hele generatie 'on hold' door Raymond van der Klundert (Kluun)
* Kritiek op Herstel.nl eenzijdig vanuit medisch perspectief: klik hier
* Follow up: Onbegrip bij Herstel.nl nu Rutte weinig ruimte voor versoepeling ziet
* En exclusief op MarketingTribune: [interview] Marketeer bepleit tweestromenland tijdens en na pandemie
Overzicht verwachte en feitelijke sterftecijfers 2020-2021 naar leeftijd. 'Oversterfte deze week niet anders dan normaal te verwachten in deze tijd van het jaar.'
(bron: CBS / Bellingcat)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Unilever
- pandemie
- twintiger
- geruisloos
- routekaart
- oud
- marketeer
- jong
- Herstel.nl
- bureau
- mondkapje
- excessieve schade
- 2021
- heropen
- Het Parool. Ondertussen verzaakt het RIVM
- corona
- Joe Public
- Robin Fransman
- marketingkringen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing