Customer Data Platform is winnende formule voor de customer journey

Customer Data Platform is winnende formule voor de customer journey
  • Algemeen
  • 14 apr 2021 @ 14:16
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Big data

[branded content] Met een Customer Data Platform (CDP) kunnen bedrijven hun data organiseren en vervolgens inzetten om conversieverhoging te realiseren. Online marketing-bureau Blauwe Monsters helpt zijn klanten dagelijks met het inzetten van een CDP.

Business development manager Tobias Kruijmer (midden op de foto) licht de voordelen van het platform toe.

Door de huidige technische ontwikkelingen worden personalisatie-tools steeds toegankelijker. Zodra een website goed gevonden wordt in de zoekmachine is het interessant om na te gaan denken over conversie-optimalisatie.

De eerst stap is om kritisch te kijken naar de gebruiksvriendelijkheid van de website. Kan de websitebezoeker bijvoorbeeld makkelijk zijn weg vinden binnen de website? Op basis van bezoekersfeedback kan de website vervolgens geoptimaliseerd worden. Een volgende stap is het toevoegen van algemene verleidingstactieken, zoals reviews en onderscheidende product- of diensteigenschappen. Staat de basis goed en wordt data correct verzameld, dan kan er gewerkt worden aan personalisaties op de website. Dit kun je het beste doen met een Customer Data Platform, zoals bijvoorbeeld Squeezely.

Een CDP verzamelt klantdata uit al je databronnen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan websitegegevens, advertentiekanalen, een CRM-systeem of externe marktinformatie. Met een CDP kun je al deze doelgroep- en transactiedata samenvoegen en gebruiken om klantprofielen op te bouwen. Naast het feit dat het inzicht en structuur oplevert, helpt een CDP je om gepersonaliseerde promoties en triggers op individuen en klantsegmenten af te stemmen. Per klant wordt een klantprofiel opgebouwd. Wie is de klant, welke events hebben plaatsgevonden binnen de website en in welke klantfase bevindt deze bezoeker zich?

Hoe gaat dit concreet in zijn werk?

Met een CDP verzamel je zogezegd al je data in een grote bak. Vanuit die bak ga je kijken: zie ik overeenkomsten tussen bepaalde bezoekers in gedrag of aankoop? Het CDP spoort naar patronen op basis van de verzamelde data en segmenteert deze naar doelgroepen. Van daaruit kun je met die data een aantal dingen doen, zoals personalisaties of productaanbevelingen aan bezoekers tonen. Je kunt met het platform je data zo inrichten dat het voor je gaat werken. Door middel van A/B-testen kun je per trigger een doel stellen, zoals het conversiepercentage laten stijgen, het aankoopbedrag verhogen of juist nieuwsbriefinschrijvingen verzamelen zodat je een klantrelatie kunt opbouwen. Zo bouw je binnen de website verschillende geautomatiseerde customer journeys in. Het CDP herkent de bezoeker op basis van indeling of gedrag en laat specifieke triggers en content voor de doelgroep zien. Dit gebeurt allemaal via het platform, dure development-tijd is dus niet nodig.

Zijn Nederlandse bedrijven zich wel genoeg bewust van wat data voor hen kan betekenen?

Een groot gedeelte van de bedrijven in Nederland heeft zijn dataverzameling niet op orde of de verschillende systemen niet aan elkaar gekoppeld. Denk alleen al aan de oriëntatiefase van de potentiële websitebezoeker. Waar is iemand naar op zoek? En hoe gebruikt iemand de zoekmachine? Sluit de content aan bij het zoekgedrag van de doelgroep? We zien inderdaad dat er in de markt nog te weinig met data gedaan wordt. Het is dus goed om daar experts op te zetten, zoals Blauwe Monsters, om meer inzicht te krijgen in je huidige klantenbestand. Spreek je de juiste mensen aan en gebruik je de juiste boodschap voor bepaalde doelgroepen? Dat werkt allemaal conversieverhogend. En je krijgt door middel van verschillende customer journeys meer grip op je doelgroepen. Met een CDP kun je een bepaald type klant in een bepaalde flow meenemen, waardoor je meer omzet en betere klantenbinding kunt realiseren.

Waarin onderscheidt Blauwe Monsters zich van andere digitale bureaus?

Op het vlak van SEO zijn wij koploper in Nederland. We brengen de online zoektocht van de klant in kaart, dat is een sterke basis. Als jonge organisatie staan wij dichtbij de klant, we denken echt mee in het bedrijfsproces. We zitten van oudsher in de e-commerce, maar de verschuiving naar BtB leadgeneratie is opvallend. We zien nu meer B2B-klanten aansluiten; dat heeft ook met corona te maken. Tegenwoordig worden leads veel vanuit online gehaald door het wegvallen van events en klantbezoeken.

De coronacrisis heeft voor Blauwe Monsters dus positief uitgepakt?

Ja, iedereen ziet het belang van online zichtbaarheid inmiddels wel in, hoewel ook wij vorig jaar maart een dipje hadden. We hebben bijvoorbeeld een aantal klanten in de reisbranche en kantoorverhuur, daar hebben wij echt meegedacht met de klant omdat hun omzet verdampte. Na de zomer zagen we echt de urgentie naar online verschuiven, ook door het sluiten van de fysieke winkels en ontbreken van perspectief. Sinds dat moment ligt de focus echt op een sterke online strategie en halen we daar voordeel uit.

Zowel B2B als B2C

Blauwe Monsters is in 2012 opgericht en biedt full-service online marketing-diensten aan, zowel in de B2B- als B2C-markt. Tobias Kruijmer is bij Blauwe Monsters verantwoordelijk voor het onboarden van nieuwe klanten, aangaan van partnerships in de markt en hij spoort met zijn team naar ontwikkelingen in de markt. ‘Van oudsher zijn wij specialisten op het gebied van SEO, maar inmiddels bieden wij het hele online marketing-pakket aan. Wij kijken dan ook samen met de klant hoe wij de juiste mensen op het juiste moment kunnen raken in de online zoektocht door verschillende databronnen en kanalen aan elkaar te koppelen’, aldus Kruijmer.

Foto v.l.n.r.: Rick van Roon (CRO-specialist), Tobias Kruijmer (business development manager) en Micha de Boer (CRO-specialist) (door Zuiver Beeld).

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Blauwe Monsters.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken