[Mijn marketing] Bert Hagendoorn: ‘Veel Nederlandse bureaus zijn te bescheiden'

[Mijn marketing] Bert Hagendoorn: ‘Veel Nederlandse bureaus zijn te bescheiden'
  • Algemeen
  • 12 apr 2021 @ 15:45
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Bert Hagendoorn (47) is vanuit zijn gelijknamige adviesbureau specialist in positionering en groeistrategie. Veel Nederlandse bureaus en merken zit bescheidenheid in de weg, vindt hij. 'Wees trots op je beste werk en vertel erover op een manier die bij je past. Er is altijd een goede vorm te vinden.'

Adaptievermogen

Ik vind het mooi om te zien hoe snel organisaties zich in het afgelopen jaar hebben weten aan te passen; het adaptievermogen. Dat zag je in de bureauwereld gebeuren, bij merken en ook ik ben mijn sessies online gaan aanbieden. Ik kwam erachter dat het op die manier ook prima te doen is, al blijft fysiek samenkomen natuurlijk het prettigst. Ook heb ik de beamer ontdekt: films en nieuwe docu's groot op je muur, top!

SXSW

Bij Dutch Digital Design, waar ik voorzitter ben, zijn we bezig met een reeks video-opnames van presentaties en interviews, die we delen via events zoals South by Southwest en andere kanalen. Ook zijn we met een deel van onze dertig partners bezig met business in de Verenigde Staten, specifiek Los Angeles. Maar daarover later meer.

Stadsfiets

Mijn favoriete merk is VanMoof; omdat er ik elke dag met veel plezier op rij, de ideale stadsfiets. Maar ook vanwege het design en de identiteit van de fiets. Een sterk Nederlands merk met een prachtig product. Ze wisten de online lancering van de nieuwe modellen met bureau Resn in het begin van de coronacrisis tot een succes te maken en breiden inmiddels uit naar vijftig steden wereldwijd.

Strategisch sparren

Ik vind het lastig om te zeggen welk bureau mijn favoriet is, ik heb de afgelopen tien jaar met zeker negentig bureaus samengewerkt. Maar als ik er een paar moet noemen, zijn dat de trajecten met N=5, XXS, DotControl, Akqa Amsterdam en meest recent Kumpany, vanwege het sparren op strategisch vlak. En op internationaal niveau kijk ik met veel respect naar MediaMonks: de trots van Nederland in digital craftmanship.

Te bescheiden

Wat Nederlanders, en daarmee veel van onze bureaus en merken, in de weg zit is die bescheidenheid. Wees trots op je beste werk en vier je successen: laat het zien aan de buitenwereld en vertel erover op een manier die bij je past - er is altijd een goede vorm voor te vinden. Ik merk het vaak tijdens de trajecten met opdrachtgevers, daar help ik ze dan bij. Om diezelfde reden zijn we destijds ook Dutch Digital Design gestart.

Clubhouse

Verwondering, de podcast van Harald Dunnink over design, vind ik interessant. Maar er is ook een nieuwe podcast over verandering, van onder meer Joris van Heukelom van MakerStreet, genaamd Schokvast, waar ik binnenkort als gast aanschuif. Interessante gesprekken zijn ook te vinden op Clubhouse, waar ik laatst een sessie met Adformatie mocht co-hosten over consolidatie in de bureauwereld.

Blik van buiten

Ik adviseer bureaus en merken wel op hun marketing, new business en communicatie, maar net zoals ik ze scherp hou met de blik van buiten, vind ook ik het moeilijk mezelf van een afstand te bekijken. Ik merk dat als ik daar anderen voor inschakel, dat ook beter werkt. In de drukte kom ik daar vaak niet aan toe, dus dat is wel voor verbetering vatbaar.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken