[Mijn marketing] Maurice Willemsen: ‘Bij Swapfiets werken we graag met kleine bureaus’

[Mijn marketing] Maurice Willemsen: ‘Bij Swapfiets werken we graag met kleine bureaus’
  • Algemeen
  • 19 apr 2021 @ 10:24
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Maurice Willemsen (38) is marketing director van Swapfiets. Zijn favoriete merk is Patagonia. 'Met hun 'greater good'-overtuiging lopen ze voorop in de strijd, zonder met een vingertje te wijzen.'

Wake up-call

Voor veel mensen is de pandemie een eyeopener geweest dat dingen anders moeten, bijvoorbeeld hoe we met de planeet omgaan. Het was misschien wel de wake up-call die we nodig hadden. Bij Swapfiets heeft het ons laten inzien dat we met ons Product-as-a-service-model steden leefbaarder kunnen maken. Dat doorleven we nu meer en meer in alle onderdelen van ons bedrijf.

Authentiek

Ik vind Patagonia met zijn business unusual-filosofie echt een mooi merk. Je ziet dat alles wat zij doen vanuit een sterke overtuiging van de 'greater good' komt. Ze durven hiermee voorop te gaan in de strijd en doen dat met sympathie, passie en energie, zonder met een vingertje te wijzen. Activistische merken lopen soms het risico dat ze boos of negatief overkomen; Patagonia heeft de juiste balans gevonden en blijft daar ook authentiek in.

Kleine bureaus

Bij Swapfiets werken we veel samen met specialisten, ik ben daarom gecharmeerd van kleine bureaus of freelancers die met hun creativiteit en flexibiliteit echt impact kunnen maken. Onze laatste campagne is daar een mooi voorbeeld van, waarvoor we werkten met de bureaus Truus, Halal, Ovide en Studio Beng Beng.

Ondernemerschap

Ik ben groot fan van Nike en daarmee Phil Knight, de oprichter het sportmerk. In essentie geen marketeer, maar wel de man die de basis heeft gelegd voor het merk, precies weet welke atleten 'Nike zijn' en samen met deze atleten tot grote hoogte is gestegen. Shoe Dog is ook een heerlijk boek, waar zijn ondernemerschap en brand thinking vanaf spat.

Verwondering

De Reverse Ad-campagne van Patagonia is een ijzersterk voorbeeld van hoe je op een ogenschijnlijk simpele, creatieve manier mensen hun perspectief verandert en aan het denken zet. De verwondering die daarmee ontstaat, zorgt voor extra impact. Briljant.

Vergrootglas

We zijn in Nederland van nature best kritisch en daarmee ook in marketing. Dat is volgens mij heel gezond, maar het vergrootglas mag soms ook komen te liggen op dingen die wel goed gaan. Amerikanen zijn daar bijvoorbeeld al veel beter in, daar is positive appraisal echt belangrijk voor mensen en merken.

Getriggerd

Ik mocht onlangs aanschuiven bij de CMOtalk-podcast van Klaas Weima, om over het duurzame DNA van Swapfiets te praten. Ik moet zeggen dat ik daardoor ben getriggerd om ook andere afleveringen van collega-marketeers te gaan beluisteren.

Resultaatgericht

Het is algemeen bekend dat een merk om te groeien aan zowel lange termijn brand building als korte termijn salesactivatie moet doen. De juiste balans daarin vinden is echter per merk verschillend en daarmee een uitdaging. Ik ben echt een resultaatgerichte marketeer en vind het interessant om onze performance marketing en brand building zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken