Urgente marketingthema's directieagenda jaarlijks wetenschappelijk onderzocht

Urgente marketingthema's directieagenda jaarlijks wetenschappelijk onderzocht
  • Algemeen
  • 14 okt 2021 @ 08:58
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

CMO-community CMOtalk en brancheorganisatie VIA slaan de handen ineen voor een nieuw, jaarlijks wetenschappelijk onderzoek onder marketingdirecteuren.

Het onderzoek, genaamd CMOtalk/Pulse, is gebaseerd op de wereldwijd meest urgente marketingthema’s, waaronder innovatiekracht, wendbaarheid en purpose. Hoogleraar Marketing aan Nyenrode Business Universiteit Henry Robben leidt het onderzoek.

De samenwerking tussen de twee organisaties heeft als primair doel om te duiden wat deze thema’s betekenen voor de gehele branche en welke rol dienstverleners kunnen spelen om de doelstellingen van marketingdirecteuren te realiseren. Het zal daarom ook niet blijven bij het presenteren van de onderzoeksresultaten. Naast het onderzoek richt het initiatief zich op CMO-bijeenkomsten, papers en trendanalyses.

Strategische marketingthema’s
Het jaarlijks terugkerend onderzoek richt zich op drie vaste marketingthema’s; de innovatiekracht, wendbaarheid en purpose van organisaties. Daarnaast wordt het onderzoek per editie aangevuld met actuele marketinguitdagingen. De eerste betreft personalisatie, aangezien het verdwijnen van 3rd party-cookies uitdagingen geeft voor bereiksopbouw. Kanaalstrategie is de tweede uitdaging, gezien de versnelde mate van digitalisering door de covid-19 pandemie.

Klaas Weima, oprichter van CMOtalk: ‘Graag leveren we vanuit CMOtalk een relevante bijdrage aan onze topmarketeers community én het vakgebied. Met dit onderzoek willen we niet alleen de trends volgen maar ook helpen maken. En dat kunnen we niet alleen. Daarom zijn we trots dat we samen met de leidende brancheorganisatie en een gerenommeerde universiteit de krachten bundelen om dit initiatief te realiseren.’

Wetenschappelijk fundament
CMOtalk/Pulse onderscheidt zich door een gedegen wetenschappelijk fundament. In samenwerking met prof. dr. Henry Robben, hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit, is zorgvuldig literatuuronderzoek gedaan waarbij een selectie is gemaakt uit een aantal bewezen marketingfactoren die van invloed zijn op het succes van organisaties. Dit onderzoek combineert deze factoren en geeft verdieping op de vraag waarom bepaalde bedrijven relatief en financieel beter presenteren dan anderen. Prof. dr. Henry Robben, Hoogleraar Marketing aan Nyenrode Business Universiteit: ‘Om onderzoek met toegevoegde waarde te doen is het belangrijk om te weten welke vraagstukken CMO's bezighouden. Dit onderzoek vergroot mijn kennis op dat gebied. Bovendien kan ik de uitkomsten gebruiken in colleges en verder onderzoek. Ook krijg ik op de lange termijn een gedegener beeld, dan wanneer je een eenmalig een onderzoek uitvoert.’

Deepdives
Marion Koopman, Voorzitter VIA Nederland: ‘De CMO is voor veel dienstverleners in onze branche de belangrijkste opdrachtgever. Daarom is het geweldig dat we nu een grondige wetenschappelijke studie in handen hebben waar we inzichten krijgen over de belangrijkste onderwerpen op hun agenda. En daar blijft het niet bij. Via een aantal Deepdive-sessies zullen we samen met onze leden en CMO’s het gesprek aangaan over hoe de industrie nog beter kan helpen om deze doelstellingen te verwezenlijken.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken