[branded content] 10 digitale groeikansen volgens Zeo

[branded content] 10 digitale groeikansen volgens Zeo
  • Algemeen
  • 26 nov 2021 @ 06:10
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 26 nov 2021 @ 06:10
  • Sales

De digitale wereld is constant in ontwikkeling, net als jouw bedrijf. Er zijn volop kansen om te groeien, maar misschien is niet meteen duidelijk waar ze precies liggen. Zeo, het toonaangevende digital commerce bureau uit Utrecht, zet 10 digitale groeikansen op een rij. Met voorbeelden uit de praktijk. Op naar de volgende groeifase!

1. Wie is jouw ideale klant?
In wie stop jij alle liefde, moeite en geld? Stel jezelf continu de vraag op wie je je specifiek wilt richten. Persona’s kunnen helpen om focus te houden. Je kunt een persona ontwikkelen op basis van demografische en geografische kenmerken, interesses en behoeftes. Maar ook op basis van fysieke winkelinformatie of online gedrag kun je sturing geven. Zo heeft Simon Lévelt een keuzehulp op zijn website geplaatst om klanten te helpen bij de zoektocht naar koffie en thee. Deze digitale wegwijzer is gemaakt op basis van de meest gestelde vragen in de winkels.

2. Haal je ideale klant uit de anonimiteit
Wanneer je je ideale klant goed kent, weet je ook wat je kunt doen om de interactie te bevorderen. Een motorkledingketen speelt in op de bijzondere cultuur en de hechte onderlinge band tussen motorrijders. Om ze naar de winkel te krijgen en informatie te bieden, organiseert het bedrijf events waar bezoekers zich online voor kunnen inschrijven. Ze verstrekken hun gegevens graag, omdat ze weten wat ze ervoor terug krijgen.

3. Wees flexibel en blijf gericht op groei
De coronapandemie en bijbehorende lockdowns hebben de digitalisering aangejaagd. De online orders stroomden binnen, terwijl personeel van fysieke winkels vaak noodgedwongen thuis zat. Creatieve bedrijven zetten winkelpersoneel in om webwinkelorders te helpen verwerken of om content voor de webshop te creëren. Daarmee zijn ze aantrekkelijker en beter vindbaar geworden, wat bijdraagt aan verdere groei.

4. Minimaliseer je irrelevante klantencontact
Een makkelijke manier om minder klantverzoeken binnen te krijgen is om een FAQ te maken, een overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden. Het resultaat van het minimaliseren van irrelevant klantencontact is dat je meer tijd hebt voor vragen die minder makkelijk te beantwoorden zijn. Werk aan de Muur vertelt de klant actief wat er na een bestelling gaat gebeuren en wat hij kan verwachten; een vierstappenplan en concrete bevestigingstips via de mail nemen vragen weg.

5. Investeer in lokale marketing
We benoemden hierboven al dat je je ideale klant uit de anonimiteit kunt halen met winkelgebonden events. Door deze te promoten via social mediakanalen genereerde het betrokken bedrijf niet alleen aanmeldingen, maar ook reacties en nieuwe volgers uit de regio. Dankzij een goede inrichting van Google Mijn Bedrijf nam ook de vindbaarheid in de zoekmachine toe: de discovery search op Google leverde al snel 25% meer treffers op.

6. Maak van je moetjes een kans
Veel onderdelen van online marketing worden gezien als een moetje. Je moet relevant blijven, je moet snel zijn en je moet een cookiebar gebruiken. Voor een plastische chirurgiepraktijk heeft Zeo gekeken naar de omgang met klantdata. Het bedrijf verzamelde cookies die feitelijk niet nodig waren, terwijl de werkwijze wel de conversie drukte. Bedenk dus goed wat je wel en niet met je data moet en doet.

7. Speel 20 tot 30% van je mediabudget vrij
Bedrijven investeren jaarlijks veel aan Google Ads. Onderzoek leert dat ze in al gauw één op de vijf gevallen betalen voor niks: voor kliks van bots, concurrenten of clickfarms. Met een tracker tool in Google Ads kun je klikfraude tegengaan en tientallen procenten vrijgekomen mediabudget spenderen aan wél converterende bezoekers. Zo investeer je in groei! Dankzij de inzet van slimme technologie bespaart Zeo maandelijks tienduizenden euro’s voor klanten.

8. Spreek iemand op de man af aan
Verschillende tools maken het mogelijk om je bezoeker persoonlijk aan te spreken op je website en in marketingcampagnes. Content en aanbod worden afgestemd op gedrag, bijvoorbeeld met Datatrics, Retail Rocket, HubSpot of Leadinfo. Zeo zet die laatste tool in voor een zakelijke klant. Door de inzichten vanuit Leadinfo te combineren met Analytics en crm-data ontvangen eindgebruikers relevantere boodschappen en een beter aanbod.

9. Automatiseer wat je kan automatiseren
Als marketeer wil je waarschijnlijk aan het roer zitten. Maar zelf de controle houden is doorgaans niet realistisch. Het is ook niet schaalbaar, dus het beperkt je groei. Automatiseer wat je kunt automatiseren, hoe groot of klein je bedrijf ook is. Speel tijd vrij om creatieve campagnes op te bouwen, product-marktcombinaties te ontwikkelen of gewoon even te genieten van een extra bakje koffie met een collega! Wie weet wat voor ideeën daar weer uitkomen.

10. Back or the future?
Opschalen is leuk, maar is je platform ook klaar voor de groei die je nastreeft? Kun je snel genoeg veranderingen doorvoeren? Ben je flexibel genoeg om écht gave marketingcampagnes neer te zetten? Kun je goed aan up- en cross selling doen? Als je website de groei belemmert dan gaat de energie eruit en dan kun je ook niet door met je volgende groeiplan. Een klant van Zeo heeft onlangs ook stilgestaan bij deze vragen en besloten zijn platform voor te bereiden op internationale groei en uitbreiding.

Jouw drie grootste groeikansen
Wil je ontdekken waar jouw drie grootste groeikansen liggen? Zeo voert een gratis analyse voor je uit om je verder te helpen. Je mag ook gewoon een uurtje sparren met onze consultants. Bel 030 711 55 55. Neem contact met ons op en wij helpen je groeien!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ZEO

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken