[branded content] Marketing begrijpelijk maken zonder gedoe
- 1 nov 2021 @ 07:15
- Sales
Leren is belangrijk, maar het is nog belangrijker wat je met die opgedane kennis in de praktijk doet. Marco Boone, online marketing docent bij Beeckestijn Business School, deelt zijn kijk op leren en lesgeven.
Als kerndocent van de opleiding Online Marketeer, helpt Marco professionals zich te ontwikkelen tot online marketing experts. Vanuit zijn ervaring bij verschillende organisaties in de FMCG industrie (o.a. Remia en Campina) en als eigenaar van een internationale webshop deelt hij inspirerende inzichten en tips.
Bij Zoomen val je terug op een beperkt aantal zintuigen
Hoe heb je het afgelopen jaar beleefd? ‘Ik geloof in online en nieuwe vormen van leren, maar ik heb ook de enorme behoefte gezien van mijzelf als docent en die van de cursisten om fysiek les te kunnen geven. Het geeft gewoon een extra dimensie en de overdracht van kennis gaat makkelijker met meer interactie. Zoomen werkt perfect, maar als docent val je terug op een paar zintuigen, met name het zien. Ik merkte dat ik vaak na een dagdeel al veel vermoeider was dan wanneer ik een hele dag fysiek voor een groep sta. In een fysieke omgeving is het makkelijker om ‘echt het contact’ te maken met cursisten en aan te voelen wat de ‘vibe’ is van de groep en hoe de stof overkomt.’
‘Ik ben heel blij dat we weer op locatie kunnen lesgeven en ik verwacht dat we meer gebruik van online leermiddelen gebruik kunnen blijven maken, daar waar het kan en effectief is.’
Leren van elkaar
Hoe zorg je voor interactie in je colleges? ‘Ik probeer veel interactie in te bouwen door met opdrachten te werken en de deelnemers zelf dingen online op te laten zoeken en ze dit kort te laten presenteren. Daarnaast vraag ik deelnemers naar hun mening en voorbeelden of ervaringen over de onderwerpen. Zo krijg je een kijkje achter de schermen bij veel organisaties en kunnen deelnemers ook van elkaar leren.’
Marketing zonder poespas
Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen van les geven? ‘Om marketing begrijpelijk te maken zonder al te veel poespas, want dat is er immers al te veel. Daarnaast moet je de deelnemers ook challengen om een stapje verder te gaan zodat ze zich als marketingprofessional ook echt ontwikkelen. Het gaat immers niet alleen om kennis opdoen, maar ook hoe je inzichten & plannen intern verkoopt.’
Wat vind je het mooiste aan lesgeven? ‘Het mooiste aan lesgeven vind ik, dat ik de deelnemers echt aan het denken zet en je ziet welke ontwikkelingen ze doormaken, vooral bij langere opleidingen. Mooi dat ik daar een stukje aan mag bijdragen!’
Een belangrijke rol voor Blended learning
Hoe kijk je naar de toekomst? ‘Blended learning zal een belangrijkere rol blijven spelen bij opleidingen. Daarnaast zullen online leeromgevingen nog belangrijker gaan worden als de centrale plek van opleidingen (met name langlopende opleidingen) waar online modules te vinden zijn, presentaties van fysieke lessen etc.’
Online marketing als ambacht
Wat is jouw expert tip? ‘Ga vooral ook doen. Ik zie online marketing als een ambacht. Je kunt veel leren uit boeken of door het volgen van opleidingen, maar de echte ervaring en het ‘fingerspitzengefühl’ krijg je door te gaan doen, experimenteren en leren van de resultaten.’
‘Naast het lesgeven run ik een internationale webshop, schrijf mijn eigen content voor de website en social media en zorg dat ik goed scoor in google. Ik merk dat ik juist door ‘het werken met mijn handjes’ zo veel praktische ervaring opdoe en heel goed leer hoe het ‘echt werkt’.
Dit interview verscheen eerder in Fonk magazine
Zelf aan de slag
Wil jij je ontwikkelen tot online marketing expert? Dan is de opleiding Online Marketeer wat voor jou! In 26 colleges ga je zelf actief aan de slag met de belangrijkste facetten van online marketing. Van Google Ads tot content marketing en conversie optimalisatie, het komt allemaal aan bod. Daarnaast ga je actief aan de slag met een online marketing plan waarmee je de vertaling maakt naar de praktijk. Heb je de opleiding succesvol afgerond? Dan kan je met je nieuwe skills je plan zelf gaan uitvoeren!
Bekijk het programma van de opleiding Online Marketeer ››
Make impact
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing