[onderzoek] Overheidscampagnes bereiken Nederlander steeds minder goed

[onderzoek] Overheidscampagnes bereiken Nederlander steeds minder goed
  • Algemeen
  • 25 nov 2021 @ 14:42
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • CampagnesOnderzoek

Het herkenningspercentage van overheidscampagnes neemt af onder Nederlanders. Waar het percentage in 2003 nog op 92% zat, is het nu 70%.

Dit en meer blijkt uit campagne onderzoek van online drukkerij Flyeralarm naar ruim 400 overheidscampagnes uit de afgelopen twee decennia. De meest herkenbare campagnes waren 'Identificatieplicht' (2004), 'Fietsverlichting' (2004) en 'Toeslagen' (2005). Het bereik van deze campagnes ligt volgens het onderzoek op 100%.

Over alle jaren gezien worden campagnes binnen het thema ‘Verkeer en Reizen’, zoals de welbekende BOB-campagne, het beste herkend door Nederlanders (84,4%). De grootste dip was te zien in 2010: toen lag het herkenningspercentage op slechts 52,4%.

Waardering
 De waardering (uitgedrukt in een cijfer van 0 tot 10) van de overheidscampagnes zijn toegenomen. In 2003 werden campagnes gemiddeld met een 6,9 beoordeeld. Inmiddels is dat een 7,3.

‘Overheidscampagnes over het thema criminaliteit - waarin bijvoorbeeld onderwerpen als huiselijk geweld aan het licht worden gebracht - worden over alle jaren gezien het hoogst gewaardeerd. Campagnes rondom verkiezingen zijn juist het minst geliefd’, aldus de onderzoekers.

Lees hier het uitgebreide onderzoek.

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken