Too Good To Go voor 4e jaar op rij meest inspirerende organisatie
- Algemeen
- 8 sep 2022 @ 20:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Maatschappij
- 8 sep 2022 @ 20:00
- Nanny Kuilboer
Tijdens de 1e editie van ‘Impact on the Beach’ in Scheveningen - georganiseerd door strategisch adviesbureau Synergie - zijn de ‘Inspirerende 40 van 2022’ en de ‘25 Ones2Watch’ bekend gemaakt.
Het onderzoek onder ruim 5.100 Nederlanders laat zien dat organisaties met een maatschappelijke missie het meest inspireren. Maar liefst 23 van de 40 organisaties zijn aan te merken als impactorganisatie, waaronder nu ook musea en goede doelen.
In de lijst met de 25 Ones2Watch geldt dat voor allemaal, terwijl ook nog eens 11 van die organisaties B Corp-gecertificeerd zijn.
Nederland roept Too Good to Go voor het 4e jaar op rij uit tot de meest inspirerende organisatie. Daarmee evenaart de organisatie het record van Ikea. Universiteit & Researchcenter Wageningen is de nummer 2, gevolgd door Lego op positie 3.
Opkomst impactorganisaties
Het onderzoek naar de meest inspirerende organisaties is voor de 13e keer uitgevoerd in opdracht van Synergie. Sinds 2015 is de opkomst van impactorganisaties duidelijk zichtbaar. Organisaties die werken aan een maatschappelijk ideaal en/of het oplossen van een maatschappelijk probleem, hebben de aandacht van Nederlanders. En het zijn zeker niet alleen organisaties die gestart zijn vanuit een ideaal. Ook steeds meer transitieorganisaties inspireren. De meer conventionele, economisch gedreven bedrijven verliezen terrein. Van de in totaal 135 onderzochte organisaties in het hoofdonderzoek, bungelen organisaties als Shell, Amazon, KLM, ABN-Amro en Zalando onderaan.
Windvaantje voor toekomstig succes
Joris van Zoelen, partner Synergie: ‘De Inspirerende 40 heeft zich bewezen als een “windvaantje” voor toekomstig succes. Organisaties die het goed doen in de “40” laten in de jaren daarna vaak een steile groeicurve zien. In eerdere jaren pikte het onderzoek organisaties zoals Triodos Bank, Tesla en Tony’s Chocolonely op voordat zij hun marktdoorbraak meemaakten.’ Voor een positie in de Top-40 dienen organisatie een “bekendheidsdrempel”* van 10% te behalen. De Ones2Watch zijn organisaties die wél inspireren, maar die drempel nog niet halen.
Ones2Watch 2022
- Ecosia BCORP
- Pieter Pot
- Fairphone BCORP
- Plastic Whale
- JustDiggit
- VanMoof
- Koeckebackers
- De Correspondent
- Elho BCORP
- The Good Roll BCORP
- Smyle
- Lightyear
- Rainforest Alliance
- Boerschappen
- Odin
- Patagonia BCORP
- Holy Foods BCORP
- Waterdrop
- Smaakt
- Swapfiets
- Mud Jeans BCORP
- Ella’s Kitchen BCORP
- Yumeko BCORP
- Yoghurt Barn BCORP
- Brew Dog BCORP
Vier pijlers
Inspirerende organisaties scoren goed op de vier pijlers die Nederlanders als inspirerend ervaren. De meest belangrijke daarvan is ‘visie op de wereld van morgen’, gevolgd door ‘innovatieve organisatie’, ‘prikkelende relatie’ en ‘next level klantervaring’. Die laatste is niet alleen belangrijk, maar in zekere zin ook een voorwaarde. Organisaties met een matige klantervaring (product, service, dienst), scoren over het algemeen ook lager op de drie andere pijlers.
Onderzoek voor iedereen beschikbaar
De resultaten van de Inspirerende 40 zijn voor iedereen - zonder enige voorwaarde van adresgegevens of betaling - te vinden op www.inspirerende40.nl. Het onderzoek, het magazine en het event Impact on the Beach hebben als doel om de transitie naar ‘Business (as a force) for Good’ te ondersteunen en versnellen.
*In het onderzoek wordt gevraagd naar de ervaring van respondenten met de organisatie. Bekendheid alleen van naam is onvoldoende om te responderen op een organisatie. Er kan dan ook gesproken worden van ‘ervaringsbereik’ of ‘ervaringsbekendheid’.
Photo by Victória Kubiaki on Unsplash.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
- [branded content] De naadloze integratie van CSRD in de gehele...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing