Marlies Maasdam van Kinderpostzegels: 'Achter alle data en insights zitten mensen van vlees en bloed'

Marlies Maasdam van Kinderpostzegels: 'Achter alle data en insights zitten mensen van vlees en bloed'
  • Algemeen
  • 18 nov 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Marlies Maasdam is Hoofd Marketing, Communicatie en Fondsenwerving bij Kinderpostzegels. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

BEWEGING
Samen met mijn man, dochter en rode kat woon ik in Breda, de parel van het Zuiden! Ik hou van ‘beweging’, van bergwandeltochten tot racefietsen met vriendinnen. Ik krijg ook energie van de beweging die we als Kinderpostzegels ingezet hebben, waarmee we nog meer impact willen maken voor kinderen die met 10-0 achterstaan. Met zeer betrokken collega’s werken we aan het versterken van het merk en daaraan gekoppeld het raken, activeren en verbinden van verschillende doelgroepen die onderdeel willen zijn van deze beweging.

WHAT’S NEW?
De nieuwe merkstrategie, afgeleid van de aangescherpte organisatiestrategie, vormt de leidraad voor al ons handelen. Wij geloven in de collectieve kracht van kinderen. Wij faciliteren met onze concrete projecten – samen met partners - en de Kinderpostzegelactie dat kinderen elkaar helpen. Vandaag en morgen. Onze droom is om heel Nederland hierop te verbinden.

10-0
Mensen kennen ons vaak alleen van de Kinderpostzegelactie. Niet iedereen weet dat we wij het hele jaar door - samen met partners - impact maken met projecten en programma’s voor en door kinderen die met 10-0 achterstaan. Mijn droom is dat ik dit na ons 100-jarig bestaan in 2024 niet meer hoef uit te leggen.

VLEES EN BLOED
Achter alle data en insights zitten mensen van vlees en bloed die hun eigen dromen, drijfveren en uitdagingen hebben in een steeds complexere wereld. Om relevant te blijven voor je klanten is mijn advies naast data ook op andere, meer kwalitatieve manieren in verbinding te blijven staan met je doelgroepen. Durf ook te vertrouwen op je hart, waar je echt in gelooft als organisatie en voor ‘gaat’. Een sterk merk begint intern en moet gedragen en uitgedragen worden door alle collega’s.

TROTS
Ik ben trots op het nieuwe merkverhaal dat we samen met BR-ND People ontwikkeld hebben en vervolgens samen met Havas Lemz doorvertaald hebben naar een nieuwe merk- en leadcampagne waarmee we vooral online nieuwe audiences hebben opgebouwd. Met de najaars-/wintercampagne spelen we in op de acute armoedeproblematiek waar we extra campagne voor voeren. Een campagne die we in zeer korte tijd ontwikkeld hebben, omdat we zo snel mogelijk die kinderen willen helpen die anders aan de zijlijn blijven staan.

SKATEBOARD
De Blijf gaan-campagne van KPN waar de kat en z’n baasje op de skateboard de hoofdrol spelen vind ik een heerlijke commercial, de muziek past er perfect bij en de afsluitende beelden maken voor mij het verschil.



POLONAISE
En een commercial waar ik me aan erger? Nou daar kan ik kort over zijn: iets met bouwvakkers in polonaise. Meer hoef ik niet te zeggen. Behalve dat ik echt niet begrijp dat niemand heeft aangevoeld dat dit echt niet kan.

DROMEN
Goede marketing is marketing die bijdraagt aan een positieve beleving van het merk en daarmee de binding en - potentiële - bijdrage aan het merk op korte en lange termijn vergroot. Goede marketing is ook als je in staat bent relevant te blijven voor je klant en weet welke waarde jij als merk toevoegt aan uitdagingen, drijfveren of dromen van je klant.

SLECHTE MARKETING
Marketing die misleidend is en dan vooral op kinderen gerichte reclame met gezondheidsclaims die niet kloppen. Daar moeten we echt mee stoppen. En dan heb ik het niet alleen over tv-commercials en verpakkingen, maar vooral ook over socialmediaplatforms, games en zogenaamde ‘kidfluencers’ die ‘terloops’ ongezonde producten promoten.

LOVEBRAND
Een merk dat al 40 jaar bestaat en alleen investeert in initiatieven met een positieve impact op de wereld waarin we leven en bovendien klanten verbindt met ondernemers waar de bank en jij als klant dus ook in investeert is Triodos. Het levert inspirerende ontmoetingen op, weet ik uit eigen ervaring. Zo voeg je echt waarde toe aan de klantrelatie.
Verder word ik echt blij van het merk Happy Soaps, het mooie is dat al hun plasticvrije producten in Nederland worden gemaakt.

MEDIACONSUMPTIE
Naast nieuwsapps zoals nu.nl lees ik de Volkskrant doordeweeks online en op zaterdag fysiek. Ik kijk af en toe naar talkshows als Jinek en Op1, ben een fervent LinkedIn gebruiker en daarnaast volg ik alle social kanalen vooral zakelijk. Tot slot lees ik ook wat vakbladen die fysiek door de brievenbus vallen. Mijn favoriete mediamerk is BNR Nieuwsradio. Last but not least: Salt Magazine, een heerlijk magazine voor de reislustige geest.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Merle Eggink van Cybex

Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken