Meerderheid consumenten staat open voor deur- of straatverkoop

Meerderheid consumenten staat open voor deur- of straatverkoop
  • Algemeen
  • 24 nov 2022 @ 10:11
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Marketing

Een ruime meerderheid van de consumenten staat ervoor open om door een werver aan de deur of op straat te worden aangesproken met als doel verkoop.

Voor goede doelen ligt dit percentage op 61%, voor commerciële organisaties op 48%. Dat blijkt uit de DDMA Field Marketingmonitor, waarvoor 1.542 respondenten zijn ondervraagd. De relevantie van het aanbod is voor consumenten de belangrijkste reden om op een aanbod in te gaan.

Diana Janssen, directeur van branchevereniging DDMA: 'Ik ben blij met dit onafhankelijke consumentenonderzoek. Met de inzichten weten we nu nog beter hoe de Nederlandse consument fieldmarketing ervaart. Werving op straat, aan de deur of op locatie is belangrijk voor de groei van veel organisaties, maar komt niet altijd even positief in het nieuws. Deze resultaten laten een andere kant zien. Een meerderheid van de Nederlanders staat open voor een aanbod en gaat ook wel eens op een aanbod in. Daarnaast maken de inzichten duidelijk welke prioriteiten de fieldmarketingsector moet stellen om de ervaring van de consument te verbeteren. Daar gaat onze DDMA Commissie Fieldmarketing dieper op in, met het adviesrapport en andere kennisactiviteiten.'

Andere belangrijke inzichten van de DDMA Fieldmarketing Monitor 2022 zijn:

Frequentie van fieldmarketing is goed
Het merendeel van de groep acceptors vindt de frequentie van fieldmarketing precies goed: 51% ten behoeve van een commerciële organisatie en 63% door een goed doel. 5% vindt de frequentie te laag.

Bekend maakt bemind 
Als consumenten bekend zijn met verschillende aspecten van fieldmarketing, zijn zij ook eerder voorstander van het kanaal, laat de DDMA Fieldmarketing Monitor zien. Bovendien gaan zij vaker in op een aanbod. 

Relevant aanbod belangrijkste voor consumenten
Een goed, relevant aanbod is voor consumenten in het geval van een commerciële organisatie de belangrijkste reden om op het aanbod in te gaan (41%). Voor goede doelen geldt hetzelfde: ‘feeling’ met het doel (38%), belang (24%) en actualiteit van het onderwerp (22%) zijn redenen om het goede doel te willen steunen. Dit laat zien dat het aanbieden van het juiste aanbod aan de juiste persoon essentieel is.

Meer begrip voor fieldmarketing voor goede doelen
63% van de Nederlandse consumenten weet dat fieldmarketing een effectief middel is om donateurs of klanten te werven. Over het algemeen heeft de consument meer begrip en acceptatie voor de inzet van fieldmarketing ten behoeve van goede doelen dan voor commerciële organisaties. Bij commerciële organisaties is het daarom van nog groter belang om met een relevant aanbod te komen.

Transparantie zorgt voor positieve(re) gesprekservaring
Duidelijkheid, correctheid en juistheid van informatie zorgen – naast de toon van het gesprek – voor een positieve(re) ervaring. Transparantie is dus onmisbaar.

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken