[verslag] Swocc Symposium in teken van marketing in een digitaal tijdperk

[verslag] Swocc Symposium in teken van marketing in een digitaal tijdperk
  • Algemeen
  • 18 nov 2022 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AccountabilityStrategie

Het j.l. Swocc Symposium 2022 stond volledig in het teken van ‘marketing in een digitaal tijdperk’. De bijeenkomst geldt als dé jaarlijkse wetenschaps-update voor de communicatiepraktijk. Een kort verslag.

Voor de twaalfde keer nodigde Swocc marketeers en merkspecialisten uit voor het jaarlijkse symposium waar zeven getalenteerde wetenschappers recent onderzoek op het gebied van merken, marketing en communicatie presenteerden. Dit jaar over ‘marketing in een digitaal tijdperk’. Tijdens het kennis-event werd antwoord gegeven op uiteenlopende vragen. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om het gebruik van chatbots, hoe creëer je dan een menselijke communicatiestijl met een gesynthetiseerde stem?  

Tijdens het symposium kwamen diverse kansen en uitdagingen aan bod die het digitale medialandschap brengt voor de praktijk. Joanna Strycharz sprak bijvoorbeeld over gepersonaliseerde reclame en de gevolgen daarvan op de kwaliteit van data. Zeph van Berlo legde uit wanneer het gebruik van gamification in reclame nuttig is (en wanneer niet) en Marijn Meijers liet de mogelijkheden van Virtual Reality zien voor het beïnvloeden van wenselijk gedrag, zoals het maken van milieuvriendelijke keuzes. Ook mocht Anna Jucikas de welverdiende Swocc-Scriptieprijs in ontvangst nemen voor haar onderzoek over menselijkheid van chatbots. Hoewel vanuit verschillende invalshoeken belicht, gingen veel presentaties over overkoepelende thema's: Hoe win je het vertrouwen van klanten in tijden van desinformatie en manipulatie? Hoe blijf je authentiek als merk? Hoe kunnen nieuwe technologieën worden gebruikt om creativiteit te stimuleren?

Volgens Lotte Willemsen (de nieuwe Swocc directeur, red.) gaven alle presentaties wetenschappelijke verdieping op actuele trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op het werkveld van de marcomprofessionals. “Binnen Nederland wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar innovaties binnen het medialandschap. Het levert waardevolle kennis op die de praktijk helaas niet altijd bereikt. Het Swocc symposium maakt de kennisijsberg zichtbaar. Voor wie (nog) dieper wil gaan: download de diverse publicaties die Swocc voor haar begunstigers beschikbaar stelt op haar website.
(PvWK i.s.m. Swocc, beeld: Swocc)

Over Swocc
'Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (Swocc) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken, marketing en communicatie. Deze kennis maakt Swocc toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties en het organiseren van bijeenkomsten en workshops. De stichting is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen en is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Swocc wordt financieel mogelijk gemaakt door haar begunstigers maar opereert zelfstandig en onafhankelijk. Op dit moment telt Swocc 178 begunstigers, waaronder adviesbureaus (van pr en reclame tot design en marktonderzoek), adverteerders, non-profit organisaties en ZZP’ers. Meer info op www.swocc.nl.'

(bron: Swocc)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken