[branded content] ‘De app is de ultieme verbindende factor tussen dj en luisteraar’

[branded content] ‘De app is de ultieme verbindende factor tussen dj en luisteraar’
  • Algemeen
  • 3 jan 2023 @ 06:15
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 3 jan 2023 @ 06:15
  • Sales

Radiostation Qmusic is meer dan alleen een radiostation. Met spraakmakende programma’s zoals Mattie & Marieke, Het Foute Uur en de Top 40 en acties zoals Het Geluid en de Q-escape room, bindt de zender binnen de doelgroep 20-49 jaar al jaren de meeste luisteraars aan zich. Daarbij mag een app natuurlijk niet ontbreken.

Kevin Franklin, verantwoordelijk voor digital marketing bij Q: ‘De app is een verlengstuk van wat er op de radio gebeurt en niet meer weg te denken uit de marketingmix van een hedendaags mediabedrijf.’

Franklin werkt ondertussen al zo’n twee jaar bij Qmusic. ‘Ik ben verantwoordelijk voor digital. Dus eigenlijk voornamelijk de website en app van Qmusic, de systemen waar onze dj’s mee werken voor wat betreft draaiboeken en berichten van luisteraars etc. Ook doe ik de online marketing, dus bannercampagnes die we uitzetten op social, Google en ons eigen DPG netwerk.’

De app valt dus ook onder zijn verantwoordelijkheid. ‘Bij Qmusic staat de luisteraar centraal en de app is de ultieme verbindende factor tussen de dj en de luisteraar. Luisteraars kunnen via de app meespelen met acties, direct berichten sturen naar de studio en relevante, verassende content vinden. Denk hierbij aan het terugkijken van series die we maken, luisteren naar podcasts of het beluisteren van de verschillende themakanalen.’

1,8 miljoen downloads

Het gebruik van de app is niet nieuw voor het succesvolle radiostation. Franklin: ‘De Q-app bestaat al meer dan 12 jaar en intussen hebben we al meerdere re-designs en updates gehad, waaronder in november. Dat was de meest uitgebreide update tot nu toe. We hebben gemiddeld zo’n 50.000 gebruikers per dag op onze app, daarnaast is de app al meer dan 1,8 miljoen keer gedownload.’

Cijfers om trots op te zijn. De app is niet alleen handig voor gebruikers, maar levert ook voordelen op voor Q zelf. ‘Het is een verlengstuk van wat er op de radio gebeurt en niet meer weg te denken uit de marketingmix van een hedendaags mediabedrijf. We krijgen via de app ook – uiteraard geanonimiseerd - inzichten in wat onze luisteraars interessant vinden en wat juist niet. Daarnaast biedt de app ook mogelijkheden om de DJ rechtstreeks te laten chatten met luisteraars, zo zijn we dus extra benaderbaar en verbinden we onze community.’

Clean en gebruikersvriendelijk

Qmusic heeft er bewust voor gekozen de app niet vol te stoppen met advertenties, banners en pop-ups. ‘Tot nu toe is de gedachte geweest om de app zo clean en gebruiksvriendelijk mogelijk te houden. We hebben dan ook geen bannerposities die we verkopen of iets dergelijks. Wel komt er af en toe een pre-roll voorbij en wordt de adverteerder in content meegenomen met de acties. Mijn contentcollega’s zijn daar heel goed in en op die manier haalt zowel de luisteraar als de adverteerder er het beste uit. Dat is onderdeel van onze strategie die we al sinds het begin bij Qmusic hebben: de luisteraar staat altijd centraal.’

De app is niet meer weg te denken uit de marketingmix van een hedendaags mediabedrijf

Wel worden acties zoals Q-escape room, Tank-bonnen-bingo en Het Geluid ondersteund vanuit de app. Sommige content is zelfs alleen via de app te krijgen. ‘We kijken voornamelijk hoe we mensen kunnen activeren vanuit de Q-app. Hoe maken we die zo interessant dat gebruikers de app niet alleen installeren om radio te luisteren, maar ook om meer content te kunnen vinden en hun mening te geven. Zo kunnen luisteraars bijvoorbeeld ook dagelijks tijdens het Foute Uur stemmen welke tracks er gedraaid moeten worden. Bij acties zoals Q-escape room waarbij de luisteraar kan helpen de dj’s te laten ontsnappen, zorgen we ervoor dat er content eerder of alleen in de app te vinden is en bouwen we regelmatig custom spellen en knoppen.’

Inspiratie

Bij Q staat de luisteraar altijd centraal, ook bij het ontwikkelen van de app. Daarbij kijkt het station niet zozeer naar wat concullega’s doen. ‘We kijken vooral wat we zelf willen bieden en hoe wij de luisteraars het beste kunnen bedienen. Uiteraard kijken we naar wat er in de entertainmentbranche gebeurt, maar de focus ligt echt bij onszelf. Als we naar anderen kijken voor inspiratie, is dat vooral naar partijen zoals Netflix en Videoland. Hoe wordt de content daar aangeboden en kunnen we daar iets van leren? Daarnaast hebben we vooral ook veel tests gedaan met echte Q-luisteraars en fans. Gekeken waar we knoppen het beste neer kunnen zetten en voornamelijk ook kijken of wat voor ons allemaal logisch lijkt ook daadwerkelijk logisch is voor een luisteraar.’

Een app is, zoals alles in de digitale mediawereld, een work in progress. Hoe ziet de toekomst van de app er uit? ‘Rooskleurig. Of in het geval van Qmusic roodkleurig,’ grapt Franklin, met een knipoog naar de huisstijl. We kunnen natuurlijk nooit alles tegelijk doen en dat zorgt ervoor dat de app nooit een schilderij is dat helemaal af is, maar meer een ongoing effort. We hebben dus nog een wishlist gemaakt met toffe features die we later volgend jaar willen gaan uitbrengen. Deze bevorderen nog meer verbinding met de luisteraar en handige functionaliteiten wat het lineaire radio luisteren nog interessanter maakt. Maar daar kan ik nu verder nog niet veel over melden’ glimlacht Franklin.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Qmusic
Tekst: BBP Media | Beeld: Qmusic

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken