[branded content] Podcast: zo zet je stappen naar betere recruitment marketing

[branded content] Podcast: zo zet je stappen naar betere recruitment marketing
  • Algemeen
  • 22 mei 2023 @ 07:20
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 22 mei 2023 @ 07:20
  • Sales

Het vinden, aantrekken en behouden van de juiste mensen is voor organisaties dé belangrijkste strategische pijler voor komende jaren. Ontdek hoe je een sterk employer brand ontwerpt en een duidelijk recruitment proces ontwikkelt.

De krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor grote uitdagingen binnen recruitment marketing en employer branding. Beiden verdienen de juiste aandacht en aanpak. In deze aflevering van Studio Beeckestijn deelt marketingstrateeg Sonja Loth haar kennis zodat jij stappen kan zetten naar betere recruitment marketing.

Bouwen aan je employee brand

Vroeger was een vacature met standaard teksten en een marktconform salaris voldoende om aan personeel te komen. Inmiddels is deze aanpak ouderwets. Recruitment marketing is hard werken. Het is momenteel alleen al lastig genoeg om professionals binnen te houden. Anno 2023 is het belangrijk om te bouwen aan je werkgevers merk.

Wie ben ik als organisatie? Wie past er bij mij? Wat voeg ik toe aan mensen? En hoe houd ik mensen vast? Dat zijn vragen die je stelt bij het ontwerpen van je employee brand. Ben je een grotere organisatie? Kijk dan ook waar je de accenten kan verschuiven per segment. HEMA heeft bijvoorbeeld de werken bij-pagina aangepast per doelgroep. De tech-pagina heeft een hele andere tone of voice dan de andere pagina’s. Het hebben van een werken bij-pagina is één, maar je boodschap met de juiste woorden aan de juiste doelgroepen vertellen is twee.

Cultuur is essentieel

Professionals willen vooral ergens werken waar ze zich thuis voelen. Daarbij is cultuur essentieel. Hoe voorkom je dat je in vacatures een cultuur schetst die je niet waar maakt? Sta eerst stil bij wie je bent als organisatie en wat jullie definieert. Kijk daarbij niet alleen naar wie je wilt zijn, maar wie je écht bent. Definieer dit vervolgens in hele duidelijke cultuurdragers. Vertel niet alleen waar je merk voor staat, maar probeer dat te vatten in duidelijke spelregels. Hoe ziet dat gedrag eruit? Dat vertel je aan de medewerkers, laat je zien in employer branding en pas je toe in het recruitment proces. In de podcast licht Sonja toe hoe Eneco en Afas hun cultuurdragers hebben geformuleerd en daar ook naar leven.

“Sta stil bij wie je bent als organisatie en wat jullie definieert. Kijk daarbij niet alleen naar wie je wilt zijn, maar wie je écht bent.” - Sonja Loth

Medewerkers als belangrijk kanaal

Misschien heb jij nog niet bedacht hoe je wilt dat je employer branding eruitziet, maar je medewerkers zijn daar allang mee bezig. Als zij trots zijn op de organisatie zijn zij ambassadeurs en een belangrijk kanaal voor het werven van nieuwe werknemers/collega’s.

Een mooi voorbeeld daarvan is het MBO college Hilversum waar Sonja een opdracht voor heeft gedaan. Zij hebben als social strategie dat ze echt een community willen zijn. Men moet zich er prettig en thuis voelen. Samen met de communicatieafdeling wilden ze docenten overtuigen om meer met social te doen.

Echter, docenten zijn druk en je kan je van tevoren afvragen of een techniek docent op TikTok wil. Toen ze er mee aan de slag gingen bleek dat juist die docent actief was op TikTok en tienduizenden views had. De docenten waren er dus al mee bezig, zonder dat het bedrijf dit door had. Als jij een mooi bedrijf hebt, zijn je medewerkers verbonden met je en dragen dit al uit. Hoe mooi is dat?

Stappen naar een sterke employer branding en recruitment marketing

Het uitdragen en tastbaar maken van je employee brand in elke fase van het recruitment proces helpt je om de juiste mensen te vinden. Waar start je dan? Bij het ontwerpen van je employee brand. En dat start binnen, bij het vastleggen van je DNA. Wie zijn de ambassadeurs? En hoe kun je hen een rol geven waarbij ze jouw organisatie nog meer uitdragen.

Daarna neem je het recruitment proces onder de loep. Bij een goed proces weet je wie je doelgroep is. Je hebt inzicht in de motivaties en behoeftes. Willen ze bijvoorbeeld een dag meedraaien? Eerst weten wat het salaris is? Of na één gesprek al weten of ze de baan krijgen? Wees er tot slot ook van bewust dat elke nieuwe medewerker invloed heeft op de cultuur.

Hoe zorg je voor een goede onboarding?

Als iemand eenmaal binnen is, is het tijd voor de onboarding. De eerste weken in de onboarding zijn erg bepalend voor hoe iemand zich voelt in de organisatie. Wat kun je doen om mensen zich prettig te laten voelen? De proeftijd kende we voorheen vooral als iets voor de werkgever. Er zijn tegenwoordig zelfs mensen die een proeftijd doen bij één bedrijf, maar alvast een gesprek inplannen bij de volgende voor het geval ze niet tevreden zijn.

De eerste maand is essentieel in de hele employee journey. Zorg er dus bij de onboarding voor dat iemand zich gelijk onderdeel van de organisatie voelt. Koppel de nieuwe medewerker ook aan een buddy. De buddy staat klaar voor vragen, maar is ook een voorbeeld van een mogelijk carrière pad binnen een organisatie.

Luister de hele podcast

Make impact

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken