Hellehond

Hellehond
  • Algemeen
  • 26 mrt 2013 @ 00:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Communicatie

Business... blijft een hard en koud woord. Business to-business klinkt maar liefst twee keer zo hard en onpersoonlijk. Natuurlijk, er moeten zaken worden gedaan, en het liefst op het scherp van de snede. Zeker in tijden van crisis en economisch ontij.

Maar als ik de verhalen over b-to-b lees, doemen meestal Middeleeuwse visoenen op van bikkelharde en onverschrokken strijders die na maandenlange gevechten en ontberingen uiteindelijk de hoofdpoort van het kasteel hebben weten te versplinteren. Nadat iedereen binnen de muren een kopje kleiner is gemaakt, staat de aanvallende krijgsheer eindelijk in de vertrekken van de kasteeleigenaar. 'Zeg, is het nou zo moeilijk om gewoon die brug neer te laten?' En dan heb je nog geluk dat in dit geval alle onderdelen van het aanvallende leger goed samenwerken. Ik begreep namelijk ook dat sales en marketing nog vaak hun eigen strijdplan kiezen en van elkaar niet eens weten wanneer ze in actie komen. Met Monty Python-achtige taferelen tot gevolg.

Zakendoen met een ander bedrijf is en blijft naar mijn mening toch vooral een kwestie van een prettige mix van uitgekiende communicatie, een persoonlijke, vriendelijke aanpak en humor. Natuurlijk is er altijd een zogenoemde gatekeeper. De hellehond van de baas - ik ken er inmiddels genoeg - die als enige opdracht lijkt te hebben iedereen af te snauwen en buiten te houden. Daarom moet je ook geen stormram gebruiken, maar honing. Met humor kom je een heel eind, met een roos in de hand ook en met een goed verhaal zit je voor je het weet op het pluche van de directiekamer.

Ik las op Marketingfacts het inspirerende verhaal van Thunderheadsoftware, die met een uiterst gedetailleerd, zeer persoonlijke en op maat gemaakte aanpak als een modern Paard van Troje binnen weet te komen. Onderscheid maken doet wonderen blijkbaar. Daarom verwacht ik ook veel van het nieuwe bureau met de veelbelovende titel Onbewolkt en 25° die een geheel andere communicatieaanpak voorstaan. 'Mensen zijn immers resistent geworden voor koop mij-signalen.' Ik zie het al voor me: een stand up comedian die een hilarische salespitch houdt, een schrijver die de voorstellen in een boek presenteert of een choreograaf die een gek dansje doet voor de voltallige raad van bestuur. Business doen is prima, maar doe het altijd met oprechte overtuiging en niet gespeelde emotie

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken