Betere klantrelaties in de zorg door online marketing

  • Algemeen
  • 3 okt 2014 @ 08:25
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • WebcareSocial mediaInnovatieContent

De zorgsector is in beweging. Beleid en financiering veranderen continu en daarmee ook de klantrelaties. Zorgconsument en verwijzer oriënteren zich daarbij steeds vaker online en verbinden zich via websites, social media en digitale contactmiddelen met zorgorganisaties. Online marketing kan volgens de dames van Spring marketing effectief worden ingezet om imago, instroom en klantcontact te verbeteren.

Patiënten kiezen steeds vaker hun eigen zorgverlener en betalen steeds meer zelf. Ze zoeken daarom meer informatie, beoordelingen en advies online. Zo wordt ZorgkaartNederland iedere maand door ruim 700.000 Nederlanders bezocht. Maar liefst drie op de vier patiënten bereiden het bezoek aan een zorgverlener op internet voor. Tijdens of na de zorgbehandeling zoeken patiënten vaak digitaal contact met de zorgorganisatie of zorgverlener, bijvoorbeeld via de website, e-mail, WhatsApp of social media.

Zorgconsument wordt online onvoldoende geholpen
Deze trend van digitalisering in de zorg zet steeds verder door. De online aanwezigheid van een zorgorganisatie wordt nog belangrijker. Zorgaanbieders zetten digitale content en communicatie echter nog maar weinig en vaak schoorvoetend in. Ze aarzelen wegens de mogelijke schending van de privacy, de medische ethiek of het imago. Ook ontbreekt het binnen veel zorgorganisaties aan de juiste mensen en middelen.

Zorgaanbieders verstrekken vaak niet de informatie waar de patiënt of verwijzer naar zoekt. Nu is het zo dat patiënten bij gebrek aan informatie van de zorgverlener Google raadplegen voor informatie over hun ziekte. Het risico is dat ze verkeerd geïnformeerd worden of misschien zelfs overstappen naar een andere zorgaanbieder. Daarbij wordt veelal laat of helemaal niet gereageerd op vragen en opmerkingen op social media. Dit draagt niet bij aan het imago van de organisatie en de vragen worden vervolgens vaak via duurdere kanalen gesteld.

Online aanwezigheid biedt kansen
De inzet van digitale content en communicatie biedt kansen voor zorgorganisaties. Bij het zoeken van zorgverleners helpt de juiste aanwezigheid op vergelijkingssites zoals ZorgkaartNederland. De website van de zorgaanbieder kan worden ingezet voor heldere informatieverstrekking over diagnose en behandeling. Online kunnen vragen efficiënt worden beantwoord en patiënten kunnen ook na de behandeling met een zorgverlener verbonden blijven via social media of een nieuwsbrief.

Verwijzers, zoals medisch specialisten, huisartsen en andere eerstelijns zorgverleners spelen nog steeds een grote rol bij de keuze voor een zorgaanbieder. Vaak verwijzen artsen naar een zorgverlener in de buurt of naar een relatie met een goede reputatie. Bij deze keuze wordt het online informeren en faciliteren van verwijzers steeds belangrijker. Informatie kan snel en effectief worden verstrekt via digitale nascholing, nieuwsbrieven, blogs en LinkedIn. Digitale verwijzingen worden bovendien steeds vaker gedaan via ZorgDomein en e-mails worden veilig verzonden met ZorgMail.

Effectieve en efficiënte inzet online marketing is mogelijk
Het is van groot belang dat zorgaanbieders op deze trends inspelen en vindbaar en bereikbaar zijn via Google, vergelijkingssites, social media en digitale communicatiekanalen. Het ontbreekt echter vaak aan kennis over de mogelijkheden en de capaciteit om digitale content en communicatie in te zetten. Er is duidelijk behoefte aan online marketingondersteuning van mensen met kennis over de complexe zorgsector. Hiermee kunnen digitale middelen efficiënt worden ingezet om de klantrelatie te verbeteren.

Spring marketing
Marketingstrateeg Sanne Gooskens en online marketeer Erica Bouma hebben om die reden Spring marketing opgericht. Het bureau is gespecialiseerd in digitale contentmarketing en heeft ruime ervaring in de zorg. Spring marketing brengt marketingexpertise met kennis en ervaring in de zorgsector samen. In samenwerking met zorgbestuurders, directies, marketeers en communicatiespecialisten zet Spring digitale marketing in voor het verbeteren van de vindbaarheid, het imago, de instroom en de klantrelaties van de zorgaanbieder.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken