Real-time adverteren, de toekomst is nu

Real-time adverteren, de toekomst is nu
  • Algemeen
  • 12 dec 2014 @ 05:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Ik geloof dat de wereldwijde creatieve industrie op een kruispunt staat. Technologische ontwikkelingen hebben voor gigantisch veel nieuwe short-cuts gezorgd in de manier waarop we onze werkprocessen inrichten. Het is aan ons om ze volledig tot hun recht te laten komen.

In nog geen tien jaar zijn we volledig van gedachte veranderd: van de telefoon die simpelweg gebruikt wordt om elkaar te bellen, naar een smartphone die elk moment van ons leven beïnvloed. Als het vandaag om onze persoonlijke bezittingen gaat, slaan we alles vanzelfsprekend op in de cloud. Opvallend is echter dat de creatieve industrie op dit gebied achter lijkt te lopen en dat het lijkt te vergeten om haar meest waardevolle bestanden, het werk, veilig op te slaan.

Cloud platform
Het waren dit soort gedachten die door mijn hoofd speelden, drie jaar geleden, toen het concept van Cube zich in mijn gedachten begon te kristaliseren. Cube is een nieuw cloud platform voor het archiveren, delen en creëren van grote professionele mediabestanden.
De reclame-industrie is een wereld die ik, als mede-oprichter van internationaal creatief productiebureau The Ambassadors, door-en-door ken. Voor mijn werk was ik op zoek naar een systeem dat op een veilige manier grote bestanden, zoals tv-commercials, kon opslaan en archiveren. Tot mijn grote frustratie ontdekte ik dat er werkelijk niets was dat aan onze eisen voldeed. Als oprichter van The Lab, de tech & innovatie afdeling binnen ons bedrijf, besloot ik het zelf te gaan bouwen.

Ferrari voor de deur laten staan
Inefficiëntie stoort me. Het heeft op geen enkele manier te maken met zaken doen en het verspilt tijd en geld. Als ik om me heen kijk, in de internationale creatieve industrie, lopen wij op vele manieren technologisch voorop. Maar wanneer het gaat om de opslag van ons werk, lopen we tien jaar achter vergeleken met de mogelijkheden van vandaag.
‘Opslag’ mag dan niet sexy zijn en is misschien zelfs een saai woord. Maar als je je bedenkt dat er wereldwijd elk jaar meer dan 352 millard euro wordt besteed aan reclames, dan is het een beangstigend idee dat er geen gestandaardiseerde en veilige manier bestaat voor het opslaan van het werk nadat het is uitgezonden. Het is vrijwel hetzelfde als het kopen van een Ferrari die je met de sleutels in het contact voor de deur laat staan.
Als productiebureau bewaren we al het werk dat door ons gemaakt wordt. Maar hier bestaan in de meeste gevallen geen enkele afspraken over tussen het (post)productie bedrijf en de klant of reclamebureau. Brand managers gaan ervan uit dat hun werk veilig is en reclamebureaus hebben vaak niet de techniek en faciliteiten om zelf zulke enorme bestanden op te slaan.
En daarnaast, laten we realistisch zijn, is het een tijd waarin productiebedrijven komen en gaan en lange termijn relaties tussen merk en reclamebureau voorbij zijn. Dit betekent dat er meestal veel verschillende en wisselende partijen betrokken zijn bij het realiseren van een - vaak niet goedkope - tv-commercial.

Voorkomen van doemscenario
Als je in de reclamewereld werkt, of voor een groot merk, denk dan eens na over je laatste tv-commercial. Waar zijn de master files van je laatste campagne? En wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor die bestanden?
Cube is gebouwd om doemscenario’s te voorkomen en een efficiënte manier van werken te realiseren. Het is een professioneel mediaplatform, speciaal ontworpen voor bureaus en merken in de reclame-industrie. Met Cube kun je al je high-quality tv-ommercials veilig opslaan in de cloud en kun je er elk moment bij, zonder stoffige archiefplanken te doorzoeken of een scala aan mensen te vragen waar je bestanden ook alweer staan opgeslagen. Cube geeft je een opslagcapaciteit van 500 Gigabytes tot 10 terabytes, of meer. Daarnaast kun je bestanden, in allerlei formaten, delen met de media, omroepen, opdrachtgevers, reclamebureaus, awards show organisaties of wie dan ook. Van QuickTime tot aan uitzendkopieën.
Maar de echte innovativiteit van Cube zit hem in Cube Compose; een tool die geautomatiseerde content creëert. Met Cube Compose kun je in een mum van tijd een volledig nieuwe commercial generen. Doormiddel van een template dat specifiek voor de campagne in elkaar wordt gezet kan het merk of bureau zelf, zonder tussenpersonen, aanpassingen doorvoeren zoals de prijs, titels of zelfs een compleet nieuw product.

Potentieel voor projecten
Bureaus zoals DDB & Tribal Worldwide Amsterdam, Etcetera, TBWA\Neboko, Achtung, N=5 en Smile zijn al gebruikers van Cube en hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van Cube naar de behoeften van de industrie. Een perfect voorbeeld is de ‘Mix & Match’ campagne van online retailer Wehkamp, die werd gemaakt in samenwerking met TBWA\NEBOKO. Met Cube compose maakten zij een reeks tag-on tv-ommercials waarbij ze zelf gemakkelijk en efficient product, prijs en tekst konden aanpassen en volledig op de actualiteiten konden inspelen. Deze effectiviteit was nog niet eerder mogelijk, op de traditionele manier van adverteren. Het potentieel voor projecten zoals deze is eindeloos en de technologie maakt van magie, realiteit.
Cube is ontstaan om verbetering van onze eigen werkprocessen met merken, reclamebureaus en (post) productiebureaus, zoals wijzelf. Het lijkt erop dat we nu ook bijdragen aan de manier waarop commercials worden gemaakt en afgeleverd. Voor merken en reclamebureaus betekent dit meer flexibiliteit, meer creativiteit en het belangrijkste van alles: een voorsprong op de concurrentie. Zelf ben ik erg benieuwd hoe creatief talent deze nieuwe technologie naar een hoger niveau zal tillen, zodat we niet alleen veiliger omgaan met ons werk, maar ook een nieuwe manier vinden om met consumenten te kunnen communiceren.

Dit artikel is geschreven door Diederik Veelo, founding partner, The Ambassadors Lab.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken