Wat zijn we nou eigenlijk helemaal opgeschoten?

Wat zijn we nou eigenlijk helemaal opgeschoten?
  • Algemeen
  • 8 dec 2014 @ 14:01
  • Link
  • Joris van Zoelen
    Joris van Zoelen

    founding partner
    Synergie
  • Merken

Vreemd, zo terug kijkend op 2014. Er is veel gebeurd, maar ik vraag me af of we wel zijn opgeschoten. Wel in ons werk en de impact die we daarmee in een ‘kleine’ wereld realiseren, maar in de ‘grote’ wereld raken we elkaar steeds meer kwijt. Van recente onderwerpen zoals Zwarte Piet en de vestiging van een Nederlands gezin in een Molukse wijk in Hoogeveen, tot verder weg en tegelijkertijd dichterbij de Oekraïne, Rusland, Syrië, IS en meer. Polarisatie, tegenstellingen, geweld. Onmenselijkheid. Mensen en hun organisaties die niet ‘voor’ iets kunnen zijn, zonder ook meteen ‘tegen’ al het andere te vechten. Hoe hard je dan ook werkt aan een positioneringsstrategie of de verankering van de merkidentiteit, we schieten misschien niet echt op.

Bij Synergie knokken we voor meer menswaardigheid in de economie. Het is zo waar wat Simon Sinek zegt: ‘In the end it’s people doing business with people’. Voor ons zijn organisaties niets anders dan groepen mensen die samen iets willen. Die iets willen betekenen voor anderen en iets willen bereiken door niet alleen, maar juist samen te werken. En wij kunnen daarin bijdragen. Door hen te helpen hun unieke identiteit te (her)vinden en deze te verankeren in de organisatie en door hun markt- en klantbetekenis te benoemen en te vermarkten. Van goede organisaties geweldige merken maken. In onze ‘kleine’ wereld hebben we daarin mooie meters gemaakt. We mochten veel nationale en ook een aantal internationale organisaties helpen en bleven in de meeste gevallen voor lange tijd verbonden. Een geweldige NPS-score, gezonde financiën en groei van het bureau zijn het resultaat.

Eind 2014 presenteerden we voor de 4de keer de ‘Inspirerende 40’. Dat leverde een waardevolle schat aan informatie en inzichten op. Eén van de meest opvallende resultaten is de definitieve doorbraak van ‘maatschappelijke betrokkenheid’ en ‘duurzaamheid’ als voorwaarden voor merksucces. Dat is geen donderslag bij heldere hemel, maar de groei op deze thema’s naar een hoogtepunt in 2014, laat wel zien dat steeds meer mensen het belangrijk vinden en het ook steeds belangrijker vinden. Je rol als organisatie in het bouwen van een betere wereld als voorwaarde voor succes. Niet alleen als merk op de ‘klantenmarkt’, maar misschien wel nog meer op de ‘arbeidsmarkt’.

Nu we - na een periode van ongebreidelde groei en daarop volgend een stevige crisis - weer enig perspectief zien, kijken we op een andere manier naar de toekomst. Groei in welvaart lijkt onmogelijk, dat is geen motivatie meer. Groei in welzijn krijgt nieuwe betekenis. Van de comforteconomie naar de participatiemaatschappij. Mensen maken de slag van ‘goed verdienen’ naar ‘goed doen’ en zo kijken ze ook naar de organisaties waar ze zaken mee doen. Particulier, maar ook steeds meer in B2B.

Veel organisaties zijn zoekende naar hun rol en betekenis in de wereld van morgen en steeds vaker worden daar ook antwoorden bij gevonden. De zin van het bestaan krijgt vorm in een ‘Why’, een ‘Grand Design’ of een ‘Groot Uitdagend Doel’. ‘De Nieuwe Doelen’ zou je kunnen zeggen, waarbij financiële continuïteit steeds meer een randvoorwaarde wordt dan een doel op zich.

Terugkijkend op 2014 is er misschien wel meer dan ooit bij organisaties gesproken over die ‘bestaansreden’ en de ‘klantbetekenis’. Toen we in 2012 Simon Sinek naar Nederland haalde was zijn verhaal voor velen nog nieuw en doorbrekend. Vandaag is de ‘Why’ in elke organisatie wel een keer ter tafel geweest. Dat is winst. Want dat nadenken over de zin en betekenis van een organisatie maakt het meteen een stuk menselijker. Wie zijn wij nou eigenlijk, waarom bestaan we, wat lossen we op en waarom zouden mensen daar gelukkig mee zijn? Dat zijn echte mensvragen met hopelijk ook echte mensantwoorden.

In die zin zijn we in 2014 zeker opgeschoten en zetten we in de ‘kleine wereld’ van merkbouw, organisatie- en merkstrategie wel stappen die over een tijdje het antwoord kunnen zijn op de polarisatie en vervreemding. Niet morgen (helaas), dat vraagt tijd. Maar neem een merk als Sony dat zich terugtrekt als partner van de Fifa. De bidprocedure voor WK18 en WK22 past niet bij de waarden van het merk. Het merk ‘offert’ bereik voor een hoger doel: bij je eigen waarden blijven. Er is veel geld mee gemoeid en daarmee kan het een impuls zijn voor de Fifa om ethiek wat hoger in het vaandel te hijsen. Merken kunnen die impact hebben en met de stap van Sony is er nog geen oorlog beëindigd, maar wel iets minder onrecht in de wereld.

Wij verwachten dat de trend zal doorzetten en ook zal overslaan naar andere delen van deze wereld. De enorme transparantie zorgt dat ontwikkelende landen niet meer in de valkuilen stappen waar wij ons telkens weer uit omhoog worstelen, versterkt door de impact van bedrijven. Want de werkelijke ‘macht’ en ‘kracht’ komt altijd van de bedrijven. Alles in deze wereld wordt betaald met het geld van bedrijven. Doordat bedrijven zelf investeren, via de belastingen de overheidsinzet financieren of via de lonen van medewerkers de consumentenbestedingen mogelijk maken. Bedrijven hebben daarmee daadwerkelijk de mogelijkheid om morgen een beetje beter te laten zijn dan vandaag. En misschien is het nu nog een westerse reflex op de crisis en het gebrek aan financieel groeiperspectief, het heeft de potentie om door te groeien.

Wat voor jaar was 2014? Misschien was het er één op de teller van transitie, waarin wel steeds meer organisaties zich zijn gaan afvragen wat ze voor deze wereld willen betekenen. Gesteund door het feit dat betekenisvolle organisaties, vaak ook de sterke merken van vandaag zijn. Hetgeen ook in reguliere economische termen een waardevolle positie is. En met de klant die steeds krachtiger vraagt om een duidelijk verhaal met een maatschappelijk relevante missie, zal deze ontwikkeling zich in 2015 doorzetten. Met een kleine bries van economische groei in de rug kunnen organisaties ook investeren in deze ontwikkeling, zodat we eind 2015 kunnen zeggen dat de wereld er een stukje mooier uitziet dan vandaag.

Joris van Zoelen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken