[Redactioneel MarketingTribune 6] Matrix

[Redactioneel MarketingTribune 6] Matrix
  • Algemeen
  • 24 mrt 2015 @ 14:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het Internet of Things (IoT). Alles en iedereen is over een paar jaar 24/7 met elkaar en de wereld verbonden. De cover - een creatief huzarenstukje van Vlam, onderdeel van de Candid Group en met dank aan Martijn Hahn en Theo Nieveen - is mogelijk een kijkje in de toekomst als de ongeboren vrucht al voorzien wordt van essentiële data die nodig is om allerlei apparatuur aan te sturen.

Vanaf de geboorte connected, gevoed met nullen en enen. De smartphone is overbodig, it’s all in the mind. We hoeven straks maar te denken aan melk en onze koelkast bestelt een literpak, we voelen ons depressief en de medicijnen staan een uur later op tafel, we laten ons vervoeren in een zelfstandig rijdende auto, die door onze hersenen wordt aangestuurd.
Volgens Gartner, een onderzoeks- en adviesbureau in de informatietechnologie, zullen in 2020 maar liefst 26 miljard apparaten aan het IoT verbonden zijn (bron: Wikipedia). Een astronomisch aantal dat zal zorgen voor een andere realiteit, een ‘onechte’ wereld van kunstmatige intelligentie. Een variant op The Matrix, een film over het leven als een computersimulatie en een parallel universum. Een topman van Google verwacht zelfs dat het internet an sich verdwijnt en de apparaten zullen vergroeien met ons leven.

De verwachtingen rond het IoT zijn, zeker vanuit het oogpunt van marketing, hooggespannen. Vanuit commercieel oogpunt zal er sprake zijn van efficiëntere processen en minder kosten voor logistiek/opslag, maar veel belangrijker, de verkoop zal meer zijn toegesneden op de behoeften van de klant. We weten straks alles van de consument. Waar hij is, waar hij naartoe gaat, wat hij wil consumeren, lezen, zien en uiteindelijk ook nog wil kopen. We kijken nu al dankzij Netflix naar de nieuwste Amerikaanse tv-series op een smart tv. Kledingproducenten volgen de retailroute van hun spijkerbroek dankzij een piepklein chipje dat ze in de jeans verstopt hebben. Boeren gebruiken 'smart sensors' om hun oogst via internet te monitoren. Vanuit de Google-auto sluit je het huis hermetisch af en zet je de thermostaat drie graden hoger.

De techniek staat voor niets. Keuzes maken we straks vooral vanuit die techniek. Vraag is of we dan nog wel een keus hebben. Met IoT liggen issues als veiligheid en privacy onder een vergrootglas. Regeert in de komende decennia het apparaat of de mens? Marketeers zullen zich rekenschap moeten geven van die dilemma’s. Met de geboorte van een nieuw tijdperk zullen we antwoord moeten geven op de vraag of we een Internet van Dingen willen of juist een Internet of Humans?

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken