Mevr. De Vries creëert waarde! Betere ouderenzorg is een gat in de markt!

Mevr. De Vries creëert waarde! Betere ouderenzorg is een gat in de markt!
  • Algemeen
  • 16 apr 2015 @ 09:00
  • Link
  • Alice van den Boogaard
    Alice van den Boogaard

    Opportunity Manager
    Value X i.o.
  • MarktwerkingOuderenzorg

In mijn vorige twee blogs over Mevr. De Vries was te lezen dat het invullen van de (zorg)behoeften van Mevr. De Vries haar leven op veel punten positief heeft veranderd. Haar (zorg)behoeften worden ingevuld door een combinatie van mantelzorg, vrijwilligers en (commerciële) zorginstellingen. Van een eenzame oude dame die de deur niet meer uitkwam, is zij veranderd in een gelukkige oudere medelander die (weer) volop participeert in de samenleving. Mevr. De Vries creëert waarde!

Lees hier mijn eerste en tweede blog over Mevr. De Vries.


Mevr. De Vries ontvangt zorg van mantelzorgers, vrijwilligers en (commerciële) zorginstellingen. Het effect is dat Mevr. De Vries (weer) een actieve deelnemer wordt in de maatschappij: ze organiseert klaverjastoernooien en helpt het koor van de middelbare school. Mevr. De Vries ontvangt waarde (zorg) en geeft deze terug (maatschappelijke participatie). Mevr. De Vries creëert of heeft ook waarde voor commerciële zorginstellingen. Mantelzorgers hebben (steeds meer) professionele ondersteuning nodig en er zullen andere vormen van vergoedingen voor mantelzorg komen (zoals bijvoorbeeld via werkgevers). Ook krijgt Nederland steeds meer oudere inwoners. Een groeiende markt dus.

Groeiende markt

In een lokaal weekblad las ik een artikel over een lokale zorginstelling in zwaar weer. De voorzitter van de Raad van Bestuur wijt dit aan een krimpende markt. De eisen om opgenomen te worden in een zorg-woon instelling zijn immers hoger, er zijn minder plekken en er is minder geld. Als we dit verhaal houden tegen het verhaal van Mevr. De Vries is dit tegenstrijdig.
In de lijn van het verhaal van Mevr. De Vries is er juist sprake van een groeiende markt. Het is maar net hoe je ernaar kijkt! Er is geen gebrek aan markt, maar een gebrek aan visie. Wat de zorginstelling in kwestie nodig heeft is een andere visie op zorgdiensten: op een andere manier naar je ‘business’ kijken. De zorgvraag is juist groeiend en er zijn volop mogelijkheden voor andere geldstromen!

Alice van den Boogaard

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken