Organisaties bestaan niet, mensen wel

Organisaties bestaan niet, mensen wel
  • Algemeen
  • 22 jun 2015 @ 07:19
  • Link
  • Roel Welsing
    Roel Welsing

    Algemeen Directeur
    Apenheul
  • Interactie

Tijdens mijn studie bedrijfskunde werd het er door professor van Dongen al ingeramd: organisaties bestaan niet, mensen wel. Die mensen geven samen betekenis aan het organiseerproces om diensten en producten tot stand te brengen.

Afdelingen, business units, functiebeschrijvingen, we hebben ze nodig om de complexiteit van het organiseren voor onszelf een beetje overzichtelijk te maken. Klanten hebben er echter - terecht - geen boodschap aan. Weg met de ‘paarse krokodil’!

Klanten die gaan voor verantwoorde merken gaan daarin nog een stapje verder. Die kijken verder dan de verpakking van jouw product. Die kijken naar de ondernemer die er achter zit, naar zijn visie op de maatschappij (people), op de planeet (planet) en op hoe jij je organisatie vorm geeft om winst te maken (profit).

En daar zit een kans. Die visie komt voort uit een oprechte passie om iets te doen. Dat is immers hèt kenmerk van een ondernemer: die doet iets. Hij wil iets beter, mooier, goedkoper, sterker, leuker, eerlijker, gezonder maken. Iets oplossen. Die passie kom je bij succesvolle ondernemingen vaak tegen bij alle medewerkers die daar werken. Van de receptie tot de ‘eindbaas’, passie is de drijfveer. Maar het is niet de passie van één iemand, het is de passie van een collectief dat samen inhoud geeft aan het product of de dienst die wordt geleverd.

Verantwoord ondernemen gaat in feite over gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen. Verantwoordelijkheid nemen voor meer dan alleen de onderneming, voor de gehele keten waar jouw onderneming onderdeel van is, binnen en buiten de muren van het gebouw waarin jij je bevindt. Verantwoordelijkheid voor de maatschappij waar jij en je klant onderdeel van uitmaken. En met het globaliseren van onze maatschappij stopt dat niet bij de grens van de onderneming of het land waar jij je bevindt, maar gaat dat letterlijk de grens over.

Het mooie van passie is dat die niet eenvoudig door anderen is te kopiëren. Passie is niet tastbaar, maar wel voelbaar. In ieder contact met medewerkers van een organisatie voel je het. Het maakt verschil. Passie levert dus een sterk concurrentievoordeel op! En passie zit in mensen.

Maar passie alleen is niet genoeg. De andere P’s, die we zo vaak tegenkomen in de wereld van verantwoord ondernemen, zijn net zo belangrijk: people, planet en profit.

Bij onderscheidende verantwoorde proposities zijn de P’s in balans. Ze staan niet tegenover elkaar, maar versterken elkaar. Dat is misschien niet eenvoudig, het is wel uitdagend. Als het je lukt om een propositie te ontwikkelen, waarin die balans zit ingebakken, dan heb je een zeer krachtig aanbod voor een steeds groter wordende doelgroep. Je levert een bijdrage aan wat goed is voor klanten, de aarde en je maakt winst, zodat je je activiteiten kunt uitbreiden of in ieder geval in stand houden.

Nu heb ik goed nieuws voor je: je staat er niet alleen voor! Als je deze bredere insteek kiest, dan levert je dat nog een concurrentievoordeel op. Je richt je met een dergelijke propositie namelijk op een groep mensen die eenzelfde passie heeft als jij. En die doelgroep wil daar ook heel graag in meedenken, mede verantwoordelijkheid voor nemen, sterker, ze verwachten gewoonweg dat je ze serieus neemt.

Je hoeft echt niet iedereen overal bij te betrekken, maar openstaan voor input, feedback en inspiratie van je eigen klanten is verstandig, leuk en soms zelf hartverwarmend. En sta je daar niet voor open, dan kom je er al vrij snel achter dat je die feedback toch wel krijgt, want deze groep maatschappelijk betrokken consumenten is behoorlijk kritisch!

Dit artikel stond in MarketingTribune 11, 2 juni 2015.

Roel Welsing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken