Talloze marketeers weten zich geen raad met senioren!

Talloze marketeers weten zich geen raad met senioren!
  • Algemeen
  • 14 okt 2015 @ 11:17
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StrategieOnderzoek

Behoorlijk veel marketeers welke op de een of andere wijze bezig zijn met marketing voor diensten of producten bestemd voor 45+ers, worstelen er flink mee en weten niet goed hoe deze grote en immer groeiende doelgroep te benaderen. De praktijk laat zien dat 'ouderen' er vaak even bij worden gedaan op de marketingafdelingen. Ook ronde tafel gesprekken met adverteerders in deze markt geven aan dat vele marketeers zoekende zijn. Verreweg de meeste marketeers zijn door hun collega’s en door communicatie- en mediabureaus opgevoed in de trant van 'de groep boodschappers, 25-49 jaar, daar moet je zijn'. Een flinke misvatting!

De 45+er is doorgaans een dankbare, maar ook kritische consument
Enkele uitspraken uit onderzoeken** bij deze doelgroep: 'Als ik voor een grote aankoop sta vergelijk ik eerst advertenties en vergelijkingssites'. 
Van de 45+ers heeft 33% meer geld over voor milieuvriendelijke producten, net zoveel als 45- .
Naast werken en reizen wil deze doelgroep graag actief in de maatschappij blijven staan met werk als ook met vrijwilligerswerk.
MVO staat hoog op de agenda bij deze doelgroep. 83% van de 45+ers vind het zeer belangrijk te weten of bedrijven MVO toepassen.
Vaak wordt gedacht dat ouderen veel meer merktrouw zijn. Niet alle 45+ers zijn zo merktrouw als beweerd wordt; je moet ze eerst overtuigen en het moet relevant voor hen zijn en je moet je als merk of bedrijf oprecht interesseren voor deze doelgroep.

45+ers hebben beduidend meer koopkracht
De grote groep 45+ers is een stuk koopkrachtiger dan de zo geprezen boodschappers 25-49 jaar groep. Daarbij komt dat er nu al meer dan 7 miljoen 45+ers zijn en dat aantal groeit flink door de komende jaren simpelweg omdat we langer en ook gezonder leven.
De koopkracht van de doelgroep is dus flink hoger en zij spenderen meer, en tegelijkertijd zijn zij goed op de hoogte van kortingen en gebruiken die dan ook.

Het vermarkten van diensten en producten aan 45+ers vraagt een andere benadering
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt zijn 45+ers tot op vergevorderde leeftijd veel op internet te vinden en zijn daarbij ook multimedia minded.
Het is een klassieke fout om deze doelgroep als ouderen of als senioren aan te spreken, men voelt zich veel jonger, zo blijkt uit onderzoek en gedraagt zich daar ook naar.
Bij velen heerst het idee dat oudere werknemers altijd duur zijn en ook nog eens vaker ziek.
Veelal zijn dit misverstanden. Een aanzienlijk deel van de groep is bereid om tegen marktconforme tarieven te werken en deze leeftijdsgroep is statistisch minder vaak ziek.
Nog te vaak hoor je deze doelgroep mopperen over het gedateerde beeld wat advertenties in doelgroepbladen laten zien en alsof zij geïnteresseerd zouden zijn in uitvaarten, trapliften en rollators.
Het beeld dat 45+ers graag TV reclame kijken is onjuist, de meesten zappen juist weg.

Een andere kijk op de 45+ markt is gewenst
45+ers, in de praktijk ouderen genoemd, is een nogal onbegrepen groep bij marketeers en reclamemakers. Maar als je je verdiept in onderzoeken of je interviewt heel veel 45+ers zoals XOON AGEING en TBX|Trendbox gedaan hebben, dan zie je vele verschillende segmenten, behoeften, drijfveren, ambitie en levenslust. Dat rechtvaardigt een hele andere kijk op de 45+ markt.

45+ers leven langer, zijn vitaler en gedragen zich er dan ook naar. Het beeld dat 45+ers nauwelijks meer studies volgen klopt ook niet. Ga maar eens bij universiteiten en hogescholen kijken hoe velen er avondstudies volgen.
Zie de 45+er vooral als een ervaren en ook kritische consument met veel levenservaring, maar een dankbare klant bij een juiste marktbenadering met een voor hen relevante dienst of product.

Leo van Sister
Managing partner XOON AGEING

Meer artikelen over AGEING kun je lezen op www.xoon.nl
**Bron: TBX|Trendbox, kenniscentrum generaties.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken