TEDxAmsterdam 2015: 'Een feest voor alle zintuigen'

TEDxAmsterdam 2015: 'Een feest voor alle zintuigen'
  • Algemeen
  • 30 nov 2015 @ 14:30
  • Link
  • Majken Jensen
    Majken Jensen

    marketing accountmanager
    M-wise
  • Geen tag

Er was rook, een band, licht en een fantastisch public. De TedxAmsterdam 2015 was een groot feest voor alle zintuigen. Van begin tot eind deed het TEDxAmsterdam team alles om deze dag onvergetelijk te maken. De polsslag was zoals altijd hoog, vooral bij het rondlopen op de miljoenen trappen, maar als Marc Dingemanse, de eerste spreker zei 'Er is geen ander dier in de wereld dat een gesprek kan voeren, we zijn er ongelooflijk goed in, en vandaag zijn we verenigd in het stellen van de grote vragen...'

De live streaming zal u laten zien hoe verenigd we waren.  

Photo credit: Bas Uterwijk

Als de sprekers een voor een op het podium kwamen, werd het theater gevuld met gelach, stille tranen, en zijn de sprekers overweldigend toegejuicht. Vooral twee sprekers kregen een staande ovatie van iedereen in de zaal: Damiaan Denys en Siyanda Mohutsiwa.

Damiaan gaf een zeer humoristische presentatie over het zeer serieuze onderwerp angst. Hij was een van de weinige sprekers die zijn toespraak in het Nederlands deed, maar ook al moesten veel mensen de vertaalde toespraak online gebruiken, slaagde hij erin om de hele theater om hun eigen gedrag aan het lachen te krijgen. Zijn primaire boodschap was dat de media een somber beeld van de wereld schetst, maar in een groter perspectief wordt dit sombere beeld komisch. Zijn eerste voorbeeld was de Nederlandse wensballon, die je mag gebruiken, maar niet als het winderig, nat of zonnig is, terwijl de hoeveelheid ongelukken geconstateerd ten opzichte van de ballon heel erg klein is. Je zou waarschijnlijk een grotere kans hebben, om getroffen te worden door de bliksem. In zijn eigen unieke manier, nam hij het publiek mee op een reis door de irrationele angsten, en eindigde met de boodschap: Het succes van terreur is onze angst daarvoor.

Siyanda gaf een oprechte toespraak over haar gevoel als pan-Afrikaanse. En hoe ze communicatie tussen Afrikaanse landen opende, door het tweeten van de vraag ¨wat als Afrika een bar was?¨. Haar boodschap was duidelijk: als je een platform tussen Afrikaanse landen creëert, zodat ze samen kunnen praten, zullen ze dat ook daadwerkelijk doen. En door met elkaar te praten, kunnen ze elkaar helpen de problemen tussen de landen in het continent op te lossen. En dit is waar de problemen moeten worden opgelost, onder de mensen die direct betrokken zijn. Ze eindigt met tranen in haar ogen: Wij zijn Afrika's toekomst en ja we zijn online! Een bericht dat liet het publiek ademloos en leidde tot een enorme staande ovatie.

Laat ons weten wat je favoriete deel van de dag was door te tweeten #BigQuestions.

De TEDxAmsterdam Award winnaar werd gekozen door applaus. Na 36 seconden applaus was de applaus meetmachine overbelast toen Jurre den Haan zijn presentatie over de ziekte van Alzheimer beëindigde met de woorden: Mijn grote vraag is, hoe kan ik mijn hersenen gebruiken om de hersenen van andere mensen te helpen beschermen?
Nadat hij de award gepresenteerd werd, kreeg hij het podium in een poging om potentiële partners in het publiek te winnen. Verschillende bedrijven en particulieren stonden op en beloofden alles van contacten tot daadwerkelijke bijeenkomsten om verder te praten. Onder deze bedrijven was de TEDxAmsterdam partner ING, die Jurre niet alleen zendtijd binnen ING beloofde, maar ook dat zijn boodschap gedeeld zou worden met al hun collega's in alle landen. Jurre maakte zeker een indruk!

Photo credit: Kim Hanskamp

De twee grote verrassingen van de dag; het bezoek van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet van Nederland. Ze gaf een overtuigende toespraak over de noodzaak om proactief te reageren in plaats van reactief, wanneer het gaat om rampen te voorkomen. Om te voorkomen dat een natuurramp in een humanitaire ramp bedinging. Tweede verrassing was een fantastische crowd-sourced lightshow, die iedereen letterlijk verlichtte.



Achter de schermen was een deel van de grote successen dit jaar de hoge betrokkenheid en interactie tussen de TEDxAmsterdam crew en de gasten. Zo was er een gast die een tweet stuurde over confetti in de kroonluchter die voor de scherm hing. Meteen heeft het snelle social media team dit opgelost. Het hashtag #TEDxAms trended in 63 countries en alleen in Africa volgde 5000 mensen de livestream!

Hoe kunnen we dit overtreffen? Schrijf je in voor de TEDxAmsterdam 2016 en zie voor jezelf.

Majken Jensen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken