Nieuw goed doel scoort met duidelijke taal

Nieuw goed doel scoort met duidelijke taal
  • Algemeen
  • 4 sep 2018 @ 12:36
  • Link
  • Klaus van den Berg
    Klaus van den Berg


    Klaus van den Berg
  • FondsenwervingMarketingZakelijk

Soms springt de effectieve communicatie van een nieuw goed doel dat alle steun verdient in het oog van zelfs de meest doorgewinterde marketeer die alles al denkt te hebben gezien in marketingland. De Sytske Foundation signaleert een praktische oplossing voor een toekomstig medisch probleem in Nederland dat daarmee bij voorbaat kan worden voorkomen. Update: doelstelling intussen gehaald.

Binnen anderhalve maand is dan ook bijna de helft van de financiële doelstelling al bereikt (meetdatum 7/5/'18, red.).

Hoe dan? Door een goede, heldere en transparante copytekst die juist goed werkt in onze digitale beeldcultuur. Een patiënt met tekst centraal stellen zonder gedoe, poespas of andere trucjes eromheen. Dat is de nieuwe richting voor goede doelen. Weg met de emotionele tranentrekkers waar de Nederlandse geefmarkt steeds meer immuun voor is geworden door toedoen van nota bene de goede doelen zelf. Goede bedoelingen die stranden in commerciële immunicatie werken inmiddels averechts op de hele branche en dat is niet de bedoeling. De Sytske Foundation spreekt duidelijke taal van mens tot mens die niet langer dan vijf minuten van onze steeds korter wordende aandachtspanne vraagt. En dat is precies waar de Nederlandse geefconsument op dit moment en in de komende jaren behoefte aan heeft.   

De tekst:

'Hi, ik ben Sytske, 34 jaar en ik woon in Amsterdam. Sinds mijn negende heb ik diabetes type 1 waardoor ik sinds 2012 nagenoeg blind ben. Ik ben afhankelijk van insuline om mijn bloedglucosewaarden onder controle te houden. Omdat insuline via toediening in mijn huid (subcutaan) niet in de bloedbaan komt, ben ik afhankelijk van een inwendige insulinepomp. Die zorgt dat ik mijn leven zo normaal mogelijk kan leiden. Ik was altijd supersportief en gezond bezig. De fabrikant stopt in 2019 met de productie van deze pomp. Dan moet ik permanent het ziekenhuis in. Een nieuwe implanteerbare insulinepomp is voor mij van levensbelang.'

In Nederland hebben 85.000 mensen diabetes type 1. Hiervan hebben 70 mensen een inwendige insulinepomp, waaronder Sytske. 350 hebben er direct één nodig, en nog eens 650 mensen komen ervoor in aanmerking. Helaas stopt de fabrikant in 2019 met de productie van deze pomp. Wereldwijd worden duizenden mensen aan hun lot overgelaten. Daarom ontwikkelt een team van medisch specialisten onder leiding van professor Bilo een nieuwe implanteerbare insulinepomp onder de naam DiaLin. Zoals je begrijpt, hebben veel mensen al hun hoop op deze belangrijke innovatie gevestigd.

Bij diabetes type 1 maakt de alvleesklier geen insuline meer, omdat de cellen die dat moeten doen door het afweersysteem vernield of stilgelegd zijn. Zonder insuline kun je niet leven, want die regelt je bloedsuiker. Langdurig hoge waarden veroorzaken complicaties zoals slechtziendheid, blindheid en uitval van hart en nieren. Als je diabetes type 1 hebt, moet je daarom iedere dag je bloedsuiker meten, insuline spuiten of een pomp dragen. Je kunt geen hap eten en niets drinken zonder te berekenen hoeveel insuline ervoor nodig is. En dat elke dag, 365 dagen per jaar.

De mensen achter de Sytske Foundation zetten zich geheel vrijwillig en belangeloos in om geld in te zamelen zodat de innovatieve implanteerbare insulinepomp er zo snel mogelijk komt voor Sytske en haar lotgenoten. De Sytske foundation heeft de ANBI status. Hierdoor zijn schenkingen en donaties van particulieren en bedrijven fiscaal aftrekbaar. 

Zeer ervaren marketeers en communicatoren zijn bij deze nieuwe actie betrokken. Ellen Damsma is voorzitter van de Raad van Advies van de Sytske Foundation en verantwoordelijk voor de strategie en de campagne. Ellen werkte op de afdeling internationale Reclame & Sales Promotions bij KLM en was daar ook een paar jaar Hoofd Communicatie van de Dienst Cabinepersoneel. Zij werkte vervolgens als eindredacteur bij de 5 Uur Show. Zij stapte over naar de Nationale Goede Doelen Loterijen waar zij vijf jaar Hoofd Televisie was en verantwoordelijk voor het op de buis brengen van onder meer Een tegen 100 en Miljoenenjacht. Vervolgens was zij daar enkele jaren Managing Director van de Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de Vrienden Loterij om zich daarna te vestigen als zelfstandig adviseur op het gebied van de media, marketing en communicatie. Voor de Sytske Foundation schreef zij het businessplan, maakte het bestuur wegwijs in ‘goededoelenland’ en ontwierp de strategie.

Damsma: 'Het succes van de campagne van de Sytske Foundation is dat er een urgent probleem is dat opgelost moet en kan worden, want het doel is concreet, haalbaar en meetbaar, dit in tegenstelling tot veel grote NGO’s die veelal meerjaren projecten hebben die niet altijd meetbaar zijn. Tenslotte is het persoonlijke en aangrijpende verhaal van Sytske zelf waarachtige storytelling.'

Marketeers van Nederland, alle kleine en grote donaties en acties helpen om geld op te halen om Sytske en haar lotgenoten op tijd te helpen. Om er samen voor te zorgen dat zij hun eigen leven kunnen leiden. Help jij ook mee om het benodigde bedrag bij elkaar te krijgen om de DiaLin insulinepomp versneld te ontwikkelen? Doneer of bedenk een mooie actie waar je zelf ook plezier in hebt! Mail je actie naar actie@sytskefoundation.nl. Meer info staat hier.

drs. Klaus van den Berg
werkt in marktonderzoek, strategie & trends voor bedrijven, overheden en goede doelen

UPDATE 4/9/'18 (mede dankzij deze column en uw bijdrage): PERSBERICHT: Doelstelling € 500.000 behaald!

 

Foto diabetes meet app: Akash Deep / Unsplash

Klaus van den Berg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken