[column] Duurzame mobiliteit gebaat bij meer samenwerking

[column] Duurzame mobiliteit gebaat bij meer samenwerking
  • Algemeen
  • 29 okt 2019 @ 10:24
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Automotive

Jos van den Bergh was op de Dutch Design Week in Eindhoven en constateerde dat mobiliteit en de marketing ervan zeer gebaat zijn bij nauwe samenwerking.

Het was een inspirerende week in de hoofdstad van de technologie van Nederland waarin goed onderbouwde visies op de toekomst, adembenemende vormgeving en de nieuwste technologie samenkomen om onze wereld slimmer, beter, mooier en vooral ook duurzamer te maken.

Mobiliteit waarbij de mens centraal staat

Of… om op z’n minst de bezoekers van DDW een aantal concrete eyeopeners voor die toekomst te geven. Als onze designers immers de toekomst nu vormgeven maken ze die ver-van-onze-bed-ontwikkelingen vandaag al tastbaar voor het grote publiek. Zo zetten designers ons aan het denken en kan onze maatschappij de eerste stappen naar die bedachte verbetering zetten. In dat kader was er vorige week in Eindhoven ook veel aandacht voor het mobiliteitsthema. Onze wegen slibben immers dicht, de uitstoot moet onder controle komen en onze steden zijn verre van ideaal voor de mens. Nog altijd regeert de auto, maar voor een betere mobiliteit van morgen is een andere aanpak relevanter dan ooit.

Vanuit de Embassy of Mobility op Dutch Design Week hebben daarom belangrijke partijen zoals bijvoorbeeld NS, Rijkswaterstaat en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten samen met ontwerpers een toekomst vol betere en duurzamere mobiliteit laten zien. Er is vanuit de ambassade met elkaar gewerkt aan het ‘designen’ van een nieuwe ambitie: mobiliteit waarin de mens en niet langer (alleen) de auto centraal staat. Een relevante ambitie voor straks en essentieel gedachtegoed voor automotive marketeers van nu. Deze week daarom hier geen betoog over individuele automarketing, maar een stevige prikkel om het marketingvak reeds nu te laten anticiperen op de veranderende wereld van mobiliteit.

Embassy of mobility

De mobiliteitsambassade is een initiatief van de organisatie achter Dutch Design Week en is in het leven geroepen om verschillende toekomstvisies op mobiliteit met elkaar te connecten. De aangedragen suggesties dienen als startpunt voor een maatschappelijke discussie. Geen eindpunt, maar een tussenstop om richting te bepalen. De Embassy of Mobility maakt daarmee mobiliteitsideeën vanuit verschillende partijen concreet, zorgt dat deze tast- en zichtbaar worden voor het grote publiek en laat zo een dialoog over de toekomst ontstaan. De ambassademedewerkers hebben daarom vorige week ook een aantal interessante debatten georganiseerd. Betogen die stuk voor stuk integraal onderdeel van de ‘opvoeding’ van automotive marketeers zouden moeten worden, want het is immers dit designers gedachtegoed dat de paaltjes voor de juiste propositie van morgen slaat.

Concreet werkt hij aan een app waarin alle vormen van mobiliteit beschikbaar zijn en waarmee de gebruiker makkelijk van A naar B kan reizen zonder last te hebben van de silo’s tussen bijvoorbeeld autofabrikanten en openbaarvervoeraanbieder of tussen fietsdeelplannen en carsharing aanbieders.

Tijdens de Conference van de Embassy of Mobility afgelopen donderdag kwam Boyd Cohen, een van de sprekers en co-founder van het bedrijf Iomob Tech, dat het decentraliseren van mobiliteit nastreeft, met een presentatie over het voor de consument integreren van alle mobility services in één simpele toepassing. Een even excellent als ambitieus uitgangspunt waarmee hij wereldwijd miljarden consumenten letterlijk met één click blij zou kunnen maken. Concreet werkt hij aan een app waarin alle vormen van mobiliteit beschikbaar zijn en waarmee de gebruiker makkelijk van A naar B kan reizen zonder last te hebben van de silo’s tussen bijvoorbeeld autofabrikanten en openbaarvervoeraanbieder of tussen fietsdeelplannen en carsharing aanbieders. Een briljante, ideaal gedreven en volledig geïntegreerde zet die vanuit de gebruiker (en niet langer vanuit een individueel bedrijf of belang) op de beste manier invulling aan de mobiliteitsbehoefte geeft. Daarnaast beperkt dit sluitende ecosysteem de vervoersstromen tot absolute relevantie en geeft het daarmee automatisch meer ‘leefruimte’ aan de maatschappij terug. Cohen laat met zijn initiatief zien dat uiteindelijk samenwerking en niet het in stand houden van commerciële silo’s tussen partijen voor de consument de beste oplossing biedt. Los daarvan neemt hij met een dergelijk plan het denkwerk van veel marketeers uit handen want services bedacht vanuit een individueel bedrijf of belang zullen zodra dit totaalconcept haalbaar is niet langer interessant zijn.

De relevante oplossing van Cohen staat echter in schril contrast met de verzuilde situatie in Nederland en het is daarom te hopen dat zijn idee ook hier marketinginspiratie geeft. Zijn geïntegreerde aanpak is namelijk wat de consument wil en met de steeds snellere verandering van bezit van een auto naar gebruik van mobiliteit wordt de vraag naar één totaaloplossing in de toekomst alleen maar heftiger.

Mobiliteitsdiensten in 1 app

En ja… natuurlijk zijn er nu al autopartijen die samenwerken met carsharing companies, wordt er af en toe tussen auto-industrie en het openbaar vervoer samengewerkt en hebben we sinds kort de Move ‘mobiliteit experience’ in het oude Citroën hoofdkantoor aan het Amsterdamse Stadionplein. Goede voorbeelden, maar toch is er qua mobiliteitsmarketing nog lang geen sprake van het geïntegreerd beschikbaar hebben van alle mobiliteitsdiensten in één app, terwijl dit wel grote meerwaarde heeft. Als ik morgen namelijk naar Parijs moet reizen dan heb ik tijdens het reizen nog altijd een batterij aan apps en minimaal een uur Google-tijd nodig. Daarbij moet ik wellicht wel drie of vier verschillende betaalacties uitvoeren voordat ik in alle transportmiddelen kan plaatsnemen, werkt mijn OV-fiets vast niet in het buitenland en word ik zo een paar keer  ‘gedwongen’ minder ideale keuzes te maken.

Geintegreerde new mobility

Alleen bovenstaande situatie toont daarom al aan dat er nog een waardevolle missie voor de Embassy of Mobility ligt. Niet alleen tijdens Dutch Design Week maar ook door de rest van het jaar heen. Inspiratie blijft nodig de marketeers en product developers te laten anticiperen op betere mobiliteitsproducten. Ik stel daarom voor dat we de community uit Eindhoven breed kennis laten maken met de betrokken industrieën, brancheverenigingen actief gaan aanhaken bij deze opzet en de overheden blijven stimuleren de juiste condities te creëren. Want alleen met deze geïntegreerde aanpak kan er door de partijen een beter, slimmer en duurzamer mobiliteitsproduct ‘gedesigned’ worden. Vanuit de mobiliteitsambassade dus snel met elkaar in gesprek om ook in Nederland geïntegreerde new mobility te ontwikkelen. Ook voor marketeers een inspirerende uitdaging!

Jos van den Bergh (1973) werkte bijna 20 jaar lang in diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie en adviseert tegenwoordig met zijn bedrijf MediaMondo automotive en mediapartijen op het gebied van marketingcommunicatie, PR en media. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de autowereld. Ook marketing advies nodig? Mail Jos geheel vrijblijvend op jjbergh@gmail.com

 

 

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken