[column] Innovaties bieden marketingkansen voor automobielbranche

[column] Innovaties bieden marketingkansen voor automobielbranche
  • Algemeen
  • 8 jun 2020 @ 08:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Automotive

De automobielbranche is volop in ontwikkeling. De digitalisering neemt verder toe en dit zorgt ervoor dat we steeds vaker hulpsystemen in de auto tegen komen.

Denk hierbij aan slimme autoruiten en infotainmentsystemen. Maar wat dacht je van het toepassen van VR en AR in showrooms of gewoon vanaf de bank bij iemand thuis.
De auto van de toekomst communiceert steeds vaker met het internet. Dit heeft tot gevolg dat er een hele hoop data beschikbaar komt. Dit biedt kansen voor marketeers. Als je al deze data namelijk gaat analyseren dan weet je exact wie de bestuurder is, wat zijn of haar voorkeuren zijn en waar degene dagelijks heenrijdt. Daar kun je als marketeer op inspelen. In dit artikel lees je een aantal innovaties die marketingkansen bieden voor de automobielbranche.

Slimme autoruit als marketingtool

Er zijn diverse ontwikkelingen gaande op het gebied van innovatieve autoruiten. Zo is de Head-Up Display (HUD) voor auto’s in ontwikkeling. Deze techniek is overigens niet helemaal nieuw. Straaljagerpiloten maken al langere tijd gebruik van deze techniek.
De volledige voorruit wordt ingezet als een scherm. Het is een dunne, lichtgevende tussenlaag in de autoruit. Een lichtbundel straalt een geprojecteerd beeld op de voorruit. De automobilist krijgt de informatie, die normaal op het dashboard te zien is, zichtbaar op de voorruit. Hierbij kun je denken aan het brandstofpeil, de snelheid en het toerental. De Head-Up Display ondersteunt onder andere AR-navigatie en een geïntegreerde digitale assistent. Voor marketeers kan dit interessant zijn. Want wat gebeurt er als we POI-gegevens (Point Of Interest) toevoegen aan het navigatiesysteem? Bijvoorbeeld de McDonald’s die een voordeelmenu toont vlak voor je er langsrijdt of een benzinestation die zijn actuele brandstofprijzen toont. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Advertenties met voor- en zijruittechnologieën

AR neemt in de automobielbranche steeds grotere vormen aan. Waar Head-Up Display alleen beeld projecteert voor de bestuurder, bestaan er ook voor- en zijruittechnologieën die informatie tonen over de gehele ruit. Zodra een auto autonoom gaat rijden kan de voorruit anders dan navigatie- en informatievoorziening gebruikt gaan worden. De voorruit kan voor inzittenden gebruikt worden als advertentieruimte.



Of wat dacht je van de zijruit die dient als mobiele billboard voor voorbijgangers. De advertenties die worden getoond zijn gebaseerd op de locatie waar de auto zich bevindt.

Met AR kunnen klanten hun favoriete automodel, kleur en specificatie bekijken door het digitale beeld van de auto op de echte wereld te projecteren. Ze kunnen een kijkje nemen in de ‘virtuele auto’ en een beslissing nemen. AR is niet alleen een toegevoegde waarde voor consumenten, maar autobedrijven kunnen hiermee ook een nieuwe koopervaring aanbieden. Bedrijven integreren AR ook met social media om overtuigende marketingcampagnes te creëren.

Met behulp van SLAM (Simultaneous Localization And Mapping)-technologie kan de autodealer de 360 graden-impressies van de auto projecteren en kan een gebruiker rondlopen alsof het een echt voertuig is. Dat is nog niet alles, met behulp van een verbeterd computer vision ecosysteem kan de koper ook een virtuele testrit maken. Diverse autobedrijven experimenteren met AR-technologie. Binnen de automotive sector staat het eigenlijk nog in de kinderschoenen, maar de komende jaren zal dit verder gaan groeien. Aan de hand van enkele voorbeelden laten we zien wat al mogelijk is.

Augmented reality met de Microsoft Hololens in showrooms

In het verleden heeft Volvo in showrooms gebruik gemaakt van de Microsoft Hololens. Klanten konden een testritje maken door middel van AR. Zo was het mogelijk voor klanten om 3D-modellen van Volvo’s S90-model te bekijken en uit elkaar te halen of virtuele testritjes mee te maken.
Recent heeft Toyota gebruik gemaakt van AR om te laten zien hoe de hybride aandrijving werkt. Door gebruik te maken van AR kunnen consumenten niet alleen onder de motorkap kijken, maar ook onder de hele auto. Met de Microsoft Hololens is het mogelijk om de Toyota C-HR te bekijken. Door middel van objectherkenning legt de app een virtuele laag over de auto waardoor consumenten kunnen zien hoe de hybride aandrijving werkt.



De Audi VR-experience in showrooms

Audi heeft een showroom speciaal met VR. De Audi VR-experience begint met het online configureren van een Audi. Dit kun je doen bij de Audi-dealer of gewoon vanuit huis met behulp van de configurator op de website van Audi. Wanneer je de gewenste auto hebt geconfigureerd, dan ontvang je een code. Vervolgens krijg je een speciale VR-headset op, waarmee je jouw droom-Audi bij de dealer in virtual reality kunt bekijken. Je kunt om de auto heen lopen, plaats nemen achter het stuur en een kijkje in het interieur nemen van je toekomstige auto. Klanten kunnen kiezen voor diverse omgevingen. Zo wordt de VR-omgeving versterkt door licht- en geluidseffecten. Dankzij de x-ray vision is het ook mogelijk om de Audi onderhuids te bekijken.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, contentmarketeer bij Toiopleidingen.nl.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken