[column] Consumeren in coronatijd

[column] Consumeren in coronatijd
  • Algemeen
  • 20 jul 2020 @ 08:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Van winkelen en persoonlijke verzorging tot mediagebruik en entertainment, de huidige pandemie raakt elk facet in het leven van de consument.

Of en in welke mate consumentengedrag hierdoor permanent zal wijzigen, is natuurlijk de hamvraag. Gaan we na de pandemie allemaal snel terug naar hoe het vroeger was of zal het ons opgelegde digitale experiment voor een blijvende verandering zorgen in gewoonten en -gedragingen? Om hier een betere kijk op te krijgen, bracht InSites Consulting sinds het begin van de coronacrisis 102 consumenten uit 13 verschillende landen bij elkaar op een research community en polste week na week naar hun gevoelens, gedragingen en intenties. Hoe verschillend is consumeren voor en tijdens coronatijd?

Herontdekken
Lange woon-werkverplaatsingen, druk op productiviteit en toenemende digitalisering waren de norm voor de pandemie-uitbrak. Als tegenreactie hierop zagen we trends als digitale detoxing, aandacht voor persoonlijk welzijn en het schuwen van sociale media. De lockdown zorgde ervoor dat we een ‘wees aardig voor jezelf’-mantra zijn gaan omarmen, met aandacht voor fysieke en mentale gezondheid en het herontdekken van de eenvoudige geneugten van het leven door opnieuw zelf te gaan koken, meer te sporten en bewegen en de natuur in onze onmiddellijke omgeving te herwaarderen. Meditatie en mindfulness zagen een boost om de stemmingswisselingen veroorzaakt door onzekerheid op te vangen. De populaire Tangerine-app speelt hier handig op in en helpt mensen hun gewoonten en stemmingen bij te houden om gezonde routines en persoonlijke doelen te bereiken. Thuiswerken zorgde voor een nieuw gevoel van vrijheid, waarbij we met z’n allen het Tayloriaanse juk van verplicht kantoorwerk binnen bepaalde uren konden afwerpen. In de plaats daarvan kregen we vertrouwen om de zaken in te delen zoals we zelf willen, met behoud van productiviteit, maar meer aandacht voor onze naasten en kleine dingen in het leven.

Enochlofoob
Enochlofobie of groepen mensen die schrik hebben van andere groepen mensen, hoe ga je daar als merk mee om? Sociale afstand houden voelde vreemd aan in de beginfase, maar ondertussen is het een soort ingebouwd automatisme. Naar de bioscoop gaan, een pretpark bezoeken of zelfs gewoon winkelen is niet langer even ontspannend uit angst voor besmetting, maar toch verlangen we ernaar ons te kunnen ontspannen en uitstapjes te maken. Organisatoren van muziekfestivals in Denemarken en Litouwen bedachten er iets op en lanceerden een nieuwe manier om livemuziek te ervaren: het drive-in concert. Net als bij old-school drive-in bioscopen kunnen mensen genieten van live optredens vanuit de veiligheid van hun auto, waar 'laat me jullie handen zien' nu is 'beweeg jullie ruitenwissers'. Mediamatic, een Nederlands kunstcentrum waar ook een restaurant is gevestigd, ontwikkelde individuele ‘quarantainekassen’  - geïnspireerd door het Franse concept van 'Chambre Séparée' - en combineert zo voorzorgsmaatregelen tegen besmetting met een unieke ervaring van intiem dineren.

Bewust(er) consumeren
Onze luchtkwaliteit is sinds WOII niet meer zo goed geweest. We leerden met z’n allen weer onze lokale boeren, slagers, bakkerijen ontdekken en ruilden onze buitenlandse vakantiebestemmingen in voor eigen land. De trend naar bewust consumeren zal een extra impuls kennen door de huidige crisis. Om ons voor te bereiden op het volgende virus of de volgende coronagolf als er niet snel een vaccin beschikbaar is, zullen we steeds meer ‘preppers’ worden. Dit leidt tot meer milieubewust gedrag door bijvoorbeeld zelf onze groenten te telen, zonnepanelen te plaatsen of autogebruik in de stad terug te dringen.

De stad Milaan, één van de eerste Europese steden die zich afsloot voor de buitenwereld, heeft al gepland om 35 km van zijn wegen om te vormen tot ‘open straten’ voor fietsers en wandelaars

De stad Milaan, één van de eerste Europese steden die zich afsloot voor de buitenwereld, heeft al gepland om 35 km van zijn wegen om te vormen tot ‘open straten’ voor fietsers en wandelaars. Of: hoe voorzichtige consumptie leidt naar meer bewuste consumptie.
 

Dit artikel is geschreven door Kristof De Wulf. co-founder en CEO InSites Consulting en stond in MarketingTribune 12, 2020.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken