[column] Private lease stuwende kracht service-economie?

[column] Private lease stuwende kracht service-economie?
  • Algemeen
  • 10 sep 2020 @ 09:11
  • Link
  • Marjolein van Ballegooij
    Marjolein van Ballegooij

    Insight-led innovation professional
    The Conversation Studio
  • Automotive

Over de trend ‘van bezit naar gebruik’ en ‘product-as-a-service’ (PaaS) wordt al lang gesproken, maar van een echte doorbraak lijkt nog geen sprake. Nu private lease met een enorme opmars bezig is, dient zich de kans aan om hier een voortrekkersrol in te nemen. De opdracht: ontzorg die autorijder nu eens echt!

Private lease breekt in 2020 alle records

ANWB, LeasePlan, Volkswagen, DirectLease, Privelease.nl, Athlon, JustLease, Audi, Toyota…het lijstje met private lease-aanbieders - multibrand en single brand - gaat nog wel even verder als je op zoek bent naar een private lease-auto. En niet zo gek: de voorspelling van ING Economisch Bureau is dat in 2020 de private lease-afname ‘door het dak’ zou gaan met 200.000 gebruikers. En, ondanks, of eigenlijk dankzij, de Covid-19 hick-up, lijken deze cijfers haalbaar. Zo gaf de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen deze week te kennen dat er mogelijk een verschuiving plaats zal vinden van zakelijke lease naar private lease:  terwijl het aantal zakelijke personenauto’s met 1,5% daalde, groeide private lease met 7,5%. Meer thuiswerken, zuinigheid met spaargeld en de lage rente lijken mee te spelen in deze ontwikkeling.

Zorgeloosheid is de kern

In de basis bieden de meeste aanbieders hetzelfde: voor een vast bedrag per maand mag je een (nieuwe) auto rijden, je wegenbelasting wordt betaald en je hebt geen omkijken naar het onderhoud. Wanneer je een willekeurige private lease-aanbieder aanklikt in je Google-zoekresultaten wordt dit samengevat in een belofte van ‘zorgeloos autorijden’.
Maar is dat wel zo? En wat heb je als aanbieder te doen om iemand echt zorgeloos een leaseauto te laten rijden? We vroegen het 300 private lease-rijders en overwegers in Nederland.

Zwaard van Damocles?

De 300 private lease-rijders en overwegers bevestigen dat het doel om een private lease-auto te kiezen inderdaad draait om het gevoel van zorgeloosheid. Met name de duidelijkheid over de kosten en een (nieuwe) auto hebben, die het altijd doet zijn belangrijke triggers.
Private lease-aanbieders raken met hun ‘zorgeloos’-belofte dus een wezenlijke behoefte.
Maar hoe zorgeloos wordt private lease echt ervaren? Consumenten struikelen bijvoorbeeld nogal over het feit dat je op voorhand moet aangeven hoeveel kilometers je per jaar gaat rijden. Omdat een contract vaak voor meerdere jaren wordt afgesloten, is dit lastig in te schatten: wat men nu gemiddeld rijdt – is dat volgend jaar nog wel zo? En als je te veel rijdt, moet je meer betalen. Hoeveel dat is, weet je natuurlijk niet en dat brengt onzekerheid. Je kunt je afvragen waarom er eigenlijk geen unlimited abonnement is op basis van een fair use policy? Zaten we vroeger ook niet allemaal moeilijk te doen over MB’s terwijl we nu vrolijk Netflixen op 4G?
Ook zijn er veel twijfels bij private lease-overwegers hoe private lease nu precies werkt. Bouw ik wel schadevrije jaren op? Kom ik nog wel in aanmerking voor een hypotheek? Is het, in the end, toch niet veel duurder dan zelf een auto kopen? Maar ook: hoe zit het als ik werkloos raak of ga scheiden? Wat als ik eerder van mijn contract af wil?
Daarbij voelt het eind van het contract ook wat als een black box: wordt gebruiksschade wel gezien als gebruiksschade en komt dan de aap uit de mouw?

De oplossing is nabij

Veel private lease-aanbieders spelen in op de twijfels en zorgen van consumenten en bieden allerlei extra diensten rondom het leasen aan. Een inventarisatie bij verschillende aanbieders levert een lijst van 31 verschillende diensten die kunnen ingedeeld worden in vijf thema’s:

Er is altijd een oplossing: dit betreft diensten zoals direct vervangend vervoer bij pech, een persoonlijke OV-kaart en haal- en brengservice bij onderhoud.

Je bent veilig op weg: dit betreft diensten zoals all seasons-banden, een veiligheidspakket en een training ‘veilig rijden’.

Je bent goed verzekerd: dit betreffen diensten zoals een ongevallenverzekering, geen eigen risico en pechhulp in Europa.

Je zit nergens aan vast: dit betreft diensten om bijvoorbeeld na een jaar op te kunnen zeggen, een flexibele kilometerbundel en mogelijkheid om het contract te beëindigen bij scheiding en werkloosheid.

Geen zorgen bij bestellen en einde contract: dit betreffen diensten zoals inleveren van de auto zonder financieel risico, de auto wordt thuisbezorgd voor een proefrit en je huidige auto wordt door de private-lease-aanbieder verkocht.

Maar welke services doen er nu echt toe en dragen bij aan het zorgeloze gevoel wat private lease zou moeten bieden?

Meten is weten

Een Service Claims Test (een semi-impliciete manier van meten met analyse op basis van algoritme) van 31 services onder n=300 consumenten geeft een haarscherp beeld van de voorkeuren die men aan bepaalde services geeft.

Uit de top-5 services die de meeste voorkeur krijgen wordt zichtbaar waar het bij zorgeloosheid echt om draait: geen zorgen over ‘gedoe’ aan het einde van je contract en je vrij voelen om de auto te pakken wanneer je wilt.

Tevens is een zogenaamde Kano-analyse uitgevoerd om inzichtelijk te maken welke van de voorgelegde service-claims de meeste impact hebben. Hier zien we bijvoorbeeld dat een proefrit en gratis OV weinig ‘doen’ voor de consument, terwijl de haal- en brengservice bij onderhoud en ‘vandaag besteld, morgen in huis’ echte WOW-factoren zijn.

Wie kopt hem in?

Juist op de weg naar een circulaire economie - waar producenten zich manifesteren als dienstverleners en we zuinig omgaan met grondstoffen - zou je verwachten dat proposities voor consumenten superaantrekkelijk worden gemaakt. Dat er lease-proposities zijn waar je echt geen ‘nee’ tegen kunt zeggen en je fluitend elke dag je rondje kunt rijden in je nieuwe (elektrische) bolide. Een kwestie van lef? The game is on!

Marjolein van Ballegooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken