[column] Merkleiderschap door integriteit

[column] Merkleiderschap door integriteit
  • Algemeen
  • 7 apr 2021 @ 10:15
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MVOMarketing

Men rekent merken er nu ook op af dat je voldoet aan de verwachtingen die de interne en externe stakeholders aan je stellen, schrijft Frank Peters in deze gastcolumn. Dat vergt een nieuw soort marketeer.

Deze maand verschijnt zijn superactuele boek 'Het Juiste Doen als Niemand Kijkt'.

Merken en merkorganisaties worden niet langer afgerekend op de vraag of ze voldoen aan gemaakte afspraken en de geldende wet- en regelgeving. Men rekent er nu ook op dat je voldoet aan de verwachtingen die de interne en externe stakeholders aan je stellen. Voor betekenisgeving is ook zichtbaar integer gedrag nodig.

De omgeving verwacht steeds vaker dat een merk(organisatie) laat zien waar zij voor staat en welke positie zij kiest in het maatschappelijke debat. Vooral het publiek heeft in deze hectische tijd behoefte aan een vertrouwd baken. Zij vindt dat namelijk steeds minder in de oude constituties, als overheid en politiek. Bovendien ziet zij dat organisaties en merken een belangrijke aanjagende rol kunnen spelen in het creëren van veranderingen in de samenleving. Je kunt je daaraan als merkorganisatie in de toekomst niet meer onttrekken.

Integriteit is een baken voor merkleiderschap geworden en cruciaal voor het verkrijgen en behoud van een sterke merkreputatie en het vertrouwen van de omgeving. Mensen willen zich namelijk verbinden aan merken en organisaties die betekenisvol zijn, moreel correct handelen en dezelfde waarden en normen hanteren als die zijzelf voorstaan. En de omgeving is jury, rechter en beul met het wapen van social media in de hand.

Als merkorganisatie moet je daarom de juiste ethische keuzes maken. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je eigen mensen, klanten en andere stakeholders. Het is goed die ook zichtbaar te maken. Kijk bijvoorbeeld naar de campagnes van Nike rond antiracisme en de moslimban van president Donald Trump. Ook outdoormerk Patagonia spreekt zich voortdurend uit en schuwt daarbij politieke uitspraken niet. In Nederland laten merken als Tony’s Chocolonely en Dopper zich actief zien in het maatschappelijk debat.

Uiteindelijk gaat het om de wetenschap en het besef dat je als merkorganisatie onlosmakelijk bent verbonden met de samenleving en dat je in de waardecreatie niet alleen rekening houdt met de aandeelhouders, maar ook de belangen van de andere stakeholders in jouw omgeving. Ook als zij daar niet direct om vragen. Kortom, het juiste doen als niemand kijkt.

Frank Peters
eigenaar Virtus Communications
auteur van het nieuwe boek Het Juiste Doen als Niemand Kijkt


Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken