[column] Alfred Heineken: de eerste Reclameman van het Jaar

[column] Alfred Heineken: de eerste Reclameman van het Jaar
  • Algemeen
  • 18 aug 2022 @ 10:30
  • Link
  • Harry Westbroek
    Harry Westbroek

    ondernemer en consultant
    Proximity Wolves
  • PromotieMarketingcommunicatieAwards

De Stichting Adverteerdersjury Nederland is in 1988 opgericht als een initiatief van Laverman, Westbroek, van Buuren en Van Staal BV. Ik heb alle voorbereidingen bij de notaris gedaan en Jan of Wim heeft toen getekend en zou de kar gaan trekken.

Ik had zelf mijn handen vol aan de organisatie van meer dan 100 personeelsleden bij Bugamor en NieuwsTribune in combinatie met de partners en de nieuwe venture capital aandeelhouder.

De SAN was de institutionalisering van de maandelijkse adverteerderslunch bij Bugamor die wij al in 1984 organiseerden en mogelijk zelfs al voor mijn tijd, met alleen de gids de Blauwe Bugamor. In mijn tijd nodigden wij 20 adverteerders uit om tijdens een lunch bij ons op kantoor communicatiecampagnes te jureren. De resultaten werden in het tijdschrift gepubliceerd. De winnaars later bekroond.

De SAN was niet compleet zonder een Reclameman van het Jaar verkiezing. In een partnervergadering hebben wij bepaald dat Alfred Heineken de eerste Reclameman van het Jaar moest zijn. Dat hij deze eerste titel uiteindelijk ook accepteerde, bracht de SAN direct vanaf de introductie naar de ultieme top van de adverteerders in Nederland. Doel bereikt.

'Eeuwig respect voor de heer Alfred Heineken: de enige eerste SAN Reclameman van het Jaar in de wereld'

Sylvia Roetman, mijn toenmalige secretaresse, deed de operationele werkzaamheden en zij heeft later op een professionele wijze de SAN verder uitgebouwd. De uitreiking vond plaats in de RAI en Alfred Heineken gaf persoonlijk ‘acte de présence’. Ik had hem als één van de vier gastheren de hand geschud en welkom geheten, Sylvia was de gastvrouw.

‘Wilt u wat drinken?’ vraagt Sylvia met haar beleefdste stem aan de heer Heineken. Zijn antwoord: 'Een tapje uit eigen huis, een Heineken graag.' Nu schenkt de RAI alleen Amstel uit de tap. Een snelle ronde bij de cafés tegenover de RAI brengt uiteindelijk bijna het gewenste product. Want doordat de glazen van ver kwamen, waren de schuimkragen van de twee tapjes verdwenen. Na wat pimpen bleef één biertje over. Ik verdenk de heer Heineken ervan dat hij wist dat ze geen Heineken in de RAI serveerden en het erg leuk vond om ons te zien zweten.

Harry Westbroek MBA
columnist MarketingTribune

P.S. Bekijk de mijns inziens best ever Heineken commercial uit 2002 in het venster hieronder

 

(beeld: Isabella Mendes / Pexels)



Harry Westbroek

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken