[column] Fifty shades of grey

[column] Fifty shades of grey
  • Algemeen
  • 1 nov 2022 @ 07:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingDoelgroepen

Dit had een hele korte column kunnen worden, want ik heb eigenlijk maar een boodschap aan alle marketeers van Nederland: Stop met de 50+-doelgroep en gebruik die naam nooit meer!

Waarom? Omdat 50 het nieuwe 40 en 40 het nieuwe 30 is. Dat is niet alleen omdat iedereen die ouder is zichzelf graag jaren jonger voelt en dus ook voorspiegelt, maar omdat het ook echt zo is. 50+ is uit de tijd. Uit een andere tijd. Zo simpel is het.

Geboortedatum
Je zou maar tot de marketingdoelgroep 50+ behoren. Die van Abraham en Sara. Je nog hartstikke jong en hip voelen. In de bloei van je leven zijn. Skinny jeans en slimfit shirts dragen. Naar kantoor gaan op je sneakers. Op vakantie chillen op Ibiza. Dan zit je in een lekkere flow: 50+’er, lekker in je vel en het financieel voor elkaar. En dan via oldskool (e)DM worden bestookt met trapliften, gehoorapparaten en meer van dat. Want tja, het CRM-systeem heeft jou als winnaar getrokken, je geboortedatum liegt niet dus je moet het er maar mee doen.

Over één kam
Mag 50+ dan niet meer als doelgroep gebruikt worden? Jawel hoor. Moet de 50PlusBeurs verboden worden? Van mij niet. Maar marketeers zullen zich wel moeten verdiepen in deze groep en kunnen niet meer wegkomen met alle 50+’ers over één kam te scheren en ze in een uniseks regenpakje op een elektrische fiets zetten, omdat trappen op deze leeftijd vast lastiger gaat en je na 30 jaar huwelijk per definitie op elkaar bent gaan lijken. Net als bij de marketingdoelgroep ‘twintigers’ is er sprake van diversiteit. De jonge moeder van 21 spreken we ook met andere toon en proposities aan dan een student. Dus waarom 50+ niet? Ik zou het bijna marketing in ‘fifty shades of grey’ noemen: de ouders van tieners, de pre-pensionado’s, de opa’s en oma’s, de daters, de secondlifers en niet te vergeten zij met een midlife crisis.

King Charles
Het feit dat je zo jong bent als je je voelt en zeker niet langer oud bent, werd klip en klaar duidelijk in de week waarin ik deze column schrijf. De week waarin Koningin Elizabeth overleed op 96-jarige leeftijd. Zes-en-negentig (!). Dat betekent dat zij bijna net zo lang 50+ als 50- in haar leven was. En er was bij haar geen sprake van pensioen of zelfs rentenieren, maar gewoon elke dag aan het werk. Haar zoon Charles, moet op zijn 73e nog aan de bak als koning. Niks geen tijd om dagenlang online te oriënteren op uniseks outfits voor hem en zijn queen consort Camilla, gehoorapparaten of Kukident. Hup aan de slag en helpen het land besturen. Ook nog eens een land dat nu niet echt een walk in the park is. Ga er als 50-plusser maar aan staan.

Iris
Maar mijn favoriete 50-plusser is toch echt stijlicoon Iris Apfel. Bekijk haar instagram maar eens. Iris is met haar 101 zowaar een 50 plus 51, langer plus dan de 50 ervoor. Fit, bij de tijd en fashionable. Als marketeers haar benaderen met een mailing getiteld 50+, dan denk ik zomaar dat zij gelijk een appeltje met ze te schillen heeft.

Dieze bijdrage is geschreven door Mariëlle Krouwel, Director of Branding bij NN Group, en verscheen eerder in MarketingTribune 16/17. Mariëlle schrijft haar columns op persoonlijke titel.
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken