[column] Marketing Affairs 4: Marketingnonsens

[column] Marketing Affairs 4: Marketingnonsens
  • Algemeen
  • 25 mei 2023 @ 07:30
  • Link
  • Julian Stevense
    Julian Stevense

    senior consultant/founder
    Brandgurus
  • Marketing

In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 4: Marketingnonsens.

Ben jij een echte Master of Marketing of eerder een Master of Fluff? Of ben je misschien een Social Samurai of Brand Prophet? Het maakt niet uit, zolang je daarnaast maar een onduidelijke, interessant klinkende afkorting achter je naam hebt staan zoals CDTP of CSMP. Zelf mag ik mij sinds dit jaar vol trots MTMAC noemen. Ik ben tenslotte MarketingTribune Marketing Affairs Columnist. Misschien moet ik er alleen nog even de P van ‘Professional’ voor zetten, want ik weet tenslotte wel waar ik over schrijf: Julian Stevense PMTMAC. Ja, staat inderdaad een stuk beter op mijn LinkedIn-profiel.

Veel marketeers worstelen nog altijd met hun eigen positie binnen de organisatie. Hoe zorg ik ervoor dat ik als marketeer serieus word genomen? Hoe zorg ik ervoor dat ik eerder word betrokken bij de belangrijke beslissingen die invloed hebben op marketing of waar marketing invloed op heeft? Het blijft een merkwaardige worsteling die veel marketeers doorlopen. Want de kracht van de marketeer - hun creativiteit - wordt daarbij al snel hun zwakte.

Warrior, Evangelist, Prophet of Ninja
Om deze creativiteit tastbaar te maken, heb ik hieronder een kort overzicht gemaakt van marketinggerelateerde titels die ik op LinkedIn tegenkwam. Geen uitgebreide analyse of wetenschappelijk onderbouwd onderzoek, maar even een zogenaamde quick scan van omschrijvingen die collega’s binnen het vakgebied hanteren. Brand Warrior, Brand Evangelist, Ambassador of Buzz, Digital Prophet en nog heel, heel veel meer kleurrijke omschrijvingen. Maar ook de wijze waarop we binnen ons vakgebied praten is uitermate creatief te noemen. Zo zag ik ooit een keynote waarin ‘tech ninja screenagers met een customer centric digital strategy werden benaderd’. Nee, ik verzin deze mooie termen en zinnen niet zelf, daar hebben we genoeg creatieve marketeers voor.

Marketing fluff
De sheet met de opsomming van dit soort ‘marketing fluff’ is al jaren een van de meest confronterende sheets in mijn college Positioneer jezelf als marketeer op Nyenrode. Want laten we even heel eerlijk zijn, wie zit er nu te wachten op een Social Samurai of Brand Prophet aan tafel? De eveneens veelgenoemde Chief Hapiness Officer zie ik nog wel zitten, maar sommige organisaties gebruiken daar al hun office dog voor. En die concurrentie win je niet als marketeer, want huisdieren bieden nu eenmaal meer plezier dan de gemiddelde marketeer.

Wirwar aan titels
Ook op het gebied van marketingopleidingen hebben we de laatste jaren een hoop nieuwe titels ontwikkeld die de marketeer meer aanzien moeten geven. Wat ooit begon met zelf ontwikkelde titulatuur vanuit het Nima als RM en SMP is ondertussen volledig doorgeslagen met nieuwe titels als CBMP, CCP, CCDP, CDSP en natuurlijk niet te vergeten de CMAP. Je mag ze natuurlijk ook naar hartenlust combineren als je LinkedIn-profiel daar ruimte genoeg voor overlaat.
Maar helpt deze wirwar aan titels je nu echt om serieuzer over te komen bij de mensen in de boardroom die veelal de titel MBA, RA of Dr. voor of achter hun naam hebben staan? Dat lukt je alleen als je naast deze, absoluut niet volledige, lijst aan afkortingen in staat bent hen ervan te overtuigen dat je mee kunt praten over zaken als KPI, ROI en bovenal EBITDA. Want dat zijn uiteindelijk de afkortingen die er echt toe doen.

Julian Stevense is oprichter van Brandgurus. Dagelijks laat hij opdrachtgevers zien hoe zij hun merk strategisch kunnen inzetten als oplossing voor merk-, marketing- en organisatievraagstukken. Naast zijn liefde voor merken heeft hij een grote liefde voor complexe problemen. In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt hij marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 03, 2023.

julian@brandgurus.nl

Lees ook deel 1: Kleine denkers
Lees ook deel 2: Waardevolle marketing
Lees ook deel 3. Merkvoorkeur voor marketing

Julian Stevense

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken