[column] Kruidvat, discounter met merkallures
Kruidvat, de winkel waar vrijwel alle Nederlanders regelmatig komen, is ooit in 1975 begonnen als kleine discounter in health & beauty. Anno 2023 is de discounter uitgegroeid tot een zeer grote winkelketen met 1250 winkels en een heel breed assortiment.
[column] Zwolle lijdt aan het gebrek van de lange adem
'Hartstad Zwolle' is geen strategie en ook geen merk. Het is een campagne. Een campagne met een bijzonder slecht campagnefilmpje.
[column] Stilte op zijn Frans
Zoevend en verend over de weg. Columnist Jos van den Bergh over de ë-C4 X die Citroën als merk extra glans geeft.
[column] Hoe 'pratende' vragenlijst TUI helpt rondreismarkt te veroveren
TUI is bij een groot publiek bekend om haar volledig verzorgde vakanties naar zonnige oorden. Maar Nederlands’ grootste reisorganisatie verzorgt een breed scala aan soorten vakantie, waaronder ook rondreizen in groepsverband of individueel. Om de overweging van TUI in de categorie Rondreizen te vergroten, heeft Validators een behoefte-onderzoek uitgevoerd naar de drijfveren en barrières binnen deze categorie.
[column] Bob Hoffman raakt met Adscam opnieuw achillespees marketing- en reclamewereld
In zijn recente boek Adscam haalt Bob Hoffman fel uit naar de online advertisingindustrie. Hij legt verbanden tussen adfraude, criminaliteit en zelfs de Russische geheime dienst. Adscam leest als een thriller, maar wel een die af en toe onprettig dichtbij komt voor adverteerders en marketeers. Paul Alberts (directeur BrandBase) recenseert.
[column] Roaring Twenties
Hoera! Het ondernemers- en consumentenvertrouwen én de koopbereidheid kruipen omhoog, zo meldt het CBS. Hoewel langzaam, maar: naar boven! De AEX kende de beste jaarstart sinds 1984; winstexplosies voor Unilever, Albert Heijn, Heineken en Shell. Kortom: het gaat crescendo met Nederland. Toch…?
[column] Art of positioning 2: De P van Plaats
Marc Oosterhout is onafhankelijk merkstrateeg bij zijn eigen bedrijf Eastwood en Trudelies van der Poel is onafhankelijk merkstrateeg bij haar eigen bedrijf VanderPoel Brand Consultancy. In deze rubriek beoordelen zij, exclusief in elke editie van MarketingTribune en kritisch en opbouwend, de merkstrategie van bekende en minder bekende merken. In de 2e aflevering de P van Plaats.
[column] Reclame Romantiek
Er is een debat gaande op LinkedIn en in vaktijdschriften over de staat van reclame. Sommigen beklagen zich over de kwaliteit van het werk en vinden dat er te weinig liefde is voor het vak. Er is een verlangen naar oldskool reclame en een roep om meer humor. Vroeger was het beter.
[column] De schreeuw om hulp van Van Moof
Ook als je niet in Amsterdam woont, zal het je waarschijnlijk niet zijn ontgaan. Fietsfabrikant Van Moof is momenteel de kop van jut voor gentrificatie-bashers. De peperdure elektrische fietsen zijn een symbool geworden van de veranderende verhoudingen in de hoofdstad. En daardoor een uitstekend onderwerp voor polemiek.
[column] De marketinglessen van Festival di Sanremo
In deze turbulente tijden waarin de aandacht van de consument lastig te vangen is, biedt het Festival di Sanremo een bijzondere masterclass in marketing voor proposities zonder een diepgaande purpose. Columniste Paola Cassone trekt 5 lessen uit dit op en top Italiaanse evenement.
[column] Spare me the details
Ik weet wat je denkt bij deze titel, maar maak je geen zorgen! Ik ga hier geen betoog houden over de PR-machine van Prins Harry, alhoewel we daar wel iets van kunnen leren: zorgvuldig gekozen media, een publicatieplan met militaire precisie en een goede balans tussen emotie, inhoud en nieuws.
[column] Bol.com staat bol van merkwaarde
In november 2021 zou webwinkel bol.com naar de beurs gaan. Al sinds de oprichting van Bol.com maakt het bedrijf een onstuimige groei door en Ahold wilde daarom wel eens weten wat dat bedrijf (=merk) waard is. Columnist Leo van Sister doet een eigen waarde oordeel.
[column] Top 5-TikTok-trends: rockstardance, Abba en beddenwasstraat
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Wie zou Roy Jacobs in de hal van het Philips-kantoor moeten zetten?
‘Albert Heijn groeit harder dan al zijn concurrenten’ en ‘Philips schrijft 1,6 miljard af, vooral vanwege de apneu-problemen’ kopten de marketing vakmedia deze week. Toen Albert Heijn senior in 1990 als laatste Heijn afscheid nam van de door zijn voorvaders opgerichte foodgigant, besefte hij maar al te goed dat er voor de glorieuze toekomst van zijn ‘AH’, vooral één groot gevaar op de loer lag, signaleert Ed Stibbe.
[column] Is de no-logo campagne van Besured een B'tje geslaagd?
Is het wel zo verstandig om (een gedeelte van) je campagnebudget te besteden aan een uiting zonder merklogo? Deze vraag houdt ons bij marktonderzoekbureau Validators al bezig sinds de lancering van de B’tje campagne van Besured. Een nadere analyse.
[column] Consumer - centricity van USP naar 'USB'
Op Bol.com kan ik kiezen uit 467 soorten elektrische tandenborstels voor volwassenen, 1.990 laptops en 756 accuboormachines. In deze oceaan aan producten is het logisch dat er ‘keuze-shortcuts’ worden toegepast die je het gevoel geven een goede keuze te maken. Sterke USP’s zijn hierin essentieel, maar hoe schrijf je die?
[column] Top 5-TikTok-trends: Het fluitlied, de Aristokatten en rijstpapier
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Marketing en PIM: het kan nog alle kanten op
‘Waar lig je nu eigenlijk wakker van?’ Die vraag schoot vanochtend in mijn hoofd terwijl ik een uurtje eerder mijn ogen open had dan de wekker. ‘Van het PIM Trendfest!’ moet het simpele antwoord luiden. En dat is tegelijkertijd wel en geen goed nieuws. Rob Beltman, marketeer en oprichter van H3ROES, zet kanttekeningen bij het nieuwste PIM Trendrapport.
[column] Say cheese (burger)
Hoewel de campagne in Nederland niet op tv voorbijkomt, applaudisseerde heel marketingland twee weken geleden voor de nieuwste internationale campagne van McDonald’s. Onze nieuwe columnist Joris van der Zwan van Validators analyseert en komt met indrukwekkende cijfers.
[column] Niet voor het laatst hot
Na een halve eeuw lijkt het doek te vallen voor de ultrasnelle hothatch. Drie in dit segment gespecialiseerde merken bieden nog één keer dapper weerstand. Gewoon omdat het nu nog kan.
[column] Nieuw Luisteronderzoek: knollen voor citroenen?
Vandaag, woensdag 1 februari worden de eerste resultaten van de nieuwe meetmethode voor radiocijfers gepubliceerd. Een enorme stap voorwaarts voor adverteerders. Zo lijkt het althans. Victor van Baal, partner bij Smart Media Decisions zet kritische kanttekeningen bij de nieuwe meetmethode.
[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?
Jazeker! Maar… ‘garbage in, is garbage out’. 'Ik ben er zeker van dat ChatGPT een geweldige aanvulling zal zijn voor elke communicatieprofessional die op zoek is naar manieren om zijn of haar effectiviteit te vergroten.'
[column] Prijzencarrousel in de autojungle
In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s een carrousel met slechts 1 standje, namelijk flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders.
[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?
Crisis is van alle tijden. De situatie aan het begin van de jaren dertig in Amerika kent veel gelijkenissen met waar we momenteel op afstevenen. Het land stond aan de rand van de Grote Depressie, bedrijven stonden op omvallen en miljoenen mensen dreigden hun baan te verliezen.
[column] Top 5-TikTok-trends: CapCut, pancakes en Ludo Sanders
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Zonder lef lukt het niet
Ook in 2023 houden we een personeelstekort. Sterker nog, het tekort zal alleen maar toenemen. Het vermogen om goed personeel aan te trekken, is bepalend voor de toekomst van je bedrijf. En daar moet je wel wat voor doen! Welke succesfactoren moet je hierbij in de gaten houden?
[column] Bentley: 5,31 strekkende meter stijl en klasse
Het is altijd genieten als een ‘expressed’ Bentley je pad kruist. Gelukkig gebeurt dat steeds vaker, want het aantal Bentley-eigenaren neemt toe. Het merk trekt kopers aan die graag extravagante combinaties bestellen, zo constateert onze columnist Jos van den Bergh tevreden.
[column] Kleur bekennen
Blank of wit, zwart of bruin. Of ‘van kleur’… In Nederland speelt zich al een aantal jaren een strijd af, die zich toespitst op kleur. Een taalstrijd met een duidelijk politieke ondertoon. Want het is evident: kleur is meer dan een lik verf. Kleur heeft in alles een betekenis. In de maatschappij, in de politiek, in de commercie.
[column] Hanneke Faber (president Nutrition Unilever) over Davos 2023
'It's a wrap! Als ik het koude Davos straks heb verlaten, zijn dit mijn vijf take aways.' Hanneke Faber, die de wereldwijde voedseltak van Unilever leidt, participeerde er ook en deelt haar bevindingen tijdens het jongst leden World Economic Forum in Zwitserland.
[column] Diederick Hillenius: mijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
De parfumwereld is een miljardenindustrie die niet veel last lijkt te hebben van goedkope challengers. Want wie wil er nou goedkoop ruiken? Of nog erger; zoals iedereen? Diederick Hillenius, eigenaar/artdirector bij Selmore over ‘lucht van Zeeman’.
[column] Dit zijn dé foodtrends van 2023: wat ligt er komend jaar op ons bord?
De wereld van food staat nooit stil en ieder jaar duiken er weer nieuwe foodtrends op. Wat kunnen we dit jaar op ons bord en in de schappen verwachten, vraagt Laura Emous van creative agency Food Cabinet zich af. 'Ik blik terug op vorig jaar en kijk in mijn glazen bol.'
[column] Gaat tv print achterna?
Onze columniste Paola Cassone was tussen Kerst en Oud & Nieuw een weekje weg. Toen zij terugkwam, vielen haar een paar dingen op, vooral haar eigen tv-kijkgedrag.
[column] Art of positioning 1: NS
Marc Oosterhout is onafhankelijk merkstrateeg bij zijn eigen bedrijf Eastwood en Trudelies van der Poel is onafhankelijk merkstrateeg bij haar eigen bedrijf VanderPoel Brand Consultancy. In deze rubriek beoordelen zij, exclusief in elke editie van MarketingTribune en kritisch en opbouwend, de merkstrategie van bekende en minder bekende merken. In de eerste aflevering: NS is het spoor bijster.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing