[column] Hevige supermarktstrijd zet A-merken nog verder onder druk
In supermarktland is sinds mensenheugenis al een hevige strijd gaande om de gunst van de consument. Die oorlog wordt nu nog geïntensiveerd door inflatie. Supers rennen nog harder om zieltjes te winnen. Bijkomende marketinguitdaging: de A-merken liggen zwaar onder vuur.
[Marketing the Rainbow #44a] Volvo ontdekt de gay automobilist
Volvo is een van oorsprong Zweeds bedrijf (est. 1915), dat in 1999 werd verkocht aan Ford Motor Company en sinds 2010 eigendom is van de Geely Holding Group, een Chinese multinational. Ze waren een van de vroegste deelnemers aan Marketing the Rainbow, zeker in de autobranche.
[column] The art of positioning 12: True pricing
U herinnert zich vast nog wel die advertenties van EasyJet waarin ons verteld werd dat we voortaan voor 29 euro naar Milaan of Londen konden vliegen. Dat kan toch helemaal niet? En inderdaad, dat kon en kan helemaal niet.
[Marketing the Rainbow #43b] Opkomst en ondergang van Abercrombie & Fitch: de ondergang
Nadat Abercrombie & Fitch (A&F), dat al bestaat sinds 1892, vooral via de gay markt in de jaren ’90 en ’00 razendpopulair werd, liep het merk enorm veel schade op door intern beleid en publieke schandalen. Vorige week schreef ik over de opkomst van het merk, nu kijk ik naar de ‘ondergang’.
[column] Populisme als middel om de wereld te redden
De landelijke verkiezingen staan voor de deur. Een tijd waarin politieke partijen zich inspannen om hun boodschap te verspreiden en kiezers aan zich te binden. Om aandacht en steun te vergaren, passen ze diverse retorische tactieken toe. Reclamemakers en politici liggen hierin niet ver uit elkaar.
[column] MarketingAffairs 7: Keuzestress
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 7: Keuzestress.
[column] Nieuwe campagne Patta x Nike x FC Barcelona is ongepolijst en bezield
Zijn we getuige van de langzame dood van Soul in marketing? Eerst dacht ik dat het aan mij lag. Dat ik niet meer vatbaar was voor goede reclame. Dat ik te veel had gezien. Het was alsof ik te veel snoep had gegeten, zoveel dat het me niet meer smaakte, schrijft David Snellenberg (ECD Springbok Group). Totdat...
[column] Trouw aan het automerk, bestaat dat nog?
De automarkt floreert weer als vanouds. Na een aantal mindere jaren waar als gevolg van corona en leveringsproblemen aanmerkelijk minder auto’s zijn verkocht, belooft 2023 weer een topjaar te worden omdat er weer veel meer auto’s verkocht worden. Daarbij zijn de auto’s flink duurder geworden, niet alleen de EV’s.
[column] De kosten van saaie reclame
Bedragen maar liefst €10 miljoen per jaar per merk, aldus marketingconsultant Peter Field.
[column] The acceleration of the foundation
Iedereen heeft een hekel aan merken die nep zijn. Roepen dat je het goed voor hebt met moeder aarde, maar achter de schermen er niet werkelijk om geven is een doodlopend pad. Mensen eisen steeds nadrukkelijker dat merken hun verantwoordelijkheid nemen en willen daar bewijs van zien, stelt Jeroen Ritsema van True Ideas in deze column.
[column] Leve de Eend - leve het comfort!
Afgelopen weekend bestond de Citroën 2CV dan eindelijk echt 75 jaar. De icoon der iconen ziet in 1948 het levenslicht en maakt ons decennialang mobiel. Wie heeft er immers geen jeugdherinnering aan de Deux Chevaux?
[Marketing the Rainbow #43a] Opkomst en ondergang van Abercrombie & Fitch: de opkomst
Abercrombie & Fitch (A&F) is een bekend kledingmerk, dat al bestaat sinds 1892 (ja, die '8' klopt). Opvallende marketing en specifieke reclame-uitingen tilden het merk van een suffig (en failliet) bedrijf naar een wereldmerk met flagshipstores op plekken als de Champs Elysées, Fifth Avenue en de Leidsestraat. Maar hoog gestegen, laag gevallen. Het imago van A&F was lang gebaseerd op fraai gebouwde jongemannen en werd vooral een succes door de gay consument. Hoe is dit ontstaan en wat is er gebeurd?
[column] Digital branding? Het gaat om zichtbaarheid en 'goede shit'!
Internet bestaat inmiddels een halve eeuw, maar toch is online branding bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje en ligt de nadruk te veel op leads. In het begin lag het accent op het zoeken van informatie, tegenwoordig zijn we de hele dag online. Herwin van den Berg van Endeavour: 'Het is bouwen, bouwen en nog eens bouwen.'
[column] Rebranding Bol.com naar Bol moet verdere doorgroei realiseren
Na 24 jaar Bol.com geheten te hebben wordt de merknaam veranderd in simpelweg Bol. Bol alleen is minder begrenst aldus het management van Bol. Bol wil verder doorgroeien in een grotere verscheidenheid aan productcategorieën en daarmee wil het bedrijf ook aantrekkelijk worden als overnamekandidaat. Iets wat tot nog toe niet is gelukt.
[column] The name of the game
Het Jumbo-Visma schaats- én wielrenteam gaan scheiden. Dat is het logische gevolg van de zoektocht naar één of meerdere nieuwe hoofdsponsors nu Jumbo heeft aangekondigd een stap terug te doen. De wielrenners zoeken een groot internationaal merk, er gaan geruchten dat Amazon de nieuwe hoofdsponsor wordt.
[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: kijk mij in de 90’s, Halloween en Ken (‘t nou eens klaar zijn?!)
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Prijs
We lopen met zijn allen al maanden fors aan te hikken tegen de astronomische hoogte van de prijs van onze dagelijkse boodschappen. Terecht, want als ik met een boodschappenmand bij de zelfscan sta en dan € 49,90 moet afrekenen heb ik ook direct hartslag 300.
[column] De marketing van gezondheidszorg staat voor grote veranderingen
De gezondheidsmarkt is een gigantische markt met een omzet van jaarlijks ruim 106 miljard euro. Het is inderdaad een markt van veel vragers (miljoenen burgers) en vele duizenden aanbieders. Niet iedereen is even gelukkig met de marktwerking, maar we hebben het er maar voorlopig mee te doen.
[column] ‘Praat Nederlands met me’: in winkel, café en restaurant
‘Praat Nederlands met me’. In ieder geval in de winkel, het café en het restaurant. We leven immers in Nederland. En als het personeel nog geen Nederlands kan spreken? Laat dan die persoon een poging wagen om in ieder geval een Nederlandse bestelling op te nemen. Doorgaans geldt dat het spreken van Nederlands, ook als het krakkemikkig is, de meeste sympathie dus ook omzet oplevert, bepleit Hans van Tellingen.
[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: the Girlfriend Effect, Tube-spiratie en hallo herfst
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Unseen 2023: Nieuwe fototrend 'Radicale Intimiteit'
Elk jaar brengt de fotografiebeurs Unseen in Amsterdam galeries en uitgevers van fotoboeken uit zowel Nederland als daarbuiten samen. Onze beeldexpert en trendvorser Klaus van den Berg maakt zijn traditionele selectie selectie van tien hoogtepunten van dit jaar en voorziet de expo van kort commentaar.
[column] The art of positioning 11: Retailmedia
Retailmedia is wereldwijd de snelst groeiende en meest dynamische advertentiemarkt, na search en social. Volgens eMarketer ging 40,7% van de Chinese digitale advertentie-uitgaven in 2022 naar retailmedianetwerken die eigendom zijn van bedrijven als Alibaba en JD.com. Nog veel meer dan in de VS, waar 14,5% van de digitale advertentie-uitgaven naar Amazon, Walmart en eBay ging.
[column] Er is hoop!
Het Nederlandse retail-landschap is in beroering. De een na de andere winkelketen staat op omvallen of heeft dat inmiddels gedaan. Van alles en nog wat krijgt de schuld: corona, gierende inflatie, gebrek aan merkbinding, de opkomst van het online winkelen. Is hiermee het definitieve einde van de winkelstraat in zicht? Of is er nog hoop?
[column] Top 5-TikTok-trends: Alexia op TikTok, het Romeinse Rijk en The Tube Girl
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Armoede marketing
Al wekenlang gonst het in politiek Den Haag dat het bestaansrecht van Nederlanders te veel onder druk staat en dat mensen in armoede geholpen moeten worden. Kans voor grote bedrijven en merken om via donaties en hulp een sterker imago te krijgen?
[column] Hoe marketing de vermogenskloof (m/v) kan helpen dichten
De vermogenskloof tussen mannen en vrouwen is niet alleen een maatschappelijk probleem, het is ook een marketingkans. Financiële dienstverleners lopen grofweg 611 miljard euro aan inkomsten mis doordat ze vrouwen under servicen. De sleutel naar de oplossing? Inclusieve marketing.
[column] Krimpflatie kan een uitstekend principe zijn
Er is nogal wat weerstand tegen, maar ik vind krimpflatie een uitstekend principe, mits correct toegepast.
[column] Top 5-TikTok-trends: de happy dance, Axe in actie en Hema gone wild
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Branding is bullshit
Het kan je niet ontgaan zijn: Nederland is een nieuw telecommerk rijker. De jongeling heet Odido en is het resultaat van het samengaan van T-Mobile en Tele2.
[Marketing the Rainbow #42] Converse: van drag-oma naar Miley Cyrus
Converse is een Amerikaans bedrijf dat schoenen, kleding en accessoires ontwerpt, distribueert en in licentie geeft. Het werd opgericht in 1908 en is sinds 2003 een dochteronderneming van Nike.
[column] Gaat O-Die-Do T-Mobile snel doen vergeten?
De merken T-Mobile (Nederland) en Tele2 hebben een nieuwe naam: het nog weinig tot de verbeelding sprekende Odido. Gaat het merk de rebranding overleven?
[column] Wie is de baas van pricing?
Eén van de eerste vragen die ik bij klanten stel is: ‘Wie bepaalt bij jullie de prijs van een product?’ Soms is het antwoord Sales. Soms is het antwoord Finance. Vaak is het antwoord Marketing.
[column] L'Imperatore Tramontin
Decennialang verwacht, toch gekomen. Pietro ging zijn DDB dit jaar toch echt verlaten. Net als bij zijn 50-jarig jubileum twee jaar geleden, wilde hij niets weten van welk initiatief dan ook. ‘Als je het maar uit je hoofd laat!’. Toch was hij maar wat trots op zijn advertentie in de Telegraaf, en alle reacties die hij hierop ontving. Dus of de baas het leuk vond of niet, we lieten hem niet via de achterdeur vertrekken.
[column] Gaan oude politieke merken overleven?
Het politieke landschap ziet er in Nederland opeens heel anders uit. Nieuw luidt het codewoord. Is er nog plaats voor de oude merken?
[column] Poppenkast
Dat marketing en reclame vaak één grote poppenkast is, bewijst de wederopstanding van Barbie maar weer eens. Het is nu al de marketingsensatie van het jaar en kan zo het Marketingfacts Jaarboek in als een iconische kneiter. Het editorial uit MarketingTribune 11/12.
[column] Wie wint de (EV)-sprint: Lamborghini of Ferrari?
Nu ook de supercars niet aan elektrificatie kunnen ontsnappen krijgt de strijd tussen Lamborghini en Ferrari een nieuwe dimensie. Wie wint dit sprintje? Onze automotive columnist Jos van den Bergh analyseert.
[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!
Een groot aantal autokopers is trouw aan hun merk. Als die groep een nieuwe of tweedehands auto koopt, dan gaan ze vaak direct naar hun geliefde merk en dealer. Dat zijn dankbare en loyale klanten voor automerkdealers. Totdat die trouw wordt beschaamd, zoals in mijn geval.
[column] Duurzaam dromen en dansen met Mojo
Het festivalseizoen draait op volle toeren en, met eindelijk lekker weer, is het zoals je hoopt dat een festival is: lekker buiten, zonnetje, drankje, chillen en dansen. Oké, je moet even diep in je buidel tasten, maar dan heb je ook wat.
[column] Top 5-TikTok-trends: kiezen of delen, communitymanagement en Sportlife
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing