De marketingtransfers van week 16, 2024
Net zoals het weer de afgelopen dagen schieten de transfers deze week alle kanten op: van jenever tot slimme warmtepompen. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
Odido en CPNB brengen gewild 'telefoonboekje' uit
Om scholieren vooral te stimuleren meer boeken te lezen en hun telefoon vaker weg te leggen, komt Odido met ‘Het Telefoonboekje’. In de eerste 24 uur tijd liep het zo storm onder enthousiaste leraren en hun leerlingen dat er een 2de druk moest komen.
[onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder omstandigheden toelaatbaar
9% van de consumenten heeft wel eens bewust heeft gestolen uit de supermarkt, 27% heeft per ongeluk wel eens iets meegenomen zonder te betalen. 19% van de consumenten vindt winkeldiefstal onder omstandigheden toelaatbaar, stelt Q&A Retail na onderzoek.
OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen ineen
De digital marketingbureaus OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase bundelen hun krachten. Met deze samenwerking willen ze een leidende rol op het gebied van data en performance marketing innemen op de Europese markt.
DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven: BusinessWise
DPG Media lanceert vandaag BusinessWise, een nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven dat actualiteit met persoonlijke ontwikkeling combineert. Daarnaast duiden experts uit het bedrijfsleven het nieuws. BusinessWise zet daarbij vooral in op audio en video.
DOSSIER MERKENBOUW Marketeers op stelling
Ben je als marketeer niet voor alles een merkbouwer? En hoe laveer je tussen snel salessucces en een stevig merkfundament? Dit eeuwige dilemma hebben we in een stelling gegoten: ‘Snel salessucces sloopt stevig merkfundament’ Of is het eigenlijk helemaal geen dilemma en is het gewoon je werk als markteer en moeten we af van de gedachte dat kortetermijndoelstellingen en langetermijndoelstellingen niet door één deur kunnen?
Duitse automerken tegen inmenging P van Prijs bij Chinese ecars
Duitse automerken willen geen Europese importheffingen op elektrische auto's uit China omdat deze kunstmatig laag geprijsd zouden zijn. Door tegenmaatregelen kunnen er problemen ontstaan op de voor hen belangrijke Chinese markt.
Campagne moet (vak)mensen naar metaalsector lokken
Om het belang van de metaaltechnologiesector te benadrukken lanceert Koninklijke Metaalunie op 17 april de campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’. Met de campagne wil de sector meer (vak)mensen lokken.
DOSSIER MERKENBOUW Merk toch hoe kwetsbaar
Een sterk en betrouwbaar merk bouwen is een kwestie van een lange adem hebben en eenmaal sterk en populair blijkt nog geen garantie voor de toekomst. We kennen allemaal de voorbeelden: van McDonald’s tot Adidas en van Google tot Nike.
[onderzoek] Het voorkomen van sociaal wenselijke antwoorden
Marketingonderzoeker Rik Pieters van Tilburg University heeft, samen met collega’s van andere universiteiten, een nieuwe, indirecte vraagtechniek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de kans groter is dat mensen waarheidsgetrouw antwoorden op gevoelige vragen. De techniek kan onder andere gebruikt worden bij het afnemen van enquêtes of bij het maken van beleid.
Jan Beckers van SodaStream Benelux: 'Zie jezelf niet als je doelgroep'
Jan Beckers is marketing director bij SodaStream Benelux. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Mijn guilty pleasure? Joost Klein door de boksen laten knallen met mijn zoontje op de achterbank, een echte Europapa ;) #Netherlands12points’.
De marketingtransfers van week 15, 2024
En het bleef na afgelopen weekend nog lang onrustig bij de BVO Alax. Maar de marketeers, PR-personen en andere creatievelingen kunnen er ook wat van. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
Vijfentwintig verschillende cases krijgen op 23 mei aanstaande tweeëndertig Esprix’s uitgereikt. DDB Amsterdam leidt het bureauklassement met maar liefst zes bekroningen. Alfred International volgt met vier bekroningen en Wefilm Creative Agency is driemaal bekroond.
[branded content] “Weg met lelijk!” Laat je raken door Onwijs Mooie Dingen
In 2019 doopte het Rotterdamse bureau De Beeldenfabriek Communicatie zichzelf om in Onwijs Mooie Dingen. Een naam die schijnbaar uit het niets ontstond. Een complete rebranding verder blijkt die naam te passen als een handschoen. Ondernemer en managing director Frans van Noort: “We kwamen er met ons hele team achter dat we gewoon een hekel hebben aan ‘lelijk’. En dan hebben we het zeker niet alleen over esthetiek.”
Gewoon geweldig werk om het goede te doen: Het Act Good Report
Het Act Good Report is een samenwerking tussen Act Responsible en Warc en viert de beste creatieve campagnes op het gebied van sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.
[branded content] Congrescoach geeft ultieme hacks voor het organiseren van een congres
De afgelopen twee jaar won Koninklijke Jaarbeurs de award voor beste congreslocatie van Nederland. Toch weet lang niet iedereen dat de evenementenlocatie naast beurzen zowel grote en kleinschalige evenementen als congressen organiseert en faciliteert. Om dat nog meer voor het voetlicht te brengen introduceert Jaarbeurs de congrescoaches in haar nieuwste campagne.
Mobiel dataverkeer stijgt, bellen daalt
Het aantal huishoudens dat beschikt over glasvezel is in 2023 gestegen met zo’n 25 procent. Ook het mobiele dataverbruik zat in 2023 met ruim 25 procent flink in de lift. Bellen neemt tegelijkertijd af in populariteit, zowel vast als via mobiel.
OnSocial wordt onderdeel van Alfred International
Social media & creator agency OnSocial wordt onderdeel van Alfred International. Het bureau blijft onder zijn eigen naam opereren.
Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine ondernemers bereiken
Odido Business, de B2B-tak van telecomprovider Odido, lanceert deze week haar campagne gericht op ondernemers: ‘Hoe groot je bedrijf ook is, of wordt.’ De campagne moet de merkbekendheid van Odido Business in de B2B-markt versterken.
De marketingtransfers van week 14, 2024
Het extreem natte weer van deze week was geen beletsel voor een aantal marketeers, PR-personen en andere creatievelingen om bij een nieuwe, nóg betere werkgever te tekenen. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
Energieleveranciers scoren gemiddeld NPS van +39
De gemiddelde NPS van de grootste Nederlandse energieleveranciers is +39. ANWB Energie krijgt de hoogste NPS (+90) en Coolblue Energie de laagste (+3). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een onderzoek van Multiscope onder ruim 6.400 Nederlanders.
Gelatomerk Amorino start in Nederland
Vandaag opent het Italiaanse ijsmerk Amorino zijn deuren in Amsterdam. Het merk is al in zes landen actief. De USP van Amorino is ambachtelijk ijs dat met een spatel tot een roos wordt gevormd, geheid een hit op Insta.
Roxanne Pinckers van Mastercard: 'Gut feeling marketing is niet meer van deze tijd'
Roxanne Pinckers is Director of Marketing & Communications NL bij Mastercard. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketing is het hart van het bedrijf.’
MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor Feyenoord
MediaMarkt Nederland heeft een drie-jarig contract gesloten als hoofdsponsor van Feyenoord. Het partnership gaat in op 1 juli 2024 en is afgesloten tot en met 30 juni 2027.
PingPrice is nieuwe retailprijsvergelijk-app
PingPrice, een app waarmee je de prijzen van meerdere retailers tegelijk kunt vergelijken, start in Nederland. Founder Christophe Echement: 'Prijsvergelijkingssites zijn populair in Nederland, maar een "scan en go"-app voor alledaagse boodschappen is er nog niet.'
Wouter Kolk vertrekt bij Ahold Delhaize
Ceo Europa en oud-marketeer Wouter Kolk stapt per 2025 op bij Ahold Delhaize, het bedrijf waar hij dan ruim 30 jaar zal gewerkt hebben. 'Ik wil mijn horizon verder verbreden'.
De marketingtransfers van week 13, 2024
Niet iedereen was in de week voor Pasen druk bezig met het voorbereiden van The Passion. Een aantal marketeers, PR-personen en andere creatievelingen zochten en vonden paaseieren, excuses, een nieuwe werkgever. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
Welkoop opnieuw winnaar Shopping Awards
De beste webwinkels van Nederland zijn bekend. Op donderdagavond 28 maart werden voor de 23ste keer de Shopping Awards uitgereikt. Welkoop won voor het tweede jaar op rij de titel ‘DHL Beste Webwinkel van het Jaar’.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing