5 minuten met: Jochem Koole

5 minuten met: Jochem Koole
  • B2b
  • 1 aug 2014 @ 08:26
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewMarketing

In '5 minuten met' geven we het woord aan B2B marketeers. Wat zijn hun favoriete cases en waar halen zij hun inspiratie vandaan? Dit keer het woord aan: Jochem Koole.

Waar liggen kansen op B2B gebied waar je naar uitkijkt?
Kansen liggen wat mij betreft heel erg in het gemak waarmee tegenwoordig relaties over de hele wereld kunnen worden opgebouwd en verstevigd via sociale media. Voor B2B zijn deze relaties misschien nog wel belangrijker dan voor B2C. Het is in ieder geval een bepalende factor in het proces van business genereren.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste B2B trends waar bedrijven wat mee moeten doen?
Digitalisering: geen trend, maar een feit. Onze samenleving en economie worden steeds digitaler. Bestaande processen verdwijnen of veranderen. Dat mag je niet meer negeren. Daar moet je iets mee. Organisaties moeten nagaan wat de impact van deze digitalisering op hun bedrijfs- en verdienmodel zijn en hierop anticiperen.

Wat is anno 2014 echt iets waar B2B marketeers mee moeten stoppen?
Marketeers moeten ophouden met vertellen waarom hun organisatie en dienstverlening zo fantastisch zijn. De hoeveelheid informatie neemt alleen maar toe, wat betekent dat mensen steeds minder tijd hebben om jouw boodschap tot zich te nemen. Vertel niet hoe goed je bent, maar probeer vooral zo relevant mogelijk te zijn. Laat weten, dat je de uitdagingen van jouw (potentiële) klanten begrijpt en leg uit hoe jouw product of dienst helpt om deze op te lossen.

Wat vind je een mooie B2B case?
Ik weet niet of een B2B case echt mooi kan zijn. Zo sexy als de bekende B2C cases zijn ze in ieder geval bijna nooit. Wel zijn er genoeg B2B bedrijven die de relatie met (potentiële) klanten 'gewoon' succesvol weten te versterken. Metaalgroothandel MCB, softwarebedrijf AFAS en advocatenkantoor Dirkzwager delen veel van hun kennis met (potentiële) klanten om hen op die manier te inspireren en aan zich te binden. Ook bij de Nederlandse tak van Canon (voorheen Océ) is dit vorig jaar zeer succesvol gedaan. Daar werden een reeks evenementen georganiseerd voor verschillende doelgroepen. Op het hoofdkantoor in Den Bosch werden bezoekers geïnspireerd door voor hen relevante (externe) sprekers en leerden zij de marketeers van Canon beter kennen. Bij Deloitte hielpen wij collega's om via hun eigen sociale media accounts business te genereren en de zakelijke tak van PostNL bedrijft actieve klantenzorg via Twitter en wist zodoende al enkele nieuwe opdrachten binnen te halen, maar ook bestaande klanten te behouden.

Wat kunnen we leren van B2B cases over de landsgrenzen heen?
De mooiste case vind ik eigenlijk nog steeds die van American Express uit de Verenigde Staten. Zij snappen als geen ander dat wanneer het goed gaat met hun klanten, het goed gaat met henzelf. Daarom proberen zij op alle mogelijke manieren om hun klanten te helpen aan... meer klanten. Dit doen zij onder anderen via de American Express OPEN community op Facebook, waar ze niet vertellen hoe goed hun betaalmiddelen zijn, maar hun klanten vooral helpen met tips en praktische downloads.

Jochem Koole is onafhankelijk social business strateeg. Sinds de zomer van 2013 helpt hij B2B dienstverleners succesvol zakelijk gebruik te maken van sociale media. Momenteel werkt hij o.a. voor belasting- en advocatenkantoor Loyens & Loeff. Daarvoor was hij als social business adviseur werkzaam op de communicatie-afdeling van Deloitte, waar hij zijn collega's hielp om via hun eigen sociale media accounts een flinke bijdrage aan de omzet te realiseren.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken