5 minuten met: Mark Appel
- B2b
- 19 aug 2014 @ 09:16
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - InterviewZakelijk
- 19 aug 2014 @ 09:16
- Redactie B2B
In '5 minuten met' geven we het woord aan B2B marketeers. Wat zijn hun favoriete cases en waar halen zij hun inspiratie vandaan? Dit keer het woord aan: Mark Appel.
Op welke B2B-case waar je zelf bij betrokken was, kijk je met trots terug?
Toen ik bij Exact aan boord kwam, nu 3 jaar geleden, werd ons online aanbod uitsluitend in Nederland afgezet. Nu 3 jaar later zijn we vertegenwoordigd in 5 landen en breiden we de komende jaren nog verder uit. Ik heb de nationaal georiënteerde marketing organisatie getransformeerd naar een internationale organisatie met alle bijbehorende processen en systemen. De wijze waarop sales en marketing op dit moment ‘aligned’ zijn met elkaar ben ik trots op. Elke marketingactiviteit is terug te leiden naar specifieke groei die we voor een land en een product willen bewerkstelligen. Dit klinkt eenvoudig maar daar gaat een complex model achter schuil hoe we sales doelen stellen, marketing KPI’s bepalen en vervolgens marketingactiviteiten ontwikkelen en uitrollen over alle landen heen.
Wat typeert jouw werkwijze, hoe maak jij een verschil?
Ik ben een puur gevoelsmens maar wel zeer resultaat gericht. Ik moet het niet hebben van een theoretische achtergrond die ik tijdens studie zou hebben opgedaan. Sterker nog, ik heb nooit gestudeerd. Zoals eerder aangegeven ben ik al op mijn 19e gaan werken in een salesfunctie en ben daarmee nu 25 jaar werkzaam binnen de IT industrie. Ik ben een ondernemende marketeer die graag voorwaarts gaat, nieuwe dingen uitprobeert en belangrijker nog, andere mensen ertoe aanzet om hetzelfde te doen. Mensen in mijn team moedig ik aan om niet bewandelde paden in te slaan zonder dat ik daaraan vooraf uitgebreide onderzoeken of analyses wil zien. Ik probeer binnen het team een sfeer te creëren waarbij een goede balans ontstaat tussen marketing en communicatie, resultaten en creativiteit.
Waar liggen kansen op B2B gebied waar je naar uitkijkt?
Marketing intelligence, data analysis, predictive analytics dat zijn wel gebieden waar ik naar uit kijk om te implementeren binnen Exact. Vandaag de dag zijn we voornamelijk bezig met het automatiseren van allerlei marketing processen om vervolgens allerlei data rondom prospect en klant gedrag te verzamelen. Digitalisatie en standaardisatie zijn actuele thema’s en zaken als marketing automation en content creatie wordt fors op ingezet. Langzaam maar zeker hebben we een dusdanige hoeveelheid aan data verzameld op basis waarvan we nog effectiever kunnen gaan werken. Leadcsoring algoritmes bepalen om op basis van gedragingen de meest interessante leads voor sales te creëren maar ook performance metingen omtrent welke content in welke fase van de buying journey het meest effectief zijn.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste ’B2B’ trends waar bedrijven wat mee moeten doen?
Intelligentie, mensen laten vinden in plaats van laten zoeken. Dit thema is wat mij betreft zeer breed toepasbaar. Of het nu gaat om een Exact Online toepassing voor handels- of productiebedrijven of een marketingcampagne die we uitrollen, ervoor zorgdragen dat op een natuurlijke manier prospects en klanten in aanraking komen met bepaalde functionaliteit of een boodschap die we willen aanbieden. Langzaam maar zeker zullen we afstand nemen van de Google, de zoekgeneratie en wordt verwacht van de markt dat ze vanzelf in aanraking komt met zaken die voor bedrijven en individuen relevant en actueel zijn. We weten steeds meer over bedrijven en deze individuen en in toenemende mate komen er tools beschikbaar die ons hierin gaan faciliteren. Hiervoor is intelligentie nodig van mensen om dergelijke omgevingen te creëren en intelligentie rondom het registreren en analyseren van data.
Wat kunnen we leren van B2B cases over de landsgrenzen heen?
Ik kijk graag naar grote voorbeelden zoals Microsoft, Google, Salesforce en HP. Hoe zij op internationale schaal campagnes uitrollen om te interacteren met de markt. Tevens volg ik de ultra kleine en ultra succesvolle bedrijven en zoals Uber, Strava en Endomondo. Deze zetten bestaande industrieën op hun kop ogenschijnlijk vanuit het niets. Verder kijk ik ook graag naar bestaande merken die door de jaren heen aardig weten bij te blijven of een complete revival maken. LinkedIn vind ik hiervan een prachtig voorbeeld maar ook bijvoorbeeld Samsung. Ik kan me nog goed herinneren dat Samsung jaren geleden in Europa niets meer was dan een obscuur AudioSonic achtig merk wat keukenapparatuur fabriceerde. Dat is tegenwoordig wel anders!
Mark Appel is de Global Marketing Director van Exact Cloud Solutions. Een bedrijf dat business software in de cloud ontwikkelt en levert voor kleine en middelgrote ondernemingen in een maandelijks abonnementmodel. Mark is al bijna 25 jaar werkzaam in de IT-industrie en begon zijn carrière bij Apple in de late jaren '80. Privé is Mark een gedreven triatleet en geniet hij van schrijven op zijn persoonlijke blog: www.preciesmark.nl.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing