5 minuten met: Albert Jan Huisman

5 minuten met: Albert Jan Huisman
  • B2b
  • 26 sep 2014 @ 08:46
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • Interview

In '5 minuten met' geven we het woord aan B2B marketeers. Wat zijn hun favoriete cases en waar halen zij hun inspiratie vandaan? Dit keer het woord aan: Albert Jan Huisman, Director Marketing & Business Development bij Kennedy Van der Laan.

Hoe ben je in de B2B-marketing (branche) werkzaam geraakt?
In 1997 ben ik begonnen in een marketingfunctie bij een accountantskantoor en steeds verder gegroeid in de B2B Marketing bij professional service firms. Voordat ik bij Kennedy Van der Laan gevraagd werd, was ik Marketing Director Continental Europe van de wereldwijde adviesorganisatie Towers Watson. Met name het internationale aspect van B2B-marketing en de nationale en zelfs regionale culturele verschillen maakte het een interessant en uitdagend speelveld.

Op welke B2B-case waar je zelf bij betrokken was, kijk je met trots terug?
Waar ik het meest trots op ben is dat we bij Kennedy Van der Laan het besef er in krijgen dat het delen van relevante content vele male effectiever is dan het schreeuwen van de daken dat we zo goed zijn. Tuurlijk, het is nog steeds een proces, maar we zijn drie jaar geleden al gestart voordat iedereen überhaupt van het buzzword Content Marketing had gehoord. Dat betekent allerminst dat we er al zijn, maar we boeken resultaten en zijn altijd aan het kijken wat er beter kan, anders maar vooral effectiever. Best lastig met kritische advocaten, maar stapje voor stapje komen we steeds verder.

Wat typeert jouw werkwijze, hoe maak jij een verschil?
Ik probeer vooral te enthousiasmeren, te laten zien wat er allemaal kan en wat dat dan oplevert. Advocaten zijn erin getraind om overal gaten in te schieten dus dat houdt ons ook juist weer scherp. Ik heb de vrijheid gekregen om mijn team te bouwen rondom mijn visie. Een team van professionals dat samen met mij het verschil maakt. Ik ben weliswaar de initiatiefnemer maar ik kan het zeker niet alleen, verre van dat zelfs. Ik leg verbanden en probeer nieuwe dingen. Dat is ook wel eens lastig, ik zie voortdurend wat er beter kan, bedenk nieuwe mogelijkheden en kansen. Dat houdt de vaart erin maar is ook soms onrustig, niet alleen voor mijzelf maar ook voor het team. 

Waar liggen kansen op B2B gebied waar je naar uitkijkt?
Ik zie met name uit naar een nog intensievere samenwerking met onze nieuwe Director Innovatie & Kennis, Jeroen Zweers. We kijken vooral naar innovaties binnen de juridische markt. Waar liggen kansen, met wie kunnen we samenwerken en hoe kunnen we groeien in een markt die steeds moeilijker wordt. Marketing is voor mij niet synoniem met events en pennen met logo’s. Ik zie het als mijn taak om kansen te zien in onze markt. Onze klanten en prospects goed te kennen en te maken en te vermarkten wat zij graag willen hebben. Liever zelfs nog wel een stapje verder dan dat. Ze zo goed te kennen dat we services en producten kunnen bieden waarvan ze niet wisten dat ze ooit zonder konden. Ik kijk er naar uit om nog dichter op cliënten te kruipen en oplossingen te bedenken.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste ’B2B’ trends waar bedrijven wat mee moeten doen?
Ikzelf ben al jarenlang een voorvechter van het delen van kennis in plaats van traditionele marketing. Content Marketing is bij Kennedy Van der Laan dan ook de norm. We hebben diverse sites en blogs en daarnaast doen we ca. 70 a 80 events per jaar om in contact te komen en te blijven met cliënten en prospects. Echte kansen gaan komen als je de data die je verzamelt van cliënten niet alleen inzet voor marketing doeleinden maar ook gebruikt om de klantenervaring in het primaire proces te optimaliseren. Dus juist data gebruiken om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.

Wat kunnen we leren van B2B cases over de landsgrenzen heen?
Ik denk dat het niet uitmaakt waar je ter wereld bent, je kunt overal een briljante case maken. Ik zie in Nederland ook cases waar het buitenland nog wat van kan leren. Maar dan moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan want met name strategisch relevante cases zijn lastig te vinden. Ik heb zelf vorig jaar onderzoek gedaan naar Europese cases op verzoek van het Content Marketing Institute in de US en dat waren er bar weinig. Maersk in Denemarken deed het goed maar verder zijn het met name de UK en US cases die groots en meeslepend zijn. Voorwaarde is dat je een omgeving creëert waar je kan experimenteren, op je bek kan gaan zonder dat iedereen over je heen valt en vooral samen sterk staat om het de volgende keer weer anders te doen.

Sinds iets meer dan drie jaar is Albert Jan verantwoordelijk voor de Marketing & Business Development van het innovatieve advocatenkantoor Kennedy Van der Laan. Naast het uitdenken en uitvoeren van de (Content) Marketing strategie houdt hij zich bezig met het dichter bij elkaar brengen van Business Development en Marketing binnen het kantoor. Verder is hij al jaren een veelgevraagd (internationaal) spreker op het gebied van Content Marketing.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken